"הבנק הגדול תמיד מנצח את האזרח הקטן. הרגשתי שהם רומסים אותי"

אם חד-הורית לקחה הלוואה של 20 אלף שקל, הבנק דרש ממנה תשלום של 450,000 שקל!
מלאת הערכה. אילוסטרציה

בחודשים האחרונים עו"ד מרק גלר סייע בהתנדבות לשלושה תושבי העיר שהסתבכו מול הבנקים, מאחר ולא עמדו בהחזר התשלומים השוטפים. עו"ד גלר ביצע מספר פעולות מול הבנקים, כולל כתיבת מכתבים ומשא ומתן ארוך, ובסופו של תהליך צמצם את התשלומים במאות אלפי שקלים. כך לדוגמא סיפורה של חגית, אם חד-הורית בשנות ה-50 לחייה מאשדוד, שהרגישה כי אין לה כבר טעם לחיים, לאחר שסניף בנק גדול באשדוד תבע ממנה 450 אלף שקל, לאחר שנטלה הלוואה של 20 אלף שקל לפני 15 שנה, ולא הצליחה לעמוד בהחזר החודשי של ההלוואה. במשך השנים חגית שילמה דרך ההוצאה לפועל סכום של 40 אלף שקל, אך למרבה האירוניה החוב רק הלך ותפח שנה אחר שנה. רק לאחר שעו"ד מרק גלר התנדב לטפל בתיק שלה, והחל לפעול משפטית מול הבנק, ולאחר אינספור מכתבים ואיומים משפטיים, חגית תשלם סכום של 15 אלף שקל בלבד, ותסיים 15 שנה של קושי, הגבלות ועיקולים

מסתבר שרק התערבות של עורכי דין יכולה לחלץ את האזרח הקטן מהמלתעות של הבנקים הגדולים, שחלקם לא מרחמים על אלה שהסתבכו כלכלית, רק בגלל שלא יכלו לעמוד בהחזר התשלומים בשל בעיות אישיות קשות.

עו"ד מרק גלר החליט לפעול בהתנדבות בשלושה מקרים שונים, כדי לסייע לאנשים שהסתבכו מול הבנקים. בכל המקרים עו"ד גלר צמצם משמעותית את החובות בהיקף של מאות אלפי שקלים. "בכל פעם שאני נתקל בסיפור כזה, של אזרח פשוט שלא מסוגל להתמודד מול העוצמות של הבנקים הגדולים, ליבי נחמץ, ולמרות שאני עסוק מאוד בתיקים שונים, אני עוזב הכל ופועל בהתנדבות לעזור לאותם אנשים", אומר עו"ד גלר.

אחד הסיפורים הכואבים הוא של חגית, אישה קשת יום, שנטלה הלוואה על סך 20 אלף שקל לפני 15 שנה, אך בדיוק פוטרה מעבודתה, נכנסה למערבולת כספית גדולה ולא יכלה לעמוד בהחזר החודשי של ההלוואה. לאחר מספר שיחות מול הבנק, חגית שילמה באמצעות ההוצאה לפועל במשך שנים ארוכות סכום של 40 אלף שקל, והייתה בטוחה כי היא רואה את האור בקצה המנהרה, אך מסתבר שהחוב רק טפח, הריביות רק צמחו, עד לסכום אסטרונומי של 450 אלף שקל. פשוט בלתי נתפס.

חגית הייתה מיואשת באותם ימים ואמרה לבני משפחה כי אם הבעיה לא תגיע לידי פיתרון הוא תשים קץ לחייה. "אני עייפה מהמאבק הזה, אני מרימה ידיים, בסוף אני אתאבד", היא אמרה בקול חנוק מדמעות.

חברה קרובה של חגית פנתה לעו"ד מרק גלר, וביקשה ממנו שיעזור לה. עו"ד גלר הבין את המצוקה הגדולה של האישה ופעל באופן מיידי. "זה פשוט בלתי נתפס כיצד ההתנהלות הכלכלית-משפטית הדורסנית של הבנקים, עורכי הדין ומערכת ההוצאה לפועל, גורמת לשקיעתם של ישראלים תמימים למצב של חיים בעוני, מחסור והרבה פחד", אומר עו"ד גלר.

עו"ד גלר החל לעבוד סביב השעון כדי לסייע לחגית, ואמר בצורה ברורה: "לא הבנו איך סיפורים מהסוג הזה לא מדליקים נורות אדומות במערכות המחשב של הבנקים. מערכות שיודעות להתריע בפני הפקיד על כל חריגה בחשבונו של בעל החשבון. מערכות אלה ואף מערכות ההוצאה לפועל ואפילו תוכנות ניהול המשרד אצל עורכי הדין, לא מתריעות על מצבים אבסורדים כגון אלה. האמת היא שכן הבנו. לכולם זה מתאים שהדברים יתנהלו כך. שהריביות המטורפות ישתוללו להן, שהחובות ילכו ויצמחו. כי מה אכפת לו לעורך הדין שכבר מזמן לא עושה שום דבר בתיק ההוצאה לפועל של חגית, אם הוא ימשיך ויקבל את חלקו במשך שנים. מבחינתו זו עוד הוראת קבע המרפדת את חשבון הבנק שלו. ולבנק? גם לא זה לא ממש אכפת זה אפילו טוב לו בספרים ובדיווחים. ומה עם רשות האכיפה והגבייה? היא הרי מקבלת את הנתח שלה. והמפקח על הבנקים. טוב, גם עליו יש לנו מה להגיד. הוא לא מפקח על מה שהוא לא יודע. ואם הוא לא יודע אז הוא לא מפקח. אבסורד בהתגלמותו".

"חגית הייתה צריכה לשלם אפס שקלים לבנק"
עו"ד גלר הוסיף ואמר: "התחלנו לעבוד, זה לא היה פשוט. די הרבה לחצים ונדנודים. לא מכבר הגיעה תשובה וכך נאמר בה: 'בבירור שערכנו עמם נמסר לנו, כי לפנים משורת הדין, הם ייאותו להפטירה מהחוב הפסוק, תמורת תשלום בסך 15,000 שקל, סכום הנמוך משמעותית מגובה החוב'. כן, בתוך מספר חודשים התכווצו להם 450 אלף שקל ל-15 אלף שקל. אבל למה? למה בכלל עוד צריך לשלם. כשסיפרנו לחגית, שכמובן אין בידיה 15 אלף שקל פנויים לתשלום, היא פרצה בבכי. בבכי על כך שסוף סוף מישהו הקשיב לה והסכים להפחית את החוב הבלתי הגיוני שהוטל עליה, ובפעם השנייה שבכתה מהפחד על איך תוכל להשיג סכום שכזה ומה יקרה אם לא תצליח. אנחנו התרגשנו קצת פחות. אנחנו חושבים שהסכום אותו דורש היום הבנק גם הוא מופרז. זה נכון, הבנק מודה שמשהו כאן לא בסדר, אנחנו אפילו מוכנים לקבל את זה שההסכמה שלו לסגור את החוב היא "לפנים משורת הדין". אבל בואו נוריד את שורת הדין לסכום נמוך יותר. נגיד, אפס שקלים. למה? כי חגית כבר שילמה 40 אלף שקל על ההלוואה שנטלה, היא כבר 15 שנה נמצאת במערכת ההוצאה לפועל מבלי יכולת לפתוח דף חדש בחייה. מגיע לה".

חגית היא רק דוגמא אחת לאינספור מקרים אחרים, דומים להפליא. מדובר בעשרות אלפי ישראלים ישרי לב שנקלעו למה שמכנים היום במשרד האוצר ל"תקלה כלכלית". תקלות אפשר לתקן, לא צריך להפוך אותן לחיים שלמים של מצוקה עוני ופחד.

לאחרונה סיימה ועדת החוקה של הכנסת, לאשר את החוק בדבר הפטר מחובות בהוצאה לפועל. בארגונים שמסייעים לאוכלוסיה החלשה מברכים על ההחלטה: "אנחנו מאוד בעד החוק הזה, ואנחנו גם בעד להפחית את הריביות הנגבות בהוצאה לפועל ולהפחית משמעותית את שכר הטרחה של עורכי הדין. לזה קוראים צדק חברתי וכלכלי. אם החוק הזה כבר היה קיים, הרי שאורנה כבר מזמן הייתה מאחורי החוב שהיה נמחק".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך