על הקצין ועל העוקץ

סג"מ ב' מאשדוד הפך מלוחם ביחידת הכלבנים "עוקץ", למפקד צוות כלבי תקיפה
על הקצין ועל העוקץ

בשבוע שעבר, ביום רביעי, הצטרפו קצינים חדשים למערך הצה"לי, ביניהם סג"מ ב' מאשדוד. ב' (21), מוגדר כחייל בודד. אמו עובדת בחו"ל, והוא עובר את השירות הצבאי לצד אחיו. הוא משרת ביחידת "עוקץ", יחידה מטכ"לית המפעילה כלבים למשימות ייעודיות בתחום הלוחמה בטרור, החיפוש וההצלה. עוד מהיותו תלמיד תיכון הוא סימן לעצמו שתי מטרות: להתגייס כלוחם ליחידה הזו ולצאת לקצונה. את ההיכרות המוקדמת עם כלבים רכש מתוקף עבודתו בחנות לבעלי חיים, את ההכנה לגיבוש רכש כחניך ולאחר מכן כמדריך בקבוצת "אחריי לכושר קרבי". השאיפה לשירות קרבי ומשמעותי הגיעה מהבית.

"יש לי שני אחים גדולים", הוא מספר, "האחד השתחרר מ'אגוז' והשני משרת בחיל האוויר. זה היה חינוך מהבית, אימא שלי כיוונה אותי לשאוף גבוה, וגם אהבת הארץ. זה התור שלי לתרום למדינה. יחידת עוקץ חוברת לכוחות המיוחדים בצבא, וזה נראה לי מעניין מאוד לעבוד עם כל היחידות מהעלית של צה"ל". יחידת עוקץ נחשבת לאחת מיחידות הכלבנים הטובות בעולם ויחידות צבאיות רבות מחו"ל מגיעות ליחידה להתרשם, ללמוד ולשתף פעולה.

הכלבים הם אמצעי לחימה (אמל"ח) לכל דבר בדומה לנשק הצלפים או פגז הטנק, אך כאן מדובר באמצעי לחימה ביולוגי, בעל חיים שיש להיקשר אליו, להכשיר אותו ולאמן אותו למשימות העומדות בפניו. שיטות ההכשרה והאימון של החיילים והכלבים מגוונות ומרתקות, חלקן מסווגות. פעילות הכלבים, מעבר ליכולות המיוחדות של הכלבים (חוש ריח ושמע מפותח, גוף גמיש היכול להתפתל ולהיכנס למקומות צרים, שיניים חדות לתקיפה), נועדה לגרום לכך שהחיילים לא ייפגעו. לדוגמה, לפני כניסת כוח לבית חשוד, נשלח כלב לבית לשם סריקת הבית, ובמידה ויש בו מחבל חשוד, הכלב יגלה אותו ויתקוף אותו.

הכלבים מעניקים בטחון לכוח שנמצא איתם. חיילי עוקץ והכלבים שעימם הולכים בדרך כלל בראש הכוח, מובילים את הכוח יחד עם המפקד האורגני של היחידה או המבצע. ההערכה לפעילות יחידת עוקץ והכלבים שבה היא גדולה מאוד. יחידת עוקץ מתחלקת למספר פלגות המהוות את היכולות של כלבי היחידה: כלבי תקיפה המשמשים לתקיפה כנגד גורמים פח"ע, כלבי חנ"מ המסוגלים לאתר חומרי נפץ, כלבי אמל"ח המסוגלים לאתר אמצעי לחימה, נשק ותחמושת, כלבי חילוץ והצלה שתפקידם לאתר ניצולים וסימני חיים באזורי אסון וכלבי גישוש ומרדף המסוגלים להתחקות אחר עקבות ולאתר אדם הנמצא במנוסה. הכלבים ביחידת עוקץ הם בעיקר ממין רועה גרמני, רועה בלגי ורועה הולנדי, כלבים בעלי יכולת פיזית חזקה, משמעת גבוהה והתמדה. ביחידה קיימת כלבייה שם מגדלת היחידה כלבים לטובת ייעודי היחידה השונים. הכלבים עוברים הכשרה ממושכת עוד לפני שהם פוגשים בלוחמים, הכשרה המתבצעת בעזרת מאלפים מקצועיים שמעבירים את הכלב אימונים ותרגולים רבים.

איך מגיעים ליחידה?
"התגייסתי לחטיבת כפיר, ולאחר הגיוס לחטיבה מתבצע גיבוש ליחידת עוקץ. במסלול עשיתי טירונות, אימון מתקדם שכולל לוחמה בשטח בנוי וסגור, ניווט, קורס לוחמה בטרור, יצאתי לקורס מ"כים תוך כדי מסלול, ושם קיבלנו כלבים והתחלנו את השלב הייעודי".

חשוב לציין שפרט לגיבוש עצמו, אין קשר בין חטיבת כפיר לבין יחידת עוקץ. הקשר היחיד, הוא שטירוני החטיבה יוצאים לגיבוש ליחידה ויכולים להגיע אליה. מבחינת כפיפות, יחידת עוקץ הינה יחידה מטכ"לית, ואינה כפופה או קשורה לחטיבת כפיר. מסלול היחידה אורך כשנה וארבעה חודשים וכולל שני שלבים מרכזיים: השלב הראשון הוא שלב הכשרת חי"ר. חיילי יחידת עוקץ מבצעים את הטירונות (ארבעה חודשים) והאימון המתקדם (כחודשיים) יחד עם אחת הפלוגות של חטיבת כפיר, שם הם מוסמכים כרובאי 07. לאחר מכן עולים החיילים לבסיס היחידה ושם הם עוברים עוד כארבעה חודשים של אימון לוחם (ניווטים, קורס לוחמה בטרור, לוחמה בשטח בנוי ועוד), אימונים שמביאים את החיילים לרמת לוחמה של חיילי סיירת. לאחר מכן מתחיל השלב השני, שלב הכשרת עוקץ. שלב זה שעוסק ברובו בכלבים מתחלק לשני שלבים מרכזיים: הכשרת אילוף בסיסי, שמבוצע על ידי מאלפי כלבים, ושלב שני שכולל חבירה לכלב. במהלך שלב זה מתחלקים החיילים למגמות היחידה השונות.

645645645

לקבל את סיכת הלוחם בעזה
"קצת אחרי קורס המ"כים, היתה החטיפה של שלושת הנערים", מספר ב', "מאחר שקיבלתי כלב טוב, התחלתי לתפקד כמו לוחם, על אף היותי חיל מסלול, וחברתי לכוחות לחיפושים ולסריקות באזורי חברון. לאחר שנמצאו גופות הנערים, חזרתי למסלול, ואחרי זמן קצר התחיל מבצע 'צוק איתן'. זאת הייתה ההפעלה הכי גדולה שהייתה ליחידה. עזרנו לצבא הגדול לפתור בעיות שהיה קשה להתמודד עימן. חברתי לפלס"ר נח"ל, נכנסתי איתם לרצועה, והייתי בבית חנון. היינו חמישה חיילים מהמסלול שהצטרפו לפלוגות, וסיימו את המסלול בתוך עזה. שם קיבלנו את סיכת הלוחם. לאחר 'צוק איתן' היו עוד עשרות מבצעים".

יחידת עוקץ לוקחת חלק משמעותי בלחימה בטרור ובמחבלים. מכיוון שהיחידה מוגדרת כמטכ"לית, היא לוקחת חלק בפעילויות מיוחדות לרוב ובמבצעים מסווגים רבים. ברזומה של היחידה נמצאים מאות מבצעים, מעצרים, איתור חומרי חבלה, תפיסת מבוקשים ועוד. לא פעם, כלבים משלמים בחייהם בעת פעילות מבצעית, והרציונל ברור: אם כבר מישהו ייפגע, עדיף שיהיה זה הכלב ולא החייל. יש חשיבות רבה לקשר בין המוליך (הלוחם) לבין הכלב. חשוב לזכור שלוחמי עוקץ הם כוח חובר, לוחם עוקץ וכלבו חוברים לכוח קיים בשטח לביצוע משימה. מכיוון שכך, קורה הרבה פעמים שהלוחמים מפוזרים בבסיסים שונים כמה שבועות עד לביצוע המשימה, מה שמשאיר את המוליך ואת הכלב לבד, דבר שמחזק את הקשר ביניהם.

הכלב נמצא לצדך כל הזמן, גם כשאתה יוצא שבת?
"הכלב נמצא עם הלוחם, אבל כשיוצאים שבת הוא נשאר בבסיס ומישהו אחר מהצוות מטפל ודואג לו. כשיצאתי לקצונה, קיבל את הכלב שלי לוחם אחר. הכלב שהיה שלי הוא רועה בלגי, זה גזע אדיר עם יכולות עבודה משוגעות, כלבים מדהימים. מכיוון שיצאתי לקורס מ"כים קיבלתי כלב מבצעי, שיודע את העבודה. אבל גם אחרי שקיבלתי כלב שהוא כביכול מוכן, המשכתי במסלול ולמדתי איך להפעיל ולעבוד איתו, וגם שיפרנו אותו ולימדנו אותו לעבוד יותר טוב. אי אפשר לעכב את הכוח לא בגלל הכלב ולא בגללי. עם סיום קורס הקצינים אני חוזר ליחידה כמפקד צוות במסלול של תקיפה. כמפקד לא יהיה לי כלב, אבל יכול להיות שבשחרור אקח אותו הביתה. כאשר כלב שמגיע לגיל שבע או כלב שנפצע, הלוחם האחרון שהיה איתו יכול לקחת אותו הביתה".

איך נראה שירות ביחידה?
"שגרה השירות היא מעניינת ומגוונת, כל יום שונה לגמרי. אתה יכול למצוא את עצמך יום אחד במארב בצפון עם יחידה מסוימת ויומיים אחר כך בתרגיל בדרום עם כוח מיוחד אחר. גם קורס הקצינים היה מעניין, למדתי הרבה גם על לחימה, גם על פיקוד על מחלקת חי"ר, גם מקצועית וגם הרבה תכנים ואהבת המדינה. למדתי נורמות ודברים שאני לוקח איתי הלאה לחיים, הכרתי אנשים טובים, חברים לחיים, לוחמים מחטיבות חי"ר ומיחידות מיוחדות מכל הצבא".

ומה לגבי שירות בנות ביחידת עוקץ? יש בנות ביחידה בתפקידים קרביים, יחד עם זאת חיילי עוקץ היוצאים למבצעים ולפעילויות התקפיות ומצטרפים ליחידות מובחרות אחרות בפעילות, הם בנים בלבד. הלוחמות ביחידה לוקחות חלק באיוש מחסומים, בדיקות, הצטרפות לסיורים ועוד. הגעת בנות ליחידת עוקץ מתבצע באמצעות בקשה ספציפית להגעה לעוקץ במנילה. לאחר מכן הן עוברות גיבוש מקדים וטירונות יחד עם גדוד קרקל. מי שנמצאת מתאימה, תגיע ליחידת עוקץ לאחר מכן.

מהם הנתונים האישיים הנדרשים על מנת להתקבל ליחידה?
"פרופיל קרבי, קב"א 52 ומעלה. צריך לבוא עם כושר גופני יחסית גבוה כדי להתכונן לגיבוש ולשירות ביחידה. אני מאוד ממליץ להשתתף בקבוצות של 'אחריי לכושר קרבי', זו הכנה טובה לשירות הצבאי. משתתפים בסדרות, לומדים לנווט, לומדים על השירות הצבאי וגם מקבלים המון ערכים ומכירים אנשים טובים".

במידע על היחידה מדגישים כי מחיילי יחידת עוקץ נדרש קב"א גבוה ומבחינת תכונות נדרשים אמינות, אינטליגנציה כללית ורגשית ובמיוחד חוש אחריות מפותח. הסיבה לכך היא שחיילי עוקץ נדרשים לא פעם לפעול לבד, כאשר הם מצוותים ליחידה לוחמת, בעוד הם רחוקים מחבריהם לצוות או ליחידה. במצב זה, נדרשת מהחייל מקצועיות ואחריות רבה.

יש איתך ביחידה עוד לוחמים מאשדוד?
"יש די הרבה לוחמים מאשדוד. אנחנו יחידה קטנה מאוד וזה מפתיע".

היו לך נקודות שבירה במהלך קורס הקצינים?
"נקודות שבירה לא היו, אבל היו ימים לא קלים כמו ניווטים בירושלים בזמן שיורד ברד, ואתה הולך עשרות קילומטרים בצמחיה סבוכה. אני רציתי לצאת לקצונה, אני מאוד אוהב את היחידה ואת השירות בה. רציתי להמשיך ולפקד. אני רוצה לתרום מעצמי לדור הבא, גם מבחינת ידע וגם מבחינת הערכיות. חוץ מזה, אני חושב שזה התור שלי לשרת, לתרום, להיות קצין ומפקד, זו היתה המטרה לפני שהתגייסתי. זה גם המסר שלי למתגייסים. שירות משמעותי יתרום הרבה יותר ממה שהם חושבים, צריך להשקיע בהכנה, להגיע רחוק ולתרום. זה מעצים אותך".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך