מה ההבדל בין מנהל השקעות ליועץ השקעות?

יועץ השקעות מועסק בבנק ותפקידו מתמצה במתן שירותי ייעוץ ובקשר עם אפיקי ההשקעה. לעומתו, מנהל השקעות עובר תקופת התמחות ארוכה יותר, מקבל ייפוי כוח מלא ויכול לבצע פעולות בחשבון בלי אישור הלקוח אלא בחובת דיווח בלבד. איך כל זה משפיע עליכם בתור משקיעים? קבלו את המדריך שיעשה סדר
מה ההבדל בין מנהל השקעות ליועץ השקעות?

חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, שיווק השקעות וניהול תיקי השקעות מגדיר את מאפייני התפקיד של אנשי המקצוע העוסקים בענף. החוק מתייחס בעיקר להבדלים בין יועץ השקעות, משווק השקעות ומנהל תיקי השקעות.

רישיון למנהל תיקי השקעות ניתן על ידי הרשות לניירות ערך שגם אחראית על הפיקוח על מנהלי התיקים. תקופת ההתמחות של מנהל תיקי השקעות ארוכה ועומדת על 9 חודשים. מנהל השקעות פועל מתוקף ייפוי כוח של הלקוח ויש לו שיקול דעת מלא בניהול התיק. בנוסף, מנהל תיקי השקעות מקבל החזר על עמלות פעולה בניירות ערך ולפיכך יש לו תמריץ לבצע פעולות רבות.

ככה תזכרו את זה בקלות: היועץ מייעץ והמנהל מנהל

מטרת החוק היא להגן על ציבור המשקיעים, החוסכים ולקוחות בעלי הרישיון ולכן נקבע גם הליך פרטני על פיו ניתן לקבוע מדיניות ניהול תיק השקעות מסוים. כמו כן, הנוסח הנוכחי של החוק מחייב מנהל תיקים לשלוח ללקוח דוח מסודר בכל רבעון לדווח אודות כל השקעה שבוצעה בתיק.

לעומת זאת, יועץ השקעות מועסק כיום בעיקר בבנקים והכשרתו כוללת מבחנים של הרשות לניירות ערך עם התמחות של חצי שנה. עבודת היועץ מתבטאת במתן שירותי ייעוץ ללקוח ובשמירה על קשר עם אפיקי ההשקעה ללקוח. ההבדל העיקרי בין מנהל השקעות ליועץ השקעות הוא בהרשאה לביצוע פעולות: מנהל תיק השקעות לא זקוק לאישור של הלקוח כדי לבצע פעולות, אולם היועץ לא יכול לבצע פעולות בחשבון בלי אישור. לעומתם, משווק השקעות קשור למוצר פיננסי מוגדר וההמלצות שלו אינן אובייקטיביות.

במילים אחרות, יועץ השקעות יכול רק לייעץ לכם מה לעשות וברמת העיקרון הוא מונחה לפי מערכות הבנק. מנגד, מנהל השקעות רשאי על פי הרישיון של הרשות לניירות ערך לנהל בפועל את ההשקעה שלכם, על כל המשתמע מכך.

איך תדעו כיצד לנהל את ההשקעה?

איכות הייעוץ של יועץ השקעות נקבעת לפי ההסמכה, הניסיון והידע של היועץ וחובת הנאמנות שלו היא בכל מקרה כלפי הלקוח. גם מנהל תיקי השקעות נאמן לאינטרסים שלכם, אבל אותו תבחרו בעיקר על סמך ביצועים, מדדים, תשואות עבר, דמי ניהול וכדומה.

לסיכום, אין שיטת השקעה אחת שמתאימה לכולם ומי שרוצה לגלות עצמאות מסוימת יעדיף את היועץ או את קופות הגמל וקרנות ההשתלמות בניהול אישי (IRA), אך בעלי תיק השקעות מגוון שחוסכים על חיסכון לטווח ארוך יעדיפו להתנהל מול מנהל השקעות מוסמך.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך