עשרות אשדודים החלו בתהליך הצטרפות לכת הארי קרישנה

בשבועות האחרונים מתקיימת באשדוד פעילות אינטנסיבית של חברי כת הארי קרשינה. הם הגיעו לחוף הקשתות באשדוד, השמיעו מוזיקה, דקלמו את מילות השבח וההודיה של הכת וחילקו עוגיות מסתוריות לציבור הרחב
עשרות אשדודים החלו בתהליך הצטרפות לכת הארי קרישנה

לעיתון "המגזין" ואתר "אשדוד אונליין", הגיע מידע כי עשרות אשדודים התעניינו אצל מובילי הכת, בנוגע לאפשרות להצטרף אליהם. הציבור המסורתי באשדוד מביע זעזוע מהתופעה, וחלק מהם מתכוונים לבצע פעולות למנוע את פעילות הכת בעיר הנמל. יום חמישי בצהריים. שעות השיא של יום העצמאות ה-70 למדינה, כאשר אלפי אשדודים פקדו את חופי הים בעיר, ניצלו את מזג האוויר הקייצי ושילבו בין עשיית מנגל לקפיצה ראשונה לים האשדודי, אחד היפים שיש לנו בארץ הקודש.

בשעות האלה אני עסוק בחגיגה משפחתית של בשרים איכותיים ואווירה טובה, כאשר אחר מחבריי הקרובים מחייג אלי ואומר בקול רציני: "אתה חייב להגיע לחוף הקשתות, יש כאן משהו מוזר ומדהים". תוך דקות ספורות הגעתי למקום וראיתי קבוצה של עשרות אנשים לבושים בלבוש הודי אותנטי, שהם מתהלכים לאורך שדרת הטיילת הצמודה לחוף, משמיעים מוזיקה רגועה ומדקלמים פעם אחר פעם את מילות הברכה והתודה להארי קרישנה. שניים מהם חילקו עוגיות מעט מוזרות לציבור… מי שטעם טען כי מדובר בעוגה עם תבלינים המשלבים טעמים מתוקים וחריפים, אחד מהם טען כי חש סחרחורת ואולי יש בעוגיות האלה מרכיבים נוספים…חלק מהציבור האשדודי הצטרף לתהלוכה הזו, חלק אחר הצטרפו למעגל הריקודים וחלק נתנו את מספרי הטלפון שלהם למארגני הפעילות המוזרה הזו, שהתקיימה בלב ליבה של אשדוד, ומסתבר שלא בפעם הראשונה.

מבדיקה שערכנו עולה כי עשרות אשדודים הסכימו לתת את מספרי הטלפון שלהם למובילי הכת, חלק כבר הצטרפו לפעילויות נוספות של כת הארי קרשינה במקומות אחרים בארץ, ויש כמה בודדים שמעוניינים להצטרף באופן קבוע לכת, שצוברת תאוצה ומונה מאות חברים כאן בישראל.כת הארי קרישנה הוקמה בארצות הברית לפני כ-40 שנה. חבריה חיים בקומונות, ומתנתקים מבני משפחתם. הם משתחווים לפסל בדמותו של האל ההודי קרישנה, ומשננים במשך שעות מדי יום מנטרה חוזרת, הארי קרישנה. הכת זכתה לפרסום מפוקפק בעולם, בעקבות תביעות שהוגשו נגדה על ניצול מיני של ילדים ומעשי הונאה ועושק. כאן, בישראל, אנשי ההארי קרישנה הם קהילה קטנה יחסית שמונה כאמור כמה מאות חברים בלבד.

בעבר פורסמו כתבות תחקיר על הנעשה בכת, ובמשך חודשים תחקירנים הצליחו לתעד מה מתרחש בכת שמנהלים כמה דמויות בודדות. הכינוסים הסגורים שבהם הם מנסים לגייס מאמינים חדשים, ההתמסרות לראשי הכת, הטקסים הסודיים, הם חלק מכל ההתנהלות שם. אלה שהצליחו לצאת מהכת סיפרו בעבר איך ראשי הקבוצה הצליחו לנתק אותם מהמשפחות שלהם, ואיך גרמו לחלק מהם להאשים את הוריהם בהתעללות.על פי העדויות שהגיעו בעבר ל"מרכז לנפגעי כתות", מנהיגת הקבוצה נוטה לבטל דרכים אחרות ומקומות אחרים לתרגול תודעת קרישנה ומכוונת לפעול על פי הדרכתה בלבד, עורכת שיחות אישיות וארוכות עם המאמינים, מייצרת 'הפרד ומשול' בתוך הקבוצה, שולטת באופן כמעט מוחלט בחייהם האישיים של החברים, מחדירה פחדים, מעודדת הלשנות בין חברי הקבוצה, מנתקת אותם מהעבר וממשפחות המוצא, מנתקת אותם מחברים שעוזבים את הקבוצה, שוללת כל אפשרות של העברת ביקורת או התנגדות, ומנהלת מערכת של ענישה ונידוי נגד המערערים. ב"מרכז לנפגעי כתות" מציינים כי כל אלו מהווים בסיס לשליטה מופרזת של המנהיגה ומהווים קרקע פוריה לשעבוד המאמינים ולניצולם.

נציגי "המרכז לנפגעי כתות" ממשיכים לתאר את מה שנעשה בכת ההארי קרישנה: "המנהיגה, לכאורה, לא אומרת דבר על עצמה. האדרה כלפיה נעשית על ידי המאמינים ("הדבקים", כך נקראים אנשים המתרגלים תודעת קרישנה) הקרובים אליה, המעודדים את המצטרף החדש להתייעץ איתה בכל דבר, הודות לדרגתה הרוחנית הגבוהה. בהתייעצויות ובפגישות איתה, על פי העדויות, מוצגת המנהיגה כמי שיש בידיה ידע טיפולי ועל כן מתנהלות שיחות אישיות ארוכות ורבות עם חברי הקבוצה. בשיחות משתפים אותה המאמינים בחוויותיהם ובקשייהם, וכך נוצר קשר הדוק בו היא לומדת להכיר אותם לעומק. בשיחות מציפה המנהיגה קשיים פסיכולוגיים, על אף שאינם בהכרח אקוטיים, ונותנת את התחושה כמי שבידיה הפתרונות לכל. לעיתים נוצר מצב בו החברים המחפשים את אהדתה של המנהיגה ואת קרבתה, לאחר שקיבלו תחושה שזו דרך לעלות בדרגה רוחנית, בחלקם מייצרים ומעצימים קשיים, כדי לזכות בפגישות ובשיחות אישיות איתה".

על פי העדויות, המנהיגה מהווה לחברי הקבוצה את דמות "המורה הרוחנית", דמות "הפסיכולוגית" (על אף שאין לה שום הכשרה תואמת), ודמות "האם". מתוך כך, נוצרת תלות במנהיגה אשר בידיה המענה לכל בעיותיהם. המנהיגה איננה שומרת על דיסקרטיות ומשתמשת במידע שליקטה בשיחות האישיות כנגד חברי הקבוצה כאמצעי שליטה, ועושה שימוש בלתי הולם במידע: מעצימה קשיים בין-זוגיים, מפרידה בין חברים בקבוצה, ומנתקת מגורמים חיצוניים.

ב"מרכז לנפגעי כתות" מציינים עוד כי בשם הדרך הרוחנית, מתנהלת בקבוצה תרבות הלשנה. כל אירוע מדווח למנהיגה, לרבות מי דיבר עם מי, מי לבש מה, היכן היה, מה אמר ומתי. הכל לכאורה, במטרה לשמור על החיים הרוחניים של החברים בקבוצה, מה שגורם לאווירה קשה, ולקשרים מעוותים בין חברי הקבוצה ולהתנהלות של 'הפרד ומשול' בין החברים. בקבוצה מונעים בדרכים מתוחכמות להיות בקשר עם "אויבים" (היכולים, לכאורה, לפגוע בחיים הרוחניים) ואלו הם בני משפחת המוצא, הורים אחים, אחיות, חברי עבר, או "פורשים" שעזבו את הקבוצה. חברי הקבוצה, ברובם, נותקו ממשפחות המוצא ומהוריהם. הניתוק נעשה ע"י אותן שיחות אישיות ותהליך "טיפולי" על ידי המנהיגה. בתהליך זה חברי קבוצה רבים הוטעו והולכו שולל להאמין כי עברו ניצול על ידי מי מבני המשפחה הקרובה או חוו פגיעות מיניות בילדותם מידי הוריהם. בעקבות "הגילוי", חלקם הוציאו צווי הרחקה להוריהם, או שלחו מכתבים זועמים. "הניתוק" הוא ניתוק טוטאלי: אי קיום קשר טלפוני בין חברי הקבוצה למשפחות המוצא/הורים, אי הגעה לביקורים משפחתיים, חגים שבתות ואירועים. וכן, אי שיתופם במידע חשוב כמו נישואין והולדת ילדים.

הציבור המסורתי באשדוד מביע זעזוע מהתופעה, וחלק מהם מתכוונים לבצע פעולות למנוע את פעילות הכת בעיר הנמל. אחד מהם אמר לעיתון "המגזין": "על פי המידע שיש לנו, חברי הכת ביקרו בחודשים האחרונים כמה וכמה פעמים באשדוד, והצליחו לגרום לעשרות אשדודים להעביר מידע אישי, כולל מספרי טלפון. אנחנו מנסים להגיע לאותם אשדודים שהלכו שולל אחר הכת הזו, ונעשה הכל כדי שלא יהפכו לחברים בכת".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך