אמיר אליהו מחזן, מפייט ומזמר בעשר שפות

החברים שלו קוראים לו "מלך", והוא מכנה את עצמו "תולעת שירים", אם אתם מבינים מה זה 'יא לא ללאש', 'היידל היידל', 'יחנינה יא יומא' ו'גולה סנגם', כנראה שאתם שייכים לאחת מהעדות שהרב המזמר אמיר אליהו בקיא בשירים שלהן. טריפוליטאית, טורקית, פרסית ומרוקאית הן חלק מהשפות שבהן הוא שר, והוא בכלל נמנה על העדה הכורדית * ומה עם העברית? אל תדאגו, הוא והנגנים של אייל גולן רוקחים לנו בימים אלה שיר חדש. אליהו זוקף את ההצלחה שלו לתמיכה הגדולה מצד האישה והילדים

אמיר אליהו (40) מאשדוד, נשוי ואב לחמישה, מחזן בבתי כנסת עוד מהיותו חתן בר מצווה. לפני כ-20 שנה, לאחר נישואיו, הוציא דיסק ראשון בשם "יבוא הגואל". אז וגם היום, אם אתם רוצים להקליט שירים ולהפיץ דיסק, כל מה שצריך הוא תקציב. ההבדל הוא, שלפני עשרים שנה זה היה פחות מקובל במגזר החרדי והדתי, שעליו נמנה אליהו. היום, בהשפעת תכניות הריאליטי בסגנון "כוכב נולד", גם במגזר החרדי רבים רוצים להיות זמרים, בעוד שלפני 20 שנה אמיר אליהו נחשב פורץ דרך. עם הוצאת הדיסק הראשון אמיר החל להופיע באירועים והמשיך לחזן בבתי כנסת. במהלך השנים הוא הוציא שמונה דיסקים, וכעת הוא עובד על הדיסק התשיעי. כמו זמרים רבים, גם אמיר מופיע באירועים דוגמת בר מצווה, חתונות, הילולות והוא מחזן בבתי כנסת. מה שמייחד אותו משאר הזמרים הוא הידע שלו בשפות ובניבים השונים של עדות ישראל. כורדית, עיראקית, מרוקאית, טוניסאית, טריפוליטאית, חסידית (אידיש), ערבית, עברית, פרסית, יוונית, טורקית… עברנו את העשר, תספרו, ואם תרצו גם בתימנית הוא ישיר.

איך לומדים לשיר בכל כך הרבה שפות, ומצליחים להישמע אותנטיים?
"מדובר בשנים של עבודה. אגרתי חומרים עם השנים, אני יודע שפות, ואני עובד קשה. כמו שיש אנשים שהם 'תולעי ספרים', אני מגדיר את עצמי 'תולעת שירים'. עם הזמן למדתי את השירים המאפיינים כל עדה. החברים קוראים לי 'מלך' בזכות הידע הזה. חוץ מללמוד שירים בשפות האלה, אני גם יוצר חומרים מקוריים שלי, מלחין וגם כותב בשפה העברית. מכיוון שאני נותן מענה לקהל, ושר מה שהציבור אוהב, אני נוגע בכל נקודה שהם רוצים, ובמהלך השנים צברתי את הידע הזה. לא מזמן הייתי באירוע ושרתי בטוניסאית. ניגש אלי אורח ושאל מה העדה שלי, ועניתי שאני מהעדה הכורדית. הוא התפלא איך אני שר בדיוק כמו טוניסאי. כדי להגיע לרמת דיוק כזו אני משקיע ימים ולילות".

תן לי דוגמאות לשירים בולטים בחלק מהעדות.
"בטריפוליטאית 'יא לא ללאש', בטוניסאית 'תהליל', בפרסית 'גולה סנגם', בכורדית 'היידל היידל', ו'יחנינה יא יומא' בעיראקית".

הריאליטי נכנס גם למגזר החרדי
"כשהתחלתי את דרכי לא היה 'כוכב נולד', ולא היו הרבה זמרים במגזר החרדי. עד שהתחתנתי הייתי מחזן אצל כורדים, עיראקים ומרוקאים", הוא מספר. "ראיתי שהציבור צמא, והוצאתי דיסק ראשון בשנת 97' שפרץ למגזר החרדי והדתי. היום כולם זמרים, פייטנים, חזנים, הריאליטי נכנס גם למגזר החרדי והדתי. גם במגזר הדתי כולם רוצים ערכות קריוקי, כולם רוצים לשיר. זה פרץ ברמות גדולות, ונקווה שזה לא יהרוס את המוזיקה, אני מקווה שהרמה תעלה ותפרח ולא תרד, כי יש אמנם זמרים טובים אבל גם הרבה חובבנים, שרואים מיקרופון ומתחילים לשיר, ולא מבינים חזנות ולא יודעים להתאים שירים לאירועים".

למה אתה מתכוון? תן לי דוגמה למקרה כזה.
"ערכו הילולה, והביאו זמר שלא מתאים להילולות. בהילולות יש שירים מיוחדים, שירי צדיקים, לא שירי חתונה. יש כללים מה לשיר ומה לא לשיר בהילולות. לי יש יכולות וידע לשיר בכל סגנון ובכל סוג אירוע. קראו לי להציל את המצב, כי הזמר היה טוב אבל לא התאים להילולה, ולא הכיר שירים של הילולות".

נשמע שיש תחרות גדולה במגזר?
"תחרות וגם קנאה. אתה יודעת מה מפריע לי? כשנוגעים לי בסאונד של המיקרופון ומורידים אותו כדי שלא ישמעו אותי. כבר קרה לא פעם ולא פעמיים, שהופעתי עם עוד זמרים, כי בהרבה אירועים מזמינים כמה זמרים לשיר יחד, והיה מי שהלך לסאונד והוריד לי אותו".

אתה נחשב זמר רק של מגזר חרדי?
"אני זמר של כולם. הופעתי עם ליאור נרקיס, שהוא חבר טוב, שרתי אצלו יחד עם יניב בן משיח בהכנסת ספר תורה שהוא עשה בראשון לציון, שרתי עם איציק קלה כמה פעמים, הופעתי בחפלות באירועים עם עופר לוי. אני מופיע בטברנות שעושים באירועים בסוף הערב בשירים בעברית, ביוונית, אני מופיע אצל בחורי ישיבות ספרדים ושר חסידית בהגייה אשכנזית, אני מלווה לחופה, לעלייה לתורה, אפילו לעדה הגרוזינית באשדוד אני נותן מענה. אני שר לכולם ומכבד את כולם".

הטפיחה המפורסמת של הרב עובדיה יוסף

אמיר מספר כי כתב שיר לכבודו של הרב עובדיה יוסף, בשם "הסתכלו עליו", ובאחד הכנסים הוא שר לו את השיר. לאחר שהרב שמע אותו, אמיר זכה לקבל ממנו את "הסטירה", טפיחת היד המפורסמת של הרב. "השם חנן אותי לרגש", הוא אומר, "יש לי שיר שנקרא 'די לצרות', והתקשר אלי אדם מבוגר, זקן, שסיפר לי שהשיר חיזק אותו. הוא אמר לי שהמסר בשיר החזיר אותו בתשובה. בעקבות המקרה הזה כתבתי את השיר 'תשובה לזקן'. השירים פועלים, מתרגשים מהם, הם חודרים לנשמה ולקירות לב האדם, למילים יש תוכן משמעותי והן גורמות לאנשים לחזור למקורות, ליהדות. המוזיקה נוגעת בנפש במקומות עמוקים מאוד גם הגר"א שיבח את המוזיקה".

אני מחפשת באינטרנט הוכחה לכך, מודה לגוגל, ומוצאת את שאמר הגר"א (מובא בשמו בהקדמה לפאת השולחן) על חכמת המוזיקה: "כי רוב טעמי תורה, וסודות שירי הלויים וסודות תיקוני הזהר, אי אפשר לידע בלעדיה. ועל ידה יכולים בני אדם למות בכלות נפשם מנעימותיה, ויכולים להחיות מתים בסודותיה הגנוזים בתורה… כמה ניגונים וכמה מידות הביא משה רבנו עליו השלום מהר סיני, והשאר מורכבים בתורה שבעל פה המצויה בידינו".

סימנת לך יורש מבני הבית?
"נראה לי שהבנות שלי. הבת הגדולה, בת 14, היא מאוד מוזיקלית, היא שרה בסולמות גבוהים, וזה מעניין אותה. כל המשפחה המורחבת שלי שרה, בת אחותי ובת אחי, זה תורשתי אצלנו".

בת יכולה להופיע ולשיר?
"בנות יכולות לשיר לבנות. אם מי מהבנות שלי ירצו לעשות מזה קריירה, אני לא אמנע בעדן".

אמיר מספר שהוא גדל במרכז הארץ, ולפני 15 שנה הגיע לאשדוד, והתאהב בה. "אשדוד עיר יפה התחברתי לעיר, לראש העיר ד"ר יחיאל לסרי היקר, שאני מפרגן לו על העשייה בעיר, ולממלא מקומו גבי כנפו שאני מאוד אוהב, הם גם היו אצלי באירועים. התחברתי לאחרונה לרב שמואל טולדנו, החתן של הרב יקותיאל אבוחצירה, ואנחנו עושים פעולות יחד. אשדוד עיר מפרגנת, אוהבת חפלות, שמח, כיף לגור בעיר, ואני שמח שאני מקבל בה הכרה ומופיע בימי העצמאות. גם חבר המועצה אבי אמסלם עושה המון לקידום הפיוט הדתי והחרדי. אני מופיע במסגרת 'מורשת ליהדות', שזו פעילות תרבות תורנית שאמסלם אחראי עליה. הוא דואג להביא פייטנים ולשמח אנשים ותושבים מהמגזר. מגיע לו שאפו, הוא דואג גם לאמנים האשדודים. הוא וגם מוטי מלכא מנכ"ל המשכן לאמנויות הבמה, עושים בנושא עבודת קודש. השאיפה שלי היא להופיע במשכן לאמנויות הבמה, זה משהו שאני מקווה שיקרה בקרוב".

מה השאיפות המוזיקליות שלך לעתיד?
"לחדור לכל בית בישראל. דיסק הסליחות שלי נמצא בהרבה בתים, וזה עושה טוב שנהנים ממנו. פעם בא אלי מישהו ואמר לי 'אני חילוני, לא מתפלל, אבל מרגיש שסליחות זה התפילה שלי'. כל אחד תופס את הקרבה שלו לקב"ה בצורה אחרת. בימים אלה אני עובד על דיסק חדש. עכשיו אני מקליט שיר עם שני נגנים של אייל גולן, עדי לאון ודוד קומה. עדי הוא נגן ומעבד, והוא מפרגן לי. הוא שלח לי לחן, ואת המילים כתבנו שלושתנו יחד".

לסיום, מספר לי אמיר על מקרה מצמרר ומרגש שמלווה אותו עד היום. "אני מופיע הרבה בהתנדבות", הוא משתף, "וקראו לי ל'בית הדר', הגיעה לשם אישה שעלתה לארץ מדרום אמריקה, חולה סופנית עם ניוון שרירים, שפעם הייתי בביתה. כשהיא הגיעה ל'בית הדר' היא לא דיברה, וסימנה אותיות בלוח, וכך ידעו מה היא רוצה. היא ביקשה שאבוא ואשיר לה 'וזכנו לגדל בנים ובני בנים'. באתי, שרתי ועם השיר הזה היא השיבה את נשמתה לבורא".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך