סמכות הורית בעידן הגלובלי

דעה אישית / מלכי שיינין, מנהלת בית הספר "עילית שובו"
סמכות הורית בעידן הגלובלי

אחת ההתמודדויות המודרניות שאיתה מתמודדים הורים ומחנכים כיום, היא ללא ספק התמכרות הנוער לכלי הטכנולוגיה והמדיה, האייפון והסמארטפון. מחקרים רבים שנערכו בנושא מצביעים על נזקים מיידים ונזקים נוספים לטווח הארוך שטומנת בחובה התקדמות המדיה, האמורה להיות בעצם, לתועלתנו ובמקרים מסוימים אכן מקדמת אותנו.

אין באפשרותנו להתעלם מהקידמה אך עלינו להיות מודעים לנזקיה. אובדן יכולת הריכוז – ריכוז היא אחת היכולות הבסיסיות ללמידה. כל הפרעה בריכוז מהווה מכשול גדול ליכולת הלמידה ומעכבת את ההתקדמות. המחוברות הרציפה למדיה, היא אחד המפריעים הגדולים לריכוז. מתוצאות המדיה: דריכות והיכון לכל ציוץ, התשובות נכתבות בשלוף, במהירות, בלי הרבה מחשבה, ללא תכנון והקפדה על ניסוח. ברוב הפעמים עונים תשובות במקביל לכמה נמענים, דבר המרגיל לפיזור דעת, ומשליך ופוגע גם בתחומי החיים האחרים באובדן יכולת הריכוז, ומוביל להישגיות נמוכה ולרמת שיח רדודה.

התמכרות – ישנם בני נוער המגיעים למצב של התמכרות. כיצד נזהה התמכרות? ומה בין התמכרות להנאה? נער שנמצא במצב של התמכרות יוותר בלי לשים לב על דברים חשובים אחרים כמו ארוחות מסודרות, אירועים משפחתיים, חברתיים ומשימות חובה שאמור לבצע בביה"ס או בבית. זהו סממן ראשון להתמכרות. דחיית כל משימה אחרת עד ל'טיפול' במענה מיידי לווטסאפ. קושי גדול להתנתק מהמכשור. מחקרים מצביעים על שחרור אנדרופינים במוח למשמע ציוץ הווטסאפ, בדומה לשאר התמכרויות.

בעיות בתקשורת – בעיות רבות בתקשורת הבין אישית מתגלות דווקא בעידן הטכנולוגי המתקדם, היות ובני אדם התחילו לתקשר האחד עם השני בכתב, ולא ניתן מספיק מקום לתקשורת בע"פ. שיחה אנושית פנים מול פנים הולכת ונהיית דבר נדיר ויקר במציאות. חברים ובני משפחה יכולים לשבת ביחד סביב שולחן ולשוחח באמצעות המכשירים שבידיהם, אין אפילו קשר עין… אין מה להוסיף ולדבר על החיסרון הרב וההפסד הניכר: בעיות בזוגיות בעתיד, איבוד והרס של התא המשפחתי החמים ועוד.

פיתוח יחסי תלות – בעיה נוספת היא פיתוח התלות בנוכחותו של המכשיר איתנו, במקרה של תקלה או השבתה של המכשיר, המתמכר מרגיש ממש כאילו אין לו "טעם" לקום בבוקר, הוא חסר אויר לנשימה, וכי חייו אינם חיים… מי ששכח את המכשיר בבית, יחזור מכל מרחק שהוא כדי לקחתו.

אז מה עושים? מודעות – להיות מודעים לנזק כמו גם לתועלת של המכשירים. מודעות היא כבר חלק מהפתרון כי אין לנו אפשרות ללכת אחורה בזמן, המדיה כבר כאן אבל נהיה עם יד על הדופק. שליטה- הגבלת השימוש והתנתקות בזמנים מסוימים וקבועים. לדוגמא: בזמן ארוחות משפחתיות אין מכשירים! יש לקבוע זמן קבוע ומוגדר בו המדיה מנותקת. אין צורך, ואף עדיף לא לקנות את המכשיר הכי יקר, הכי מתקדם כדי שהפיתוי והאופציה לא יהיו כה גדולים. אלטרנטיבה – חשוב לזמן לילדים הנאות מחוויות ילדות אחרות שאינן תלויות במדיה: ספורט, טיול, משחקי חשיבה ועוד. וכן פעילויות במסגרת החברתית והמשפחתית, חוויות עם עומק על מנת שהילדים יפתחו חלקים נוספים וחשובים בקשריהם ובכישוריהם וימצו את הפוטנציאל הטמון בהם.

שבת שלום!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך