מקבלן שיפוצים למדריך רכיבה על סוסים

20 שנה עסק רונן אבגי בתחום השיפוצים כשברקע מלווה אותו האהבה לרכיבה ולסוסים. המפנה בחייו חל לאחר שאימץ סוס שעבר התעללות וטיפל בו, לפני כשנתיים, כשהוא נשוי ואב לילדים, חזר אל ספסל הלימודים כתלמיד בקורס למדריכי רכיבה מערבית ורכיבה טיפולית. היום הוא הבעלים של "חוות הבוקר", "החווה צמחה מתוך כבוד ואהבה אמיתית לסוסים ולחוויית הרכיבה", הוא אומר, "יש בנו רצון גדול להעביר לאנשים אחרים ככל האפשר את עוצמת החיה האצילית ביותר"
מקבלן שיפוצים למדריך רכיבה על סוסים

בשנתיים וחצי האחרונות פועלת במושב שתולים חוות סוסים בשם "חוות הבוקר", המעניקה שירותי רכיבה מגוונים, ביניהם לימודי רכיבה מערבית, טיולים עם סוסים ורכיבה טיפולית. את החווה הקימו בני הזוג שרית ורונן אבגי. איש לא הכין אותם למסע הזה, הם לא נולדו בידיעה כי זהו ייעודם, אלא גילו אותו. רונן (40) היה קבלן שיפוצים, ושיחה בערב המימונה לפני כעשור עם חברו הטוב יחיאל בן דהן, שהוא גם בן דודה של שרית, התחילה, שלא ביודעין, את המפנה בחייו.

"תמיד אהבתי סוסים, ומאחר שאנחנו גרים בבית קרקע, יחיאל הציע שנאמץ סוס שעבר התעללות", מספר רונן. "טיפלנו בו, הוא התאושש, וכדי שלא יהיה לבד הבאנו עוד סוס, ואז חבר שאל אם גם הוא יכול לצרף סוס כדי שנצא יחד לרכוב, ובסופו של דבר הגענו לחמישה סוסים".
בני המשפחה והחברים התגייסו לטיפול בסוסים, רונן הקים במו ידיו את תאי המגורים, והחל להכיר אנשי מקצוע. "ראינו שהסוסים מרגישים טוב, שהם מחזירים אהבה, ושאנשים נמשכים אלינו. הבית שלנו משך מבקרים", מספרת שרית, "במקביל ראינו איך הסוסים תורמים לרונן. רונן התאהב בטיפול בסוסים, מגבר מופנם הוא נפתח לאנשים, הוא ממש פורח. לפני כארבע שנים הוא החליט לשנות עיסוק, ולהקים חוות סוסים". רונן שכר שטח באחד ממשובי הסביבה, ולפני שנתיים וחצי העביר את החווה למיקומה הנוכחי במושב שתולים.

בזכות הידע המקצועי בענף השיפוצים, רונן בנה, ריתך, תיקן ותחזק את המבנים בחוות הסוסים, אך הוא שאף ליותר מזה. וכך בגיל 38, כשהוא נשוי ואב לשני ילדים, מצא עצמו רונן כתלמיד בקורס רכיבה טיפולית. "זה היה קורס מעשי ותיאורטי, אחרי המון שנים שלא למדתי פתאום צריך לגשת למבחנים ולשבור את הראש", מספר רונן, "למדתי בלילות ושרית בחנה אותי, ועברתי את הקורס בהצטיינות. האהבה למקצוע והרצון להצליח הניעו אותי".

אקסטרים קאובוי עם הלוחשת לסוסים
לצד פעילות לימודים של רכיבה מערבית או רכיבה טיפולית נמצאים בני נוער המתנדבים במקום. חלקם מגיעים במסגרת מחויבות אישית, ואחרים התאהבו ברכיבה, רוצים לתרום ולטפל בסוסים, ולאחר אישור מההורים הם הופכים לחלק מהצוות, ולובשים בגאווה חולצה המעידה על כך. כשאנחנו מגיעים לחווה, אנו פוגשים במתנדבת הוותיקה אליה מימון (11) מאשדוד, המכונה "הלוחשת לסוסים", שמספרת לנו שהיא מגיעה לחווה בכל יום. "אני רוכבת כבר ארבע שנים", היא מספרת, "אני נהנית פה, ומרגישה כמו בבית. זה הבית השני שלי. סוסים בעיני זו חיה אצילה וחזקה, ואני אוהבת לטפל בהם, להאכיל אותם, לאכף אותם, ובמיוחד את אוליבר, הסוס שאני רוכבת עליו".

יש ביניכם תקשורת?
"יש בינינו קשר, הוא מרגיש אותי, אני בטוחה".

ואכן, כבר נאמר לא פעם כי בתחום היחסים הבין אישיים הרכיבה יוצרת מערכת יחסים הדוקה בין הרוכב לבין הסוס, שיכולה להתקיים רק מתוך תקשורת נכונה, הבנה הדדית והכרה בצרכים וברצונות של האחר.

אליה רוכבת "אקסטרים קאובוי", כלומר רכיבה אתגרית. זוהי העתקה של מה שהסוס מתמודד עמו בשטח: ואדיות, מעברי מים, רכיבה בין סלעים. יש תחרויות בתחום הזה, אך לא בארץ. ובכלל, תחרויות זה לא מה שמעניין את רונן. "אנחנו לא בעד תחרות", הוא אומר "אנחנו עוסקים בטיפול בסוסים, בטיפול באדם, ולא בספורט סוסים. התחרויות והקפיצות פוגעות בבריאות של הסוס, וגומרות אותו אחרי עשר שנים. אנחנו לא עובדים בשבת. זה יום מנוחה גם לחיות".

סוד הקסם של הסוס
אחד מהשירותים שמעניקה "חוות הבוקר" היא רכיבה טיפולית המתאימה לאנשים עם בעיות פיזיות, נפשיות, התנהגותיות ורגשיות. בפעילות זו לומדים רכיבה בהתאם לצרכים המיוחדים של המשתתפים. אוכלוסיה מאותגרת פיזית, רגשית, חברתית או חינוכית משתתפת בתהליך של פעילויות עם סוסים, הכוללות גם את הקשר שבין האדם לבעל החיים וגם את הפעילות הגופנית. הרכיבה הטיפולית הצליחה להיכנס לתודעה הציבורית, והפכה למבוקשת בשנים האחרונות. "יש לנו הסדר עם קופות חולים, ומגיעים אלינו לרכיבה טיפולית דרך מוסדות וגורמים שונים גם ילדים בסיכון ומשוקמים", מציין רונן.

מה מיוחד בחיות בכלל ובסוסים בפרט?
"הסוס חיה חופשית, מרשימה, אצילית ומלאת עוצמה. קשר עם יצור כזה מעצים ונותן ערך מוסף. הסוס, כמו כל חיה, איננו שיפוטי. לא אכפת לו מהו המראה החיצוני של הרוכב. לא אכפת לו אם הרוכב נכה, קטוע איבר או שאולי הוא נראה אחרת משאר האוכלוסייה. הסוס מקבל אותנו כמו שאנחנו, ומתייחס רק אל יכולות הרכיבה שלנו. הסוס הוא גם כלי לטיפול וגם חלק מצוות הטיפול. הרכיבה עצמה עוזרת מאד לילדים ומבוגרים הסובלים מבעיות רגשיות, לסובלים מבעיות התנהגות ומהפרעות קשב וריכוז ולסובלים מהפרעות נפשיות. היא מסייעת לעיוורים, חירשים, נכים, פגועי ראש, C.P, לסובלים מעיכוב התפתחותי, לאוטיסטים ולבעלי פיגור שכלי".

אל הרכיבה הטיפולית מגיעים ילדים כבר מגיל ארבע (בעוד שרכיבה מערבית לומדים מגיל שש). מלבד השלכות פיזיות, משפיעה הרכיבה הטיפולית על הסדר והארגון בחיי הילדים, כמו למשל, איך להתארגן לקראת החוג או לקראת היציאה ללימודים. בעלי הלקות הפיזית מניעים את הגוף דרך הרכיבה ומפעילים שרירים. הקשר עם החיה מפתח אכפתיות ואמפתיות כלפי בעל החיים.

ההשפעה על המטופל היא מדהימה ומרגשת כאחד. "הגיע אלינו א', ילד שהיו לו פחדים וחרדות, הוא היה חרד מלגעת בלכלוך עד למצב של היסטריה. היום הוא עולה על הסוס, מלטף אותו, זה הוריד מעליו את הפחדים", מספר רונן. "ראיתי התקדמות מדהימה, על גבול הבלתי אפשרית, שהטיפול מעניק למטופלים, והבנתי שבתחום הרכיבה הטיפולית, השמיים הם הגבול, ושגם מי שנראה במצב קשה ובלתי הפיך יכול להגיע להישגים מדהימים. וזה הסיפוק שלנו".

רונן שם דגש כי מעבר לידע של המדריכים בחווה, יבואו לידי ביטוי גם יחסי האנוש והיחס אישי שבונים את הקשר בין המדריך לילד ולהורה. הצוות בחווה מקצועי, סבלני וחם. יתרון נוסף הוא שמדריכי הרכיבה הטיפולית בחוות הבוקר מלמדים גם את מי שמגיע לשיעורי רכיבה מערבית, כך שהלומד מרוויח פעמיים. לצד רכישת טכניקת הרכיבה, מגלים הרוכבים החדשים שיפור בביטחון ובדימוי העצמי, שיפור ביציבה ותחושה טובה.

באים מאהבה
מלבד שיעורי רכיבה מערבית או רכיבה טיפולית ניתן לצאת בתיאום מראש לטיולי רכיבה אישיים, זוגיים וקבוצתיים. בטיול הזוגי הרומנטי מצפה בסוף המסלול פינת ישיבה עם יין, שוקולד ופירות.

צריך לדעת לרכוב כדי לצאת לטיול כזה?
"לא צריך לדעת לרכוב, הסוסים מכירים את המסלול, הם רגילים ללכת בו, מרגישים שם בטוח. יש מדריך מלווה, וכמובן שהרוכבים מקבלים הדרכה איך לשחרר נכון, איך לא להכאיב, איך חובשים קסדה, ולפני שיוצאים אנחנו רואים שכולם שולטים בטכניקה הבסיסית. אל טיולי שטח ניתן לצאת מגיל תשע".

חוות הבוקר צמחה מתוך כבוד והאהבה אמיתית לסוסים ולחוויית הרכיבה. "יש בנו רצון גדול להעביר זאת לאנשים אחרים ככל האפשר", "בכדי להעביר את עוצמת החיה האצילית ביותר המסמלת נאמנות, כוח ויוקרה", אומר רונן. "הרכיבות בחוות הבוקר מתקיימות בין מטעים, פרדסים, שדות ירוקים ומרחבים פתוחים. אנו שואפים להעניק לאורחינו חוויית רכיבה נעימה תוך שמירה על כבוד החיות ובטיחות אורחי החווה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך