כל המאכלים שיחממו לכם את החורף

תחילתו של מזג האוויר הקריר וחילוף העונות.. מסמן לנו שהגיעה העת להעביר את בגדי הקיץ למדפים העליונים ולהוריד את בגדי החורף, לנער את הפוך החם, לסגור היטב את כל החלונות, להדליק את המזגנים או מתקני החימום וכמובן לעבור לתפריט חורף ביתי. המנות חמות יותר, עשירות יותר ובעלות טעמים עמוקים יותר, הן לרוב מתבשלות זמן רב יותר ותוך כדי כך גם מחממות את הבית כולו. בנוסף, הן מכילות יותר פחמימות וירקות שורש משביעים אשר תורמים לחימום הגוף
תמונה: Pixabay

מנת הדגל של החורף

מיד כשמגיע החורף, מתחילים להופיע בכל תפריטי המסעדות השונות מרקים במבחר טעמים. לא קיים כמעט ירק שלא ניתן להכין ממנו מרק וגם המרקים המוכרים והקלסיים ניתנים לשינוי, לשדרוג ולפרשנות שונה בכל מסעדה ועל־ידי כל שף. מרק בצל צרפתי ועשיר לצד טוסט גבינה בוואריאציות שונות, מרק ירקות, מרק המינסטרונה האיטלקי זוכה למגוון טעמים בהתאם לסוגי הירקות שבו, מרק אפונה סמיך עם או בלי קרוטונים, מרק פטריות קטיפתי ומעודן ועוד. כל המרקים מחממים את הבטן ובעיקר את הלב. 

קדירות בשר וירקות

קדירות בשר שונות הן המנה העיקרית המנצחת בבתים רבים. אי אפשר לטעות בה, קשה מאוד לקלקל אותה והיא אינה דורשת מאמץ רב. מערבבים הכול יחד ומבשלים, בתנור או על הכיריים, עד שהבשר מתרכך ומקבל מרקם חמאתי והירקות מתפוררים בקלות במגע המזלג. זו מנה פשוטה להכנה שאפשר להכינה תוך כמה דקות בבוקר וליהנות ממנה כבר בארוחת הצוהריים. מניחים בסיר בצלי שאלוט, בשר בקר חתוך לקוביות, ירקות שורש כגון תפוחי אדמה, בטטה, ארטישוק ירושלמי, קישוא, דלעת וכדומה. מוסיפים מים, תערובת תבלינים המכילה אבקת מרק עוף, מלח, פלפל, כמון ופפריקה, סוגרים ומבשלים. חשוב לוודא כי יש מספיק נוזלים, כדי שהבשר לא יתייבש והאוכל לא יישרף.

חמין, טשולנט ומה שביניהם

גולת הכותרת של הקדירות היא כמובן החמין, ואי אפשר לדבר ולפרט מנות חורפיות מבלי להזכיר אותו. בכל עדה ישנו החמין המסורתי שלה, וזו הזדמנות נהדרת לנסות מנת חמין שונה בימי השבת החורפיים במיוחד. ישנו החמין הצמחוני המכיל מבחר קטניות כמו שעועית לבנה או אדומה, חומוס, חיטה או פריקה, שאליהם מוסיפים קוביות תפוחי אדמה גדולות וכמובן כמה ביצים, שמקבלות צבע שחום ויפה, לאחר שמתבשלות בסיר כמה שעות. לחובבי הבשר אפשר להוסיף לחמין הצמחוני קוביות בשר גדולות שיתרככו מאוד בזמן הבישול הארוך וממש ימסו בפה תוך כדי אכילה. ישנו חמין מקרוני מהיר יחסית מחמין הקטניות והוא נעשה עם חתיכות עוף היושבות על מצע פסטה ומתבשלות בתנור כשלוש שעות בלבד, עד שהן מוכנות, וכדי להגיש אותן הופכים את כל הסיר על צלחת הגשה גדולה. 

שוקו חם ומתוק

אי אפשר לדבר על החורף בלי להזכיר לפחות את השוקו החם והמתוק שאוהבים לשתות בייחוד אל מול הגשם בחלון. להכנת כוס השוקו האולטימטיבית שוברים כמה קוביות שוקולד ומוזגים עליהן חלב חם שרותח בסיר על הכיריים. מערבבים היטב עד שהחלב הופך חום והשוקולד נמס. לשדרוג הכוס ולפינוק אמיתי מוסיפים כמה כדורוני מרשמלו קטנטנים, שנמסים תוך כדי השתייה ומקבלים מרקם רך עוד יותר.

סחלב מזרח תיכוני 

אם הזכרנו את השוקו, אסור לשכוח את הסחלב החם והמתוק. מקורו של המשקה במדינות ערב, טורקיה ואף יוון וגם אצלנו ניתן למצוא אותו בלא מעט מסעדות. כמובן שניתן להכינו בקלות גם בבית, בייחוד אם משתמשים באבקת סחלב מוכן הנרכשת ברשתות המזון השונות. אם בוחרים להכינו בבית ללא אבקה מוכנה, מחממים חלב וסוכר, מוסיפים קורנפלור מומס בחלב קר ומי ורדים ומערבבים ללא הפסקה. לאחר שהסחלב מוכן ומגיע למרקם סמיך חלקית, מוזגים אותו לכוסות ומקשטים בפיסטוקים, קוקוס, קינמון, אגוזי מלך קצוצים ועוד. מנה ביתית מפנקת וטעימה במיוחד.

לסיכום, מנות החורף שונות ממנות הקיץ ללא ספק. הן אמורות לחממם את הגוף ולשמור על האנרגייה שלו, הן אמורות להישאר בגוף לאורך זמן רב יותר ובעיקר הן אמורות להזכיר לנו שהינה החורף מגיע גם אם הוא עוד לא ממש כאן. אלו המנות העשירות ביותר מבחינת הטעמים והן גם רכות ונימוחות עקב הבישול הממושך. ממש הזדמנות לשבת מכורבלים בפוך החם, עם קערת מרק חורפית ביד אחת וכף בשנייה, לצפות בצמרות העצים המתנפנפות ברוח הקרה, לאכול ולהתחמם.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך