הרב חיים פינטו: "משנים עברו תושבי העיר ידעו לחיות אחד עם השני"

רב העיר אשדוד, הרב חיים פינטו, שזוכה לקונצנזוס בלתי רגיל מהציבור הדתי והחילוני בעיר הנמל, העניק ראיון מיוחד ערב חג הפסח. הרב פינטו התייחס גם ל"מחאת השבת", שגרמה למהומה גדולה: "צריך להבין שבכל קהילה יש מחלוקות ודיונים, זה מראה שלאנשים יש דעה ושאכפת להם
הרב חיים פינטו: "משנים עברו תושבי העיר ידעו לחיות אחד עם השני"

הרב חיים פינטו המשיך עם המסורת המבורכת להעניק לעיתון "המגזין" ראיון מיוחד. הרב המוערך והאהוב הסכים להשיב לשאלה הטעונה סביב "מחאת השבת", ולדעתו הרגיעה כבר מורגשת בשטח, בזכות שיחות והידברויות בין הצדדים.

מעבר לכך, בשנה החולפת, לאחר כ-40 שנה שטקס כזה לא התרחש בעיר אשדוד, ערך הרב הראשי של אשדוד, הרב חיים פינטו שליט"א, את "מצוות פדיון פטר חמור". הרב סיפר אז לנוכחים כי זו היא הפעם העשירית שבה הרב זוכה לערוך את המצווה הנדירה הזו. גם השנה הרב פינטו ממשיך עם המסורת, ומקיים את הטקס הנדיר במוצאי החג (31.3) בשעה 20:30 בבית כנסת הגדול "ישמח משה" ברחוב ברנר 28.

כבוד הרב, התפרסם בחוצות העיר שהרב עומד לערוך בטקס ציבורי את "מצוות פדיון פטר חמור". נדמה לי שאין זו הפעם הראשונה, מה מטרתו של כבוד הרב בכל זה?
"נכון ואמת הדבר, בסייעתא דשמיא זכינו כבר מספר פעמים לזכות את הציבור במצווה היקרה והנדירה של פדיון פטר חמור. מטרתנו היא להרבות זכויות לכלל ישראל, ולכן אנו מביאים את המצווה לכל הציבור, חינם אין כסף, ללא כל מטרה אחרת, מלבד הרצון להרבות זכויות לעם ישראל, וליצור יחסי אהבה אחווה ואחדות בעם. בספרים הקדושים מבואר, שכל אדם צריך לקיים את כל המצוות שאפשר לקיים, כדי להשלים את ייעודו ותכליתו בחייו, ואנו רוצים לסייע בכך לרבים. מאוד מעניינים דבריו של הגאון רבי חיים פלאג'י זצוק"ל, שכתב על מצווה זו: "משביתים לימוד התורה, כדי לקיים מצווה נכבדה זו…", שבא לומר לנו עד כמה חשובה מצווה זו, עד כדי שמשווים אותה למצוות לימוד תורה, שעליה נאמר: תלמוד תורה כנגד כל המצוות. כפי שציינתי, מצווה זו מאוד חשובה, מאחר ומצווה זו דאורייתא, של התורה, אשר מחובת האדם לקיימה, דווקא משום כך, אין אנו מזמינים אישית להשתתף במצווה, כמו בברית מילה, כדי לא לחייב המתעלם. היות ומפרסמים עושי מצווה, מחובתי לספר ולהודות כי מצווה יקרה זו באה לידינו בהשתדלותם של משפחת עזרא הי"ו, אשר מסורת בידם להתעסק בה, ואביהם וזקנם ע"ה השתדל גם הוא במצווה זו, וכבר לפני עשרות שנים זכו לקיים את המצווה ברוב-עם, ובמעמד הרבנים הראשיים לישראל דאז, והשנה הצטרף למצווה ולעשייה מר אליהו תורג'מן הי"ו".

האם הרב יכול לתת לנו קצת רקע על מצווה זו?
"בשמחה! כל אדם שיש לו בביתו חמורה שלא המליטה אף פעם, בהמלטה ראשונה, אם הנולד הוא זכר, התורה מצווה לפדותו בכבש ולתת את הכבש לכהן. מצווה זו דומה קצת ומזכירה את מצוות פדיון הבן הידועה לכולנו, ועוד מצווה פחות ידועה והוא בכור בהמה טהורה. לתועלת הציבור אבאר מעט מהו עניין המצווה. התורה מצווה עלינו לפדות את הבכורות, משום שהבכור הוא הולד ראשון, והראשון הוא העיקר, והוא התכלית. מטעם זה, הקב"ה שמחבב מאוד את עם ישראל, מכנה אותם: "בני בכורי ישראל", משום שהם עיקר העולם ותכליתו. לכן אנחנו מצדנו, צריכים להחזיר לו אהבה, ולהיות מוכנים ומזומנים לעבודתו יתברך כל ימי חיינו, כי לשם כך ברא אותנו, ומטעם זה אנו צריכים לראות שכל חיינו יהיו רוחניים על אדני התורה והמצווה. כאשר נולד לאדם בן בכור והוא פודה אותו, הוא מבין ומצהיר בזה, שבעצם בנו הבכור שייך לבורא עולם, והיה עליו להקדיש אותו לעבודת הבורא כל ימי חייו, ולכן הוא צריך לפדות אותו. כך הוא הדבר גם במצוות פדיון פטר חמור, כי על ידי שאנו פודים את החמור, אנו מודים שבעצם הוא איננו שלנו, וכדי שנוכל להשתמש בו אנו צריכים לקנות אותו מהכהן על ידי הפדיון, וכל מעשה זה מלמד שיש מנהיג לבירה, והעולם שייך לו. ובהזדמנות זו, אדם שיודע על עצמו שהוא בכור ואביו לא פדה אותו בגיל 30 יום, כמו שכתוב בתורתנו הקדושה, אני מוכן לעזור לו, כדי להיפדות. בפדיון פטר חמור יש עניין נוסף, כי הוא מעין זיכרון לנס יציאת מצרים, שם היו לכל אחד הרבה חמורים, אשר עליהם טענו את משאותיהם, ובזה שאנו מקיימים מצווה בחמור, יש בכך מעין הכרת טובה לבהמה זו שעמדה לנו בעת הצורך, מלמד אותנו מוסר השכל חשוב לכולנו הכרת הטוב, בכל ולכל אדם באשר הוא".

האם יש עניין בתאריך שבו נקבע המועד של "פדיון פטר חמור", כמדומני זה יוצא בדיוק אותו תאריך, כמו בשנה שעברה?
"כן, אתה צודק, אכן יש עניין ונימוק לדבר, ואת התשובה לכך ניתן באותו ערב, במהלך הטקס".

מה הרב אומר על המחלוקות שקיימות בעירנו?
"עירנו אשדוד מטבעה עיר מאוחדת, אנוכי בעיר אשדוד כמעט 50 שנה וחוויתי עליות וירידות בתחומים רבים, ישנו פתגם ממזרח אירופה שאומר, שואבי המים נלחמים אחד עם השני ומשלימים במעיין, כשכל אחד מושיט את הנאד לשוקת. משנים עברו תושבי העיר ידעו לחיות אחד עם השני, וכך ימשיך להיות למרות המחלוקות. צריך להבין שבכל קהילה יש מחלוקות ודיונים, ובסופו של דבר הם קובעים את אופי העיר ומהותה וזה חשוב, זה מראה שלאנשים יש דעה ושאכפת להם, ובעזרת הידברות ניתן להגיע לעמק השווה. לפי ראות עיניי כבר אנו רואים רגיעה ושקט. יהי רצון שקיום מצווה זו תעמוד לזכות הציבור כולו, ויהיה ממנה נחת רוח לריבונו של עולם, וברצונו הטוב ישפיע לכולנו שפע ברכה והצלחה, חיים וישועה, רפואה ופרנסה. אני מאחל ומברך את כל תושבי אשדוד בפרט ועם ישראל בכלל, בברכת חג שמח ופסח כשר ונחת וכל הטוב".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך