מה קורה כשמפגישים קידמה טכנולוגית עם נשמה יהודית?

בשקט בשקט, בלי הרבה רעש וצלצולים, מציג בשנים האחרונות בית הספר "עילית שובו" מודל למצוינות רב תחומית, חברתית ולימודית. בית הספר העל-אזורי משלב לימודי מסורת וטכנולוגיה ויוצר מלאכת אריגה מסקרנת ומשובחת. "אני ליטאית, המורות שלי מהציבור החסידי והתלמידים מרקע מסורתי וחילוני. אני אוהבת את המיקס הזה", אומרת המנהלת מלכי שיינין, כלתו של רב העיר, "האימהות וצוות המורות הן חברות שלי, וזו הדרך שהרב הנחיל לנו"
מה קורה כשמפגישים קידמה טכנולוגית עם נשמה יהודית?

בית הספר "עילית שובו" עטוף בשיחים ובעצים ירוקים, וממוקם למרגלות גבעת יונה ברחוב הראשונים פינת ז׳בוטינסקי. אולי זו הסיבה, אני חושבת לעצמי, שלמרות שעברתי אינספור פעמים בצומת הזה, אף פעם לא שמתי לב שבצד ימין יש מדרגות המובילות מעלה אל שער בית ספר. אבל לא רק המדרגות מובילות מעלה. מסתבר, כי בשנים האחרונות השתדרג בית הספר מבחינת העשרת תוכניות הלימודים, ואף החל להפעיל כיתת מופ"ת, השמה דגש על לימודי מתמטיקה, פיזיקה ותרבות. ההורים מביניכם יודעים בוודאי עד כמה ההשתלבות בכיתה הזו מבוקשת בקרב תלמידי אשדוד.

ארגון "שובו" הוקם לפני כשני עשורים בהנחיית אנשי מקצוע, מפקחים ואישי חינוך, במטרה ליצור מערכת חינוך חילופית העונה על כל הדרישות של משרד החינוך, הן החינוכיות והן הלימודיות. בבתי הספר של "שובו" מתחנכים התלמידים על פי מורשת ישראל, מתחברים לערכי היהדות המסורתית, לומדים לכבד ולאהוב את ארצם ואת עמם. בית הספר באשדוד מפעיל כיתות גן, טרום חובה וחובה, כיתות בתי ספר יסודי א'-ו' ושכבות ז'-ח' של חטיבת הביניים בדגש על אווירה חינוכית וערכית תוך שמירה על כבוד ומשמעת ורמת לימודים גבוהה. אווירת הרצינות והכבוד השוררת בבית הספר, תורמת רבות להעלאת הישגיהם הלימודיים של התלמידים, ומסייעת להם להתפתח בצורה איכותית, ולהתקדם מכל הבחינות.

מי שהחלה את מגמת השדרוג היא מנהלת בית הספר מלכי שיינין, שנכנסה לתפקיד לפני שלוש שנים. מלכי (48), כלתו של רב העיר אשדוד, הרב יוסף שיינין, ואם לעשרה ילדים, עברה מירושלים אל אשדוד לאחר מות חמותה לפני כשלוש שנים. היא התמנתה למנהלת "עילית שובו", וכאמור, חוללה מהפכה.

saf

"תמיד אהבתי את העיר. היא יפה, מושקעת, מסודרת, מתוכננת, יש בה גינות בשפע", מספרת מלכי כשאני שואלת כיצד התאקלמה באשדוד. "בעלי ראש כולל 'מורשת מנחם' של הרב שיינין ברובע ב'. חמי רב העיר והוא אישיות מדהימה. הוא אנטי מגזרי לחלוטין, הוא רב של כולם על אמת. גם אני אנטי מגזרית, אין 'אצלי' –'אצלכם'. אני ליטאית, המורות שלי מהציבור החסידי והתלמידים מרקע מסורתי וחילוני. אני אוהבת את המיקס הזה. האימהות וצוות המורות הן חברות שלי, וזו הדרך שהרב הנחיל לנו".

"'עילית שובו"' ממשיך להיות בית ספר איכותי ומוביל על בסיס קשר למסורת ישראל ומצוינות בליבה", אומרת מלכי, "אנו נותנים פלטפורמה לכל ילד בתחום הלימודי, הרגשי והחברתי, ונמשיך לפתוח לתלמידינו חלון הזדמנויות, ולגדל תלמידים מחונכים ומצטיינים. בית הספר שואף לקידום המצוינות בקרב התלמידים תוך החינוך לכבוד הזולת, לערכים ולמסורת". חשוב לציין כי זהו בית ספר על –אזורי, ומגיעים אליו תלמידים מרחבי אשדוד וגם מגן יבנה. יש הסעות, כמובן. "הצוות חינוכי הוא מהשורה הראשונה", מוסיפה מלכי, "המורות שלי משקיעות את מרצן, נותנות את הלב והנשמה להבנת נפש הילד, ובעלות רצון לקדם כל תלמיד למקסימום מבחינה רגשית, לימודית וחינוכית".

ביקור בבית הספר מלמד עד כמה שמים בו דגש על רמה לימודית גבוהה והיקף ידיעות רחב ומעמיק בכל המקצועות, החל מהכיתות הנמוכות. בית הספר מספק לתלמידים את מכלול הנתונים הסביבתיים שיסייעו להם למצות את יכולתם הלימודית, וקצת יותר…
תכנים ותוכניות בשאיפה למצוינות עם כניסתה לתפקיד החלה מלכי ליישם את ה"אני מאמין" למצוינות, כפי שחינכה וגידלה את ילדיה, המצטיינים כל אחד בתחומו. בניה תלמידי חכמים, בנותיה הגדולות רכשו השכלה גבוהה, בין אם בראיית חשבון ובין אם בהיי-טק. "בנות צריכות להרוויח, להגיע למיצוי פוטנציאל", היא אומרת. "אני מאמינה בהשכלה גבוהה. כשהמוח עסוק בהשכלה, הוא לא עסוק בדברים אחרים".

איך עבודה בהיי-טק משתלבת באורח חיים חרדי?
"שום דבר לא בעיה כשעושים אותו נכון. כל אחד צריך לדעת מה מקומו, מה ההלכה דורשת. בנותיי למדו בירושלים בבית יעקב, כלתי עובדת באינטל. מצד שני, זה לא סותר השקפת חיים שבנים צריכים ללמוד תורה. הבנים שלי לא סוגרים גמרא לפני אחת בלילה".
בבית הספר מופעלות תכניות רבות שמטרתן להביא את הילדים להישגים בתחום המדעים, הטכנולוגיה והשפה. אחת מהן היא "מצויינות 2000", תוכנית חינוכית ייחודית המופעלת על ידי המרכז הישראלי למצוינות בשיתוף משרד החינוך. היא מיועדת לתלמידים מצטיינים בעלי פוטנציאל לימודי קבוע ומוטיבציה, ומגמתה היא ליצור תרבות של מצוינות בית ספרית הבאה לידי ביטוי בתחום הלימודי, הערכי והחברתי.

מקצוע הפיזיקה, למשל, נלמד כבר מכיתה א', ומהווה יחידה נפרדת מהמקצועות המדעיים. תלמידי "עילית שובו" לומדים פיזיקה לפי תוכנית "המדען הצעיר" של חברה המתמחה בתוכניות לימוד בבתי ספר היסודי ברמה מעל דרישת משרד החינוך. במסגרת התוכנית מתקיימים שפע פעילויות, משחקים, חידות וניסויים שמטרתם להקנות לתלמידים מושג יסוד במדעי הפיזיקה, כימיה, טכנולוגיה ואסטרונומיה.

df3

לצד ספרייה דיגיטלית והעשרת הקריאה בשפה העברית, מחדדים בבית הספר את היכולות בשפה האנגלית. גם כאן, השיעורים ניתנים החל מכיתה א', תוך מתן דגש על פיתוח אוצר מילים המקנה ביטחון באנגלית מדוברת. התלמידים בכיתות הגבוהות יותר נחשפים לתכני אקטואליה בשפה האנגלית דרך העיתון "סנאפ". במסגרת שיעורי ההעשרה לומדים ב"עילית שובו" את משחק השחמט. ההעשרה נעשית בשיתוף האקדמיה לשחמט בהנחיית הרב אמן בוריס אלתרמן. ידוע כי משחק השחמט מקנה יכולת חשיבה קדימה, אסטרטגיה, טקטיקה ויכולת ריכוז גבוהה. ביום שיא שהתקיים בבית הספר, שיחקו 60 תלמידים כנגד אלוף ישראל. שניים מתוכם הגיעו לתיקו.

אם כבר נגענו בנושא הדורש אסטרטגיה ותכנון עתידי, אי אפשר להתעלם מאחד השיעורים החשובים המועברים כאן, והוא חינוך פיננסי. זה מסוג השיעורים שלדעתי חובה ללמד בכל בית ספר. תוכנית הלימודים בחינוך פיננסי נועדה להקנות ולספק לתלמידים כלים להתנהגות כלכלית אחראית, ולהכין אותם לקראת העתיד כאנשים עצמאים העומדים ברשות עצמם. מיומנויות אלה מוקנות באופן חווייתי על ידי הפעלות, שיעורים מתוקשבים, סיורים לימודיים ועוד.

בזכות ההישגים ולימודי ההעשרה למימוש הפוטנציאל המקסימלי של כל תלמיד, אושר ל"עילית שובו" לפתוח כיתת מופ"ת.

לא שוכחים את הנשמה
נכון שמדובר במסגרת השומרת על המסורת היהודית, אבל יש עוד מספר היבטים שחשוב לשמור עליהם. כל איש חינוך יודע שחיזוק הקשר בין הורים, ילדים ובית הספר, תורם להצלחה. אחת מהפעילויות הנעשות לשם כך ב"עילית שובו" הוא מיזם "שישי משפחתי", שבו באחד מימי שישי של שנת הלימודים מתכנסים בכיתה עם המורה והתלמידים גם ההורים לבוקר מהנה, הכולל פעילויות וארוחה משותפת. לתלמידי כיתות א' נערכת מסיבת סידור וקריאה, ובה הורים וילדים נחשפים לפעילות חוויתית בנושא הסידור. בנוסף, על מנת לסייע להתאקלמות בצורה מיטבית בבית הספר, תלמידות חטיבת הביניים מאמצות את התלמידים החדשים והעולים במסגרת פרויקט חונכות.

כמו בכל בית ספר יהודי במדינת ישראל ניתנת חשיבות לחינוך לערכים יהודים לאומיים. תלמידות כיתה ו' משתתפות בפרויקט בת מצווה. שנת בת מצווה היא הזדמנות לחזק ולבסס נושאים כמו לימודי המסורת, התא המשפחתי ועוד. בדרך זו הופכים את שנת בת המצווה למינוף בכל הקשור לנאמנות לעם היהודי.

חינוך טוב לעתיד מצוין
אז מה סוד ההצלחה? ב"עילית שובו" רואים בחינוך יעד ראשוני במעלה, ומשקיעים בהקניית ערכים ובעיצוב התנהגות איכותית. מתקיימים שיעורי מסורת להכרת המורשת היהודית, חגי ישראל ועיקרי הדת. בבית הספר שומרים על ערכי היהדות ועל אווירה שורשית ומסורתית, מחנכים לכבד הורים ומבוגרים, תוך אווירת סדר ומשמעת. מחנכים ליחסי חברה חיוביים בין התלמידים, הבנה, כבוד הדדי, אהבת הזולת, הקפדה על התנהגות הולמת, ושמירה על בטחונם של התלמידים. ברמת הקניית התכנים מדובר בשילוב של למידה מתוקשבת והצבת מיומנויות מתוקשבות בקדמת הלמידה, תוך יישום מלא בשיעורים השונים, ותוספת שעות משמעותית במקצועות הליבה מעבר לדרישות משרד החינוך. למידה בקבוצות קטנות, עד 25 תלמידים בקבוצה, תוך מתן יחס אישי וקידום אינדיבידואלי לכל תלמיד.

מגוון תוכניות מצוינות ומופ"ת, פרויקטים לימודיים, עבודות חקר וסיורים לימודיים בנושאים לימודיים שונים. תכניות ספורט הכוללות אימון מקצועי, תחרויות, וליגות בין כיתתיות, באולם ספורט מקצועי. חדר מחשבים מתקדם עם מיטב התוכנות העדכניות. חדר מעבדה מאובזר וחדיש, לשירות התלמידים בשיעורי המדעים. חדר ספריה עשיר ונוח, עם מיטב ספרי הקריאה והעיון. שיעורי העשרה- שחמט, אומנות ויצירה ברמה מקצועית. בימי השיא מושקעים משאבים על מנת לחבר את הילדים למקצועות שונים: ספורט, מדעים, אנגלית ושחמט.

ערכים, מקצוענות, תקשוב, חוויה, חממה, אלה המושגים המלווים את הלמידה בבית הספר. "הורים, אתם יכולים להיות רגועים", מצהירים ב"עילית שובו", "כשמצוינות וערכים נפגשים, נשארים רק זיכרונות מתוקים".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך