נתיב להצלחה: הפרויקט החינוכי שמפתח מצוינות

מזה חמש שנים שפרויקט "נתיב להצלחה" מפתח מצוינות בקרב תלמידים במקצועות המתמטיקה, הפיזיקה והאנגלית, במטרה לסייע למספר רב של תלמידים ללמוד ולהצליח בבחינות הבגרות ברמה של 5 יחידות לימוד בכל אחד מהמקצועות. את הפרויקט, המתקיים בבית לברון, מרכז אריק ברון. בשנה החולפת למדו בפרויקט למעלה מ-200 תלמידים, אשר מגיעים למרכז הקהילתי

"נתיב להצלחה" הוא שמו של מרכז מצוינות בלימודים, הפועל במסגרת החברה העירונית לתרבות הפנאי באשדוד, ואחת ממטרותיו היא לסייע למערכת החינוך להביא לידי מיצוי הפוטנציאל הקיים בכל תלמיד. המודל שהפרויקט מציע הוא פיתוח המצוינות בקרב התלמידים במקצועות המתמטיקה, הפיזיקה והאנגלית, במטרה לסייע למספר רב של תלמידים ללמוד ולהצליח בבחינות הבגרות ברמה של 5 יחידות לימוד בכל אחד מהמקצועות הפרויקט הוקם כבר בשנת 2011, במטרה לסייע לתלמידים מצטיינים המומלצים על ידי בתי הספר היסודיים לכיתות מופ"ת וכיתות מדעיות, להכין את עצמם טוב יותר לקראת בחינות הכניסה לכיתות אלה. השלב הראשון והבסיסי של פרויקט "נתיב להצלחה" מייסודו של המרכז הקהילתי "בית לברון", הוא לפנות אל תלמידי כיתה ו' בבתי הספר היסודיים ולהביא אותם ללמוד בכיתות מופ"ת, השלב השני הוא להגיע אל תלמידים בכיתות ז'-ט' במטרה למקסם את מספר התלמידים שייגשו ל- 5 יחידות באנגלית, מתמטיקה ופיזיקה. בשלב השלישי, מלווים את תלמידי כיתות י'-י"ב, עד שהם מקבלים תעודת בגרות איכותית.

במרכז הקהילתי "בית לברון" פועלות כיום שש כיתות לימוד. לדברי מאיר קיקוז, מנהל המתנ"ס, "לא משנה עד כמה איכות המורים בבית הספר גבוהה, במצב הקיים כיום, כשהכיתות מאכלסות כמות גדולה של תלמידים, קשה לאנשי ההוראה לפתח ולקדם את התלמיד". קיקוז מציין כי בשנה החולפת למדו בפרויקט למעלה מ-200 תלמידים והתוצאות מדברות בעד עצמן. לדוגמה, מרביתה של כיתה ח' מדעית בבית הספר מקיף ד' עלתה שלב והוקפצה ללימודי מתמטיקה ברמה של כיתת מופ"ת, ו-43 תלמידי כיתות ו' הגיעו לאחר תהליך הכנה אינטנסיבי לכיתות מדעים או לכיתות מופ"ת.

רכז הפרויקט הוא אריק ברון (49), בעל תואר ראשון במינהל ומדיניות ציבורית. "הילדים שמגיעים לפרויקט אוהבים את הרעיון של לדעת לפני שאר התלמידים בכיתה את החומר הנלמד", הוא אומר. "כמובן שהלימוד נעשה על פי תכנית מסודרת, ובמקביל לתכנית הלימודים של משרד החינוך".

איך החל הרעיון של פרויקט "נתיב להצלחה"?
"הפרויקט החל בשנת 2011, במתנ"ס "חרצית" (רובע ח'). בני הצעיר למד בכיתת מופ"ת, כחלק מעמותה שפיתחה כיתות מיוחדות לילדים שרוצים ללמוד, ומטרת הלימודים היא לקדם אותם בחומר הנלמד מעבר לקצב בכיתה. פניתי לסגן מנהל בית הספר מקיף ה' דאז, בני ביטון, שכיום מנהל את 'מפתן', וחשבנו יחד כיצד אנחנו יכולים לשפר את הידע בקרב התלמידים שמגיעים לבית הספר התיכון. משם שלחנו מכתבים לבתי הספר המזינים של מקיף ה' ששיתפו פעולה, בנינו שתי קבוצות למידה במקצועות: אנגלית, מתמטיקה ופיזיקה. גילינו ש- 83% מהתלמידים שסיימו בשנה הראשונה אצלנו, התקבלו במעבר בין היסודי לתיכון לכיתות מופ"ת. בשנה השנייה אגב, עלינו ל- 88% והרחבנו את הפרויקט לכיתות ז', ח' ו-ט'. משם התחלנו לעבוד על רמת ידע של 5 יחידות במקצועות הללו, בראייה קדימה להצלחה בבגרויות".

מדוע אי אפשר להסתפק בלימודים בבית הספר?
"לימודים אף פעם לא מספיקים, ועל הלימודים בבית הספר ההורים מוציאים סכומים גבוהים במסגרות של שיעורים פרטיים. כיום יש שתי תעודות בגרות, הומאנית ואיכותית הכוללת 5 יחידות מתמטיקה, אנגלית ופיזיקה, וכשאני נפגש עם מנהלים בבתי הספר אני אומר להם, שהמטרה שלי היא ליצור להם בעיות 'חיוביות', יותר כיתות מדעים ויותר תלמידים שניגשים ל- 5 יחידות. בבתי הספר נעשה מיפוי של תלמידים שרוצים ללמוד ושואפים לבגרות איכותית, אולם המסגרת והגודש בבתי הספר לא מאפשרים להם להתקדם בחומר הנלמד, ולכן ניתנה להם האפשרות להצטרף לפרויקט שמתקיים אחת לשבוע, וללמוד בקבוצה קטנה של כ- 15 תלמידים, במשך שעתיים אקדמאיות".

צוות המורים בפרויקט מורכב מאנשי מקצוע המלמדים בבתי ספר התיכונים באשדוד והסביבה. והם מצליחים ליצור חיבור אישי וכיפי עם התלמידים, כך שהתלמידים מבקשים ללמוד איתם ספציפית. התלמידים מגיעים לבית לברון מכל העיר, ויש הסכמה של מינהל החינוך להוציא 'קול קורא' לכל מנהלות בתי הספר היסודיים בדגש על כיתות ו' לעבוד על הכנה לכיתות מופ"ת בבתי הספר, לקראת התיכון.

העלות לכל מקצוע נלמד בפרויקט עומדת על 150 שקלים בחודש, והתלמיד מקבל 8 שעות אקדמיות במהלך החודש. כך שתשלום לשעת לימוד היא כ-20 שקלים בלבד.

'נתיב להצלחה' הוא לא "חינוך לעשירים", אנו מאמינים כי כל תלמיד הרוצה להעשיר את ידיעותיו זכאי לכך. ועל כן ניתן לקבל הנחות על פי קריטריונים הקבועים בחברה העירונית כשהמטרה היא לאפשר לכל ילד שירצה ללמוד, תוך הובלתם למיצוי היכולות והגעה לבגרות איכותית, הצבת אתגרים אישיים והצטיינות ומצוינות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך