תוך 10 שנים: 350,000 תושבים

בעיריית אשדוד מסיימים בימים אלה את גיבוש תוכנית המתאר, שתכלול בשלבים בנייה של 40 אלף יחידות דיור, שיזניקו את העיר לאחת מ-3 הערים הגדולות בישראל, ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי: "

בזמן שהשכנה הגיאוגרפית אשקלון, מבצעת צעדים ראשונים של התפתחות מעיר פריפריה קטנה, באשדוד ממשיכים לחשוב במונחים של עיר גדולה, כיאה לעיר המצויה במקום השישי בגודלה בישראל. ערים גדולות, מפותחות, חזקות ומבוססות כמו אשדוד, תל אביב, חיפה וירושלים, נמצאות בשלב מתקדם יותר, ובחלקן מקדמים בניית תוכנית מתאר עירונית מתקדמת וחדשנית, לצד המשך פיתוח השקעות משמעותיות בכל תחומי חיי התושב.

באשדוד, אגף ההנדסה נמצא בימים אלה בתכנון תוכנית מתאר עירונית אשר תכלול תוספת של 40 אלף יחידות דיור לעיר עם 350 אלף תושבים, ויישומה תתפרס על מספר שנים, ותכלול פיתרונות לכל שכבות האוכלוסייה, לצד המשך השקעות בתושבים וקידום העיר כמובילה במדינת ישראל בכל התחומים. בעוד בערים אחרות מתכננות מרכזים, באשדוד ייחנכו שבוע הבא מרכז פיתוח של חברת IBM, שיצטרפו לעוד תעשיות עתירות ידע ויהיה חלק מעמק הסיליקון של אשדוד שהקמתו תחל בקרוב.

לעומת זאת, ערים קטנות יחסית (כמו אשקלון), צעירות ופריפריאליות במדינת ישראל, נמצאות עם עתודות קרקע ונמצאות בתהליך פיתוח ראשוני של העיר שיימשך שנים רבות. לאחר מכאן ייחלו בפיתוח עירוני ובניית זהות לעיר, המהווה חלק מרכזי באיכות חיי התושב, כמו בניית כניסה לעיר וביכולת במתן שירותים עירוניים בסייסים, תהליך אשר נמשך כ-20 שנה ויותר.

דוגמא קטנה ניתן לתת מבניית בית החולים באשדוד, שהסכם בנייתו נחתם לראשונה בשנת 1956, מיד עם הקמת העיר אשדוד, ורק בשנת 2012 החלה בנייתו. אחד מהגורמים הבכירים בעיר אמר השבוע: "להביא אנשים לגור אצלך בעיר, זה טוב, אבל זה לא מצוין. לתת להם עתיד, תקווה ועבודה, זה העיקר. על כך אשדוד פועלת ללא לאות ובהצלחה מרובה".

ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, החליט השבוע להשיב לשאלה שנשלחה לו ע"י תושב העיר, בעקבות ההחלטה להקים 30 אלף יחידות דיור באשקלון, ומספר שאלות נלוות. ד"ר לסרי השיב באריכות: "רק רציתי להדגיש כמוך את החשיבות שאני מייחס לצעירים שלנו ולמאמצים שעשינו ושאנחנו עושים כדי להשאיר אותם בבית באשדוד, וזאת בשלושת המישורים החשובים לצעירים – דיור, השכלה ועבודה. בהשכלה ועבודה הצלחנו מאוד, וזה לא המקום לפרט, ורק לציין את מרכז ״כיוונים״ לצעירים שהוא מהמוצלחים והמובילים בארץ (ואגב, מאשקלון ביקרו אצלנו כדי ללמוד איך להקים דבר דומה), והורדת האבטלה בעיר לממוצע הארצי, בעיקר ע״י תוספת של אלפי משרות לצעירים, כאשר עשרות שנים היינו תמיד בשני אחוזים מעל הממוצע הארצי. וכמובן הפיתוח של מכללת סמי שמעון שהפכה להיות מהטובות בארץ, והקמפוס האקדמי ופארק הייטק שאנחנו מקדמים ברובע המיוחד.

בנושא דיור פחות הצלחנו משתי סיבות. הראשונה, שיצרנו יש מאין עם 2000 יחידות דיור לצעירים במחיר של 750,000 שקל כולל מע״מ, שהמדינה לא נתנה לנו לשווק בטענה שזה לא חוקי. הגעתי עם הנושא הזה לשרי האוצר הקודמים ולמשנה ליועץ המשפטי לממשלה וליועץ המשפטי של משרד הפנים יהודה זימרת, אבל לצערי קיבלתי תשובה שלילית נחרצת.

הסיבה השנייה, והיא נוגעת לטענה שלך על אשקלון, עם כל הכבוד אי אפשר בכלל להשוות בין ערים גדולות חזקות שמפותחות כבר (כמו אשדוד, ת״א, חיפה וירושלים), שאין להן יותר עתודות קרקע, לבין ערים קטנות יותר, פחות מרכזיות, שנמצאות בשלבי פיתוח ויש להן עוד קרקעות. עם כל הצער, לאשדוד נגמרו עתודות הקרקע ולאשקלון עדיין יש. גם אחרי התוספת הזו שייקח אולי 20-30 שנה לממש אותה, אשקלון עדיין תהיה קטנה מאשדוד. בנוסף, אנחנו כעיר גדולה, מקדמים עכשיו תוכנית מתאר, עם תחזית ל-350,000 תושבים, שתאפשר לנו להתרחב בעיקר ע״י פינוי בינוי ברובעים הוותיקים. לסיכום, הפיתרון לדיור לצעירים באשדוד יהיה ע״י כך שהמדינה תאשר לנו את התוכנית שלנו עם 2000 היחידות שקיימות כבר, וע״י תוכנית המתאר שגם תחדש את הרובעים הוותיקים. וכמובן שהרפורמה של כחלון תצליח להוריד את מחירי הדיור בכל המדינה וגם באשדוד, ואז גם הצעירים שלנו יוכלו לרכוש דירות באשדוד, ועל כך כולנו נאבקים ונמשיך להיאבק".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך