נמל אשדוד מוכיח שוב כי הוא עוגן כלכלי מרכזי בישראל

מחזור ההכנסות של נמל אשדוד לשנת 2015 עלה לכ-1.1 מיליארד ש"ח, והרווח התפעולי הסתכם בכ-120 מיליון שקל. - צוות עיתון "המגזין" ואתר "אשדוד אונליין" יצא לסיור בנמל הגדול בישראל והיחיד בעולם ששומר שבת, ליקט מידע וסטטיסטיקות על הפעילות בעבר ובהווה, ושמע מדוע נמל אשדוד הוא השער הכלכלי המוביל של מדינת ישראל
נמל אשדוד מבפנים

השבוע פורסמו הדוחות הכספיים של חברת נמל אשדוד לשנת 2015. מנתוני הדו"ח עולה כי הכנסות החברה צמחו בשנת 2015 בכ-7% ועומדים על 1.094 מיליארד ש"ח ב-2015 לעומת 1.023 מיליארד ש"ח ב-2014. הרווח התפעולי של החברה זינק בכ-210% ל-120.8 מיליון ש"ח ב-2015, לעומת 39.4 מיליון ש"ח בשנת 2014. הרווח הגולמי בשנת 2015 עומד על 239.7 מיליון ש"ח, לעומת 170.3 מיליון ש"ח בשנת 2014, המהווה גידול של כ-40%. הרווח הנקי לשנת 2015 עמד על 81.6 מיליון ש"ח, לעומת 90.8 מיליון ש"ח בשנת 2014. הקיטון נבע ברובו מהיחלשות שוקי ההון ב-2015 שגרמה לקיטון בהכנסות מימון של 90 מיליון ש"ח ביחס לשנה קודמת. הרווח הכולל עומד על 94.8 מיליון ש"ח לעומת 57.4 מיליון ש"ח בשנת 2014, מדובר בעלייה של כ65%.

בשבוע שעבר יצאנו לסייר בנמל אשדוד, במקום שמהווה חלק בלתי נפרד מהעיר ומצביונה, ולמדנו כיצד הפך נמל אשדוד לנמל המוביל בארץ.

ספינות וסחורות עברו בים במשך אלפי שנים. כשהקימו את נמל אשדוד ראו בו חיבור לים הגדול, נמל שיוביל את העיר והמדינה קדימה. זהו אחד הנמלים היחידים בעולם שמקורו בים הפתוח, הוא ממוקם באגן המזרחי של הים התיכון סמוך לתעלת סואץ ומשמש עוגן מרכזי המקשר בין מזרח למערב. ההקמה של נמל אשדוד החלה באפריל 1961, וכללה חפירות, יציקות ובניית שוברי גלים. הפעילות החלה ארבע שנים וחצי לאחר מכן, ב-21 בנובמבר 1965. בבניית חלקו הראשון של שובר הגלים הדרומי שאורכו 2,200 מטר, הובאו 2.5 מיליון טונות של גושי סלעים ברכבות ובמשאיות מהמחצבות בטירת יהודה ובבנימינה. בהמשך, נבנה והוארך שובר הגלים ב- 1150 מטרים. על גבי שובר הגלים הדרומי, פוזרו כ-40,000 אבני טטראפוד. משקלה של אבן טטראפוד נע בין 15-25 טון. משמעות המילה היוונית 'טטרא' היא ארבע, ומשמעות המילה 'פוד' היא רגל, ומכאן שמה של האבן שלה ארבע רגליים.

מדוע השובר מורכב מאבני טטראפוד ולא מחומה? במרכז המבקרים הסביר לנו אבי המדריך כי מכיוון שהגלים מגיעים ממערב, אם הם יפגעו בחומה, הם יחזרו אחורה, ואז תיווצרנה מערבולות. שובר גלים כשמו כן הוא. לא בולם, לא מחזיר, פשוט שובר את הגלים והאנרגיה מתפצלת ומתמעטת, ואז יש סירקולציה של מים בתוך בריכת הנמל, וזה דבר טוב. עד כדי כך שבתוך הבריכה יש חוות גידול דגים, 1600 מטר של דגי דניס. אם הייתה חומה, הייתה נוצרת שם ביצה.

לפני יובל שנים, הנמל נפתח עם שני רציפים בלבד. עם השנים גדל מספרם עד ל-13 רציפים מודרניים. האוניה הראשונה עגנה בנמל אשדוד בתאריך 26.11.65. זו הייתה האוניה השבדית "וינגאלנד", שנשאה מטען של 1600 טון סוכר. האוניה "מלטיאן" היא הראשונה שהוטענה בנמל, בכ-55,000 תיבות פרי הדר לייצוא. כיום משנע נמל אשדוד מיליון ושלוש מאות אלף מכולות בשנה.

בשנת 67', אחרי מלחמת ששת הימים, המשק התחיל לצמוח. הפרידה מכוחות האו"ם שעזבו לאחר המלחמה התקיימה בנמל אשדוד. בשנת 73' עגנה בנמל ברציף 5 אוניית הנוסעים הראשונה, "קווין אליזבת' 2". זה היה אירוע היסטורי ואל הנמל הגיעו שר התחבורה והתקשורת דאז, שמעון פרס, וחברי כנסת. תזמורת ילדי אשדוד ניגנה לכבוד התיירים. כאשר פרצה מלחמת יום כיפור יצאה מן הנמל אספקת חירום לכל החזיתות.

בפברואר 05' הורחב הנמל, ונחנכו בו רציפי איתן, על שם רפאל "רפול" איתן, שמצא את מותו בנובמבר 04', כשפיקח על הקמת שובר הגלים לשטח הנמל החדש. ברציפים אלה עומק הים הוא 15.5 מ' לעומת עומק של 10 מ' ברציפים הישנים. עומק זה מאפשר לאניות גדולות לעגון בו.

נמל אשדוד הוא הנמל היחיד בעולם ששומר שבת. המשמרת ביום שישי מסתיימת כשעה לפני כניסת שבת. "זה מה שמביא לנו ברכה", אומר צחי, שמסיע אותנו ברחבי הנמל בין מנופים, האנגרים ומרחבים של מכוניות. אפרופו מכוניות, 30 אלף מכוניות המיוצרות בארה"ב או באירופה נמצאות בשטח הנמל. הן מגיעות באוניות גל-נוע הנושאות 3000-3500 מכוניות באוניה. את המכוניות מורידים בנסיעה אחת, אחת, ולכל רכב יש GPS, כך שניתן לאתר אותו בקלות. כ-150 אלף כלי רכב מגיעים לנמל בשנה. צחי מספר לנו שמכיוון שיותר זול לאכסן את המוכנית בנמל, יש רכבים שנמצאים בו חצי שנה ואף יותר. רכבים הם רק סוג אחד מבין ארבעת סוגי מטענים המגיעים לנמל אשדוד. המטען העיקרי הוא מכולות, וכאמור בשנה שחלפה שינע הנמל מיליון ושלוש מאות אלף מכולות. סוג מטען שלישי הוא תפזורות כמו חיטה, סוכר, סויה, אשלג ופוספט. הסוג הרביעי נקרא "ג'נרל קרגו", והוא מביא למשל בולי עץ מאוד ארוכים וברזלים. לא רק אניות סחורות ומטענים מגיעות לנמל אלא גם תיירים. 450 אלף נוסעים עברו בשנה החולפת באולם הנוסעים המתקדם.

namal066

נמל אשדוד עובר לעבוד בשיטת החלונות ומחולל מהפכה כלכלית
אחד המהלכים שהצעיד את נמל אשדוד קדימה הוא המעבר לשיטת החלונות. בעבר נכנסו האוניות לפי סדר הגעה על בסיס מקום פנוי. כיום הטכנולוגיה של האוניות וקיצור זמני העגינה בנמלים מאפשרים לחזות בדיוק של שעות את משך ההפלגה בים. שיטת החלונות המתקדמת מאפשרת לחברות הספנות להזמין חלון זמן ברציף מבוקש, המבטיח קבלת שירותי פריקה וטעינה במועד הרצוי. מאחר שכל שעה שאניה עוגנת בנמל עולה כסף רב, השיטה מוזילה עלויות, ומאפשרת גם לנמל להיערך לצרכי האוניות מראש ולנצל טוב יותר את כוח האדם והציוד. נמל אשדוד היה הראשון שפתח בשנת 2008 את מערכת החלונות וחולל מהפכה כלכלית. וכך זה עובד: חברת הספנות חותמת על הסכם עם הנמל, למשל שכל יום שלישי בשעה שלוש היא מגיעה עם אוניה של 3000 מכולות. האניה לא מחכה בתור התפעולי, אלא מגיעה לנמל, נכנסת ומקבלת רציף פנוי. המנופאים כבר נמצאים במנופים וכל הצוותים מחכים לה.

חברת ספנות שאינה יכולה להתחייב להסכם כזה, מחכה בתור התפעולי. כאן פועלים לפי תקנון של רשות הספנות שאומר למי יש קדימות להיכנס. נמל אשדוד מהווה חוליה חיונית לשגשוג הכלכלה הישראלית, וככזה הנמל מתאם בין כל הגורמים בשרשרת השינוע, ויוצר מערכת לוגיסטית משומנת היטב שמטפלת בכל מטען במהירות וביעילות. התשתית הרחבה בנמל מאפשרת קליטה בו זמנית של אניות מסוגים שונים בגדלים ובנפחים מגוונים.

מה עוד למדנו על נמל אשדוד? שיש בו 3200 מטר רציפים, 32 מסלולי שקילה, ביום אחד עוברות בו כ-4000 משאיות, בנמל יש 4000 דונם אחסון, כ-1360 עובדים וכמעט 90% מהם תושבי אשדוד, שגדר אחת מפרידה בין הנמל לבין חברת חשמל וביניהם יש שביל לנמל החדש, מה שמוביל אותנו לתהייה מה צופן העתיד. מסתבר כי כבר במהלך 2015 החלה חברת נמל אשדוד בהיערכות לתחרות שתתעצם עם הקמת הנמלים החדשים והשינויים במגמות שוק הספנות העולמי. החברה פרסמה מכרז בינלאומי לשכירת יועצים מובילים בתחום מערך הנמלים ותפעולם שילוו את הנמל במספר נושאים; פיתוח תהליכי התאמת התשתיות והטכנולוגיות לתחרות; תכנון העמקת בריכת הנמל ברציפי איתן; היערכות לקליטת אניות ענק; הצטיידות במנופים חדשים ושדרוג הקיימים; הפעלת סימולטור משוכלל למנופאים, והקמת מסוע גרעינים לפריקת אניות גרעינים ומוצרי גרעינים.

"דירקטוריון החברה, ההנהלה והעובדים הובילו לגידול מרשים בפעילות החברה בשנת 2015 עם שינוע סחורות בהיקף של 135 מיליארד ש"ח, דבר שהתבטא בהכנסות של מעל מיליארד ש"ח", אמר מנכ"ל נמל אשדוד בפועל יצחק בלומנטל. "בשנת העסקים הנוכחית, אנו מתכוונים להמשיך ולהגדיל את פעילות החברה, את הכנסותיה ורווחיה בד בבד עם ההכנה האינטנסיבית לתחרות עם הנמל החדש שיחל לפעול בשנת 2021".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך