שוקולד: הסוף המר! עד 2020 צפוי מחסור חמור בשוקולד

לרגל יום השוקולד הבינלאומי המצוין מדי שנה בחודש יולי, חושף כנס מומחים לשוקולד בשורה קשה: עד 2020 צפוי מחסור חמור בשוקולד, ומחירים גבוהים ביותר.
שוקולד: הסוף המר! עד 2020 צפוי מחסור חמור בשוקולד
Teen Chocolate כפכפי הוויאנס שוקולד

אוהבים שוקולד? ובכן, על פי האתר Days-of-the-Year, המפרסם ימי שנה, פסטיבלים ואירועים שנתיים, בהם מוזרים ומשעשעים, מדי שנה בחודש יולי חוגג העולם את יום השוקולד הבינלאומי, ואנחנו החלטנו לציין את המאורע האמור בסיפור לידתו של השוקולד.

המצאת השוקולד רשומה במקור על שמם של בני המאיה והאצטקים של דרום אמריקה, שגילו את פולי הקקאו וייחסו להם תכונות מרפאות, ואף עשו בהם שימוש בצורתו הנוזלית (והמרירה) כתרופות למחלות וכאבי בטן. מקורו של הקקאו באזור האמזונס והאנדים, וככל הנראה הוא נדד עם בני המאיה למרכז אמריקה. בני המאיה והאצטקים כאמור היו צרכניו הראשונים של הקקאו, והשתמשו בו להכנת משקה מריר – עם קמח תירס, צ'ילי, פלפל שחור ושאר מרעין בישין. המאיה העדיפו את משקה השוקולד שלהם חם, ואילו האצטקים אהבו אותו קר. לא סתם קר: למונטסומה, המלך האצטקי האחרון, מייחסים את המצאת גלידת השוקולד: הוא נהג לערבב את משקה השוקולד האהוב עליו בשלג, שהובא למענו במיוחד לצורך זה מפסגות ההרים.

הספרדים ייבאו את הפולים יקרי הערך מהיבשת החדשה לאירופה, שם פותח במאה ה-17 מה שנקרא היום שוקו, פרשנות מתוקה למשקה הקקאו המר של האינדיאנים. אפרופו ספרדים, אגדה מקומית גורסת כי המלך האצטקי מונטסומה, היה שוקוהוליק (מכור לשוקולד) רציני. לפי הסיפור, הוא שתה חמישים ספלי שוקולד ביום. מונטסומה לא שתה את משקה השוקולד שלו דווקא מתוך אמונה בסגולותיו של השוקולד כמעורר מיני. אך מיתוס זה נולד אצל הספרדים כאמור במאה ה-17. בתחילת המאה ה-19 הופקו לראשונה אבקת קקאו וחמאת קקאו ומייד אחירהם נולדה גם טבלת השוקולד המוכרת והאהובה. שוקולד החלב הראשון נוצר, איך לא, בשוויץ, ומאז הופיע הממתק החום בכל הגדלים והצורות, בתוספת אגוזים, שקדים או צימוקים, ממולא במנטה, בתפוז, או בקרמל וכחומר גלם לחטיפים, למנות אחרונות, לעוגות, למוסים, לגלידות, לפרלינים ומה לא. אגב, במהלך פחות ממאה שנה גדלה בשוויץ צריכת השוקולד הממוצעת השנתית לאדם פי 12 – מקילוגרם אחד בשנת 1905 לכמעט 12 קילוגרם בשנת 2000.

השוקולד עושה לנו טוב!
השוקולד מעלה את רמת הסרוטנין במוח, דבר הגורם להשפעה על מצב הרוח – ככל שמצב הסרוטנין גבוה יותר, כך ההרגשה טובה יותר. בנוסף, יש הטוענים שהרצון לשוקולד מתעורר בעקבות רמות מגנזיום נמוכות (השוקולד מכיל מגנזיום). חוסר במגזניום גורם לירידה ברמות הדופמין, שגורם לנו סיפוק והנאה. רבים מאמינים שהשוקולד הוא גם אפרודיזיאק, בעל יכולת לעורר מינית. מספרים על קזנובה שלא היה נכנס למיטה בלי שוקולד, וגם מדאם דוּ בארי, הוללת ידועה, הלעיטה את מאהביה בשוקולד למען יגבר אונם המיני. מבחינה מדעית, ככל הנראה שוקולד אינו אפרודיזיאק, אך יש קשר בינו ובין התאהבות: שוקולד מכיל חומר שנקרא פנילתילאמין, שהוא החומר הכימי שמייצר המוח בזמן התאהבות. רמות גבוהות שלו במוח גורמות לתחושות של משיכה ותענוג וזוהי בלבד סיבה הגיונית לצרוך אותו. לא?!

ציפורני שוקולד CND באדיבות גולדי

כמו כל דבר, השוקולד בריא במידה. בשוקולד מריר 70% יש נוגדי חמצון, המאטים את הזדקנות התאים (גם בעור, לכן יש קרמים שמכילים חמאת קקאו), טובים לשיניים (כן, כן), יעילים נגד שיעול, מורידים לחץ דם, טובים ללב, לזרימת הדם, וכמובן לעידוד. השוקולד משחרר סרטונין והפרשתה של התרכובת הזאת גורמת לתחושת נעימות ולשיפור מצב הרוח (גם תרופת הפרוזאק נגד דיכאון מגבירה את רמת הסרוטונין, וגם סמים כמו אל. אס. די גורמים תחושת שיכרון באמצעות העלאת רמת הסרוטונין במוח) עוד בשוקולד פנילאטילאמין – החומר שמופרש כשמתאהבים ופלבונואידים, השומרים על בריאות הלב על ידי הפחתת הסיכון לקרישי דם. הבאסה היחידה היא שכל הטוב הזה עטוף בכל כך הרבה קלוריות שומנים וסוכר. בנוסף, חמאת הקקאו, שהיא השומן הצמחי שבפולים, משמשת כאחד המרכיבים העיקריים בתעשיית הקוסמטיקה, במיוחד בתחום הליפסטיקים והשוקולד הוא בין המרכיבים הפופולריים ביותר להמתקת קרמים, סבונים ובשמים.

בשורות מדאיגות: השוקולד נעלם מהעולם
מדי שנה בפריז, מתקיים סלון השוקולד בו לוקחים חלק כ-700 אנשי מקצוע בתחום, ביניהם שוקולטיירים, שף פטיסיירים ועוד, המגיעים מכ-40 מדינות ברחבי העולם. בשנים האחרונות מתקיים הסלון בשתי קומות מה שמאפשר כמות מציגים גדולה יותר. למעשה מדובר במשטח של 20 אלף מ"ר של שוקולד וחידושים נוספים. בקומה הראשית והעליונה מתקיימים האירועים המרכזיים, בהשתתפות השחקנים המובילים בסקטור השוקולד העולמי ושם גם מתקיימות תצוגות האופנה המסורתיות עם שמלות השוקולד המרהיבות, וכן ההדגמות המוכרות של סלון השוקולד, אלא, שאנשי הסלון השנה מעט טרודים. מסתבר שמומחים לתעשיית המזון נפגשו לאחרונה בלונדון, כדי לדון במשבר שעתיד להתרחש. ענקי המתוקים והשוקולדים שהגיעו לכנס בבירה הבריטית חשפו: אין מספיק מטעי קקאו בעולם, כדי למלא את הביקוש אחרי שוקולד, כך דיווח הדיילי סטאר הבריטי.

הם הזהירו כי יש צורך בכמות כפולה של מטעי קקאו כדי לשמור על תעשיית השוקולד כפי שהיא היום. "מחירי השוקולד צפויים לזנק בשנים הקרובות, כשהמצרך המבוקש יהפוך נדיר יותר. טועם השוקולד והמומחה אנגוס קנדי אמר: "יהיה מחסור בשוקולד, ואין פתרון לבעיה הזו. שבע שנים זה כל מה שנותר לנו על מנת לפתור אותה". ולאוהבי השוקולד נותר רק להתנחם בעובדה כי היום המתוק מתוק הזה כבר מוצע כמוטיב בלא מעט אופנים, כך למשל מציעה לכם יצרנית הבאלם (שפתוני לחות לשפתיים יבשות) האמריקאית ליפסמקר מגוון שפתונים בטעמי שוקולדים מובחרים: הרשיס, אם& אם וסקיטלס, כך שאם הבשורות המדיאגות אכן הולכות להתממש אתם תמיד תוכלו למרוח שוקולד על השפתיים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך