היסטוריה בנמל אשדוד: סוורית ראשונה נקלטה לעבוד מאז קום הנמל

במשך 51 שנות פעילותו, נמל אשדוד העסיק אך ורק גברים בתפקיד הלא פשוט של פריקת סחורות מהאוניות הנכנסות בשער הנמל. מדובר בתפקיד קשה מאוד, פיזי ביותר, ולא מעט גברים "פרשו" לאחר תקופת עבודה ניסיונית. ליזה אזולאי (24) הייתה בין אלפי המועמדים שהגישו טופסי מועמדות לתפקיד התובעני, והתבשרה כי התקבלה לעבוד בנמל אשדוד. בימים אלה היא מסיימת קורס מיוחד שיכשיר אותה לעבודה, ותוך שבועיים היא תלבש מדי עבודה, קסדת ביטחון ותתמודד עם שרשראות ברזל במשקל של 40 קילו
היסטוריה בנמל אשדוד: סוורית ראשונה נקלטה לעבוד מאז קום הנמל

רגע מכונן בנמל אשדוד: בפעם הראשונה בהיסטוריה הארוכה והמרשימה של הנמל, אישה תמלא את תפקיד הסוורית ותעבוד לצידם של גברים בפריקת סחורות בנמל, עבודה קשה ותובענית שגרמה ללא מעט גברים לזוז הצידה לאחר מספר שבועות של עבודה. ליזה אזולאי (24) תרצה להוכיח לכולם שגם אישה יכולה להרים שרשראות ברזל במשקל של 40 קילו, בכל מזג אוויר ובכל שעה ביממה. חלק מעובדי הנמל סקפטיים מאוד ואחד מהם אמר באירוניה: "אישה יכולה להיות טייסת קרב, אבל לא יכולה להיות סוורית…".

זה לא חדש שאלפי מועמדים ניגשים פעם אחר פעם למכרזים המתפרסמים מעת לעת לתפקיד סוורים בנמל אשדוד. על עשרות משרות נאבקים אלפי מתמודדים, ובשנים האחרונות מדובר בתחרות הוגנת ופתוחה לחלוטין, לאחר שהנהלת הנמל עצרה את כניסת המקורבים ובני המשפחה של עובדי הנמל הוותיקים. כמו כן התקבלה החלטה ל"סמן" כמה משרות לקהל ייחודי וכך יש בחור חרדי מרובע ז' שעובד בנמל, ועכשיו לראשונה בהיסטוריה של הנמלים במדינה, גם אישה עברה את המבחנים בהצלחה ונקלטה לעבוד כסוורית.

מדובר בליזה אזולאי, תושבת יבנה בת 24, רווקה שהחליטה שמתאים לה לעבוד בסביבה גברית בעבודה פיזית קשה מאוד. בימים אלה היא מסיימת את הקורס שלמעשה מכשיר אותה לעבודה, ותוך שבועיים לכל המאוחר היא תיכנס בשערי הנמל כעובדת לכל דבר ועניין. עד לפני מספר חודשים ליזה הכירה את הנמל מכובע אחר, כשעבדה במחלקת הביטחון ובדקה רכבים שנכנסו ויצאו מהנמל. אחד מעובדי הנמל המכיר את ליזה אמר לעיתון "המגזין": "ליזה נראית בחורה נהדרת, ואנחנו מכירים אותה מהעבודה שלה בביטחון של הנמל. היא ממש נראית מצוין, וזה קצת לא מתחבר לעבודה הפיזית שהיא הולכת לבצע, יהיה מעניין לראות אותה עושה את המטלות יחד עם הגברים, זה בטח לא יהיה לה קל".

namal09

תנאי השכר של סוור בנמל אינם אטרקטיביים בהכרח. סוור מתחיל זוכה בדרך כלל לשכר בסיס בגובה שכר מינימום. אולם, בתוספת פרמיות והטבות נלוות שונות שמובטחות לעובדי הנמל, עשוי שכרו החודשי להגיע ל-13 אלף שקל (ברוטו) בחודש. כמובן שעם השנים השכר צומח ומגיע בסופו של תהליך ל-26 אלף שקל ברוטו בחודש.

אך לצד השכר המפנק והתנאים הנלווים החלומיים (מי אמר סטייק בסינטה…), מדובר בעבודה קשה מאוד. סוור מתחיל את המשמרת שלו בשש וחצי בבוקר, עם 6 סוורים שמגיעים לכל אוניה. 4 עובדים בבטן האוניה בפריקת הסחורה ו-2 עובדים בחוץ בקשירת המטען. בחוץ העבודה יחסית פחות קשה, אך בהחלט אינה מתאימה למי שאינו בנוי לעבודה פיזית. במשך שמונה שעות עבודה הסוורים עובדים בקצב מסחרר, מאחר והשכר שלהם בנוי כאמור לפי פרמיות והם חייבים לעמוד ביעדים שהוצבו להם. הסוורים זוחלים בתוך "בייגלה" (מערום של ברזלים), מחברים לולאות ושרשראות במשקל אדיר והידיים ושאר חלקי הגוף לא נחים לרגע, עד להפסקת האוכל.

מקלחת מיוחדת לסוורית החדשה
הנהלת נמל אשדוד עשתה את ההתאמות הנדרשות כדי לקלוט את ליזה לעבודה כסוורית. כך לדוגמא, מקלחת מיוחדת בחדר הכושר בנמל יהיה מיועד לסוורית החדשה, הרחק ממלתחות הגברים הרגילות. העובדים בשטח ממתינים בקוצר רוח לתחילת העבודה של אזולאי ובכוונתם לסייע לה לעבור את "חבלי הלידה" בשלום, למרות הקושי הפיזי הרב.

אחד הסוורים בנמל אשדוד סיכם ואמר: "הקליטה של ליזה הפכה לשיחת היום בנמל, כולם מדברים על כך שאישה ראשונה הולכת להוות כסוורית, ויש כאלה שמעריכים שהיא לא תחזיק מעמד בתפקיד. אני דווקא אופטימי ומאמין שיש כאן פייטרית שתפתח את הדלת לנשים נוספות להתקבל לעבודה בנמל בתפקיד הלא פשוט הזה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך