מה לעשות אחרי הצבא? כל האופציות שפתוחות לפניכם

מדינת ישראל מעניקה פיקדון ומענק בגובה עשרות אלפי שקלים לחיילים משוחררים. כל מה שהם צריכים לעשות הוא להחליט כיצד להשתמש בו ולכן כדאי להכיר את האופציות הנפוצות. קבלו את המדריך המלא
לימודי איפור מקצועיים
לימודי איפור מקצועיים

חייל משוחרר זכאי על פי חוק לשורה ארוכה של הטבות. לפי "חוק קליטת חיילים משוחררים" משנת 1994, אוכלוסיית הזכאים כוללת חיילים שהשלימו לפחות 12 חודשי שירות באחד מבין הגופים הבאים: צה"ל, המשטרה, מג"ב, שב"ס, שירות לאומי-אזרחי או כל שירות מוכר אחר.

כמו כן, זכאותו של חייל משוחרר נקבעת בהתאם למשך השירות ואופי השירות שביצע. מכאן גם נובעים ההבדלים בין הטבות שניתנות על ידי הקרן לחיילים משוחררים עבור לוחמים, תומכי לחימה ואחרים.

בין הטיול ללימודים: כל מה שאפשר לעשות עם המענק

כמעט כל חייל לפני שחרור שואל את עצמו מה עושים אחרי הצבא? מבחינת החייל המשוחרר עצמו, השאלה שעל הפרק היא מה כדאי לו לעשות אחרי הצבא ובאיזה אופן הוא יכול לממש את ההטבות שעומדות לרשותו. שיעורי המענק למי שמשתחררים החל מינואר 2016 למשל הם 12,818 ש"ח ללוחמים ולוחמות שסיימו 24 חודשי שירות לעומת 19,606 לכאלה שסיימו 36 חודשים. בניגוד לפיקדון שכפוף למגבלות מסוימות, כל חייל יכול לממש את המענק כרצונו.

האופציה הנפוצה למימוש הפיקדון היא כמובן טיול בחו"ל. בניגוד למה שנהוג לחשוב, לא מדובר רק על פריבילגיה של צעירים אחרי צבא, אלא על חלק בלתי נפרד מתהליך ההתבגרות והחזרה לשגרה. מענק השחרור הוא כלי חיוני עבור חיילים משוחררים שרוצים לנקות את הראש, לראות עולם ולחזור לארץ עם חוויות חיוביות.

ומה עושים עם הפיקדון?

למזלם של החיילים המתלבטים, המימוש של כספי הפיקדון מורכב יותר. סכומי הפיקדון עומדים נכון לינואר 2016 על 18,635 ש"ח ללוחמים ולוחמות עם 24 חודשי שירות ועל 28,500 ש"ח ללוחמים ולוחמות עם 36 חודשים, אך ניתן לקבל אותו במהלך 5 השנים הראשונות ממועד השחרור רק עבור לימודים (לרבות לימודי נהיגה), הכשרה מקצועית, רכישת דירה, פתיחת עסק או נישואין.

בשנתיים הבאות ועד 7 שנים מהשחרור אפשר לקבל את הפיקדון ללא הגבלת מטרה. כספי הפיקדון מקלים על הרשמה ללימודים ופותחים מגוון אופציות להשכלה. היום גם לא חייבים להתחייב למסלול ארוך טווח, כי יש שורה ארוכה של קורסים ספציפיים שבסיומם ניתן לקבל תעודה ולהתקבל לעבודה נחשקת. בהקשר הזה כדאי להזכיר לימודי איפור מקצועיים לבנים ולבנות שהופכים יותר ויותר פופולאריים בשל האפשרות לקבל מקצוע ללא ידע קודם ובפרק זמן קצר יחסית. כמובן שמשוחררים רבים בוחרים להשתמש בכספי הפיקדון לצורך לימודי פסיכומטרי שיאפשרו להם להתקבל למוסדות האקדמיה השונים.

לפי נתונים שפורסמו על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת בשנת 2012, שיעור המתגייסים הכללי הוא כ-63% ומספר המתגייסים בשנה הוא כ-75 אלף. למרות שסביר להניח שמספר המשתחררים נמוך מעט בגין הממשיכים בשירות קבע, ועל אף העובדה שלא כל החיילים המשוחררים זכאים להטבות, עדיין ניתן לאמוד את עלות ההטבות במיליוני ש"ח.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך