לתת הזדמנות, לפתוח דלתות, לבטא כישורים ולפרגן

יועצת ראש העיר למעמד האישה בראיון חגיגי לרגל יום האישה הבינלאומי
לתת הזדמנות, לפתוח דלתות, לבטא כישורים ולפרגן

משרדה של יועצת ראש העיר למעמד האישה, עמד בודד קצת יותר משנה לאחר שהעומדת בראשו, אתי אטיאס, פרשה לגמלאות. את השקט שנשאר הפרו לפני כחודשיים גלגלי העשייה של יועצת ראש העיר החדשה, אהובה עמרם. לא פחות מ-22 נשים הגישו את מועמדותן לתפקיד החשוב. שש נשים מתוכן עמדו בתנאי הסף, והגיעו לשלב האחרון ולבסוף נבחרה אהובה עמרם לתפקיד הנכסף. אהובה, נשואה ואם לשלושה, גרה באשדוד מזה כ-30 שנה ומוכרת מאוד בזכות פעילותה הציבורית, השתתפותה במועצת נשים עירונית ומעורבותה בחיי הקהילה.

היא מגיעה מעולם החינוך, מורה ותיקה לתנ"ך במקיף ד', מחנכת, רכזת שכבה, מרכזת פרויקטים, יו"ר ועד המורים, פעילה בארגון המורים ורכזת מגדר פעילה בחינוך לשוויון בין המינים. בנוסף, היא כותבת ומרצה בנושא תנ"ך ובנושאים אקטואליים. תפקיד יועצת ראש העיר למעמד האישה הוא בעצם המשך טבעי למה שעסקה בו כל השנים. "אני מרצה וכותבת על דמויות נשיות בתנ"ך ככלי להעצמה נשית", היא מספרת, "ובשיעורי תנ"ך לימדתי מההיבט המגדרי. בחנו את הדמויות הנשיות, את האופי, התכונות, איך פרצו דרך, איך שמשו כמודל, החל מחווה שאכלה את התפוח ושינתה את העולם, דרך שרה הפונדקאית הראשונה ותמר אשת יהודה שבזכותה עם ישראל שרד. אם הן יכלו לחולל שינוי ולהתגבר על חסמים ונורמות אז בטח ובטח שאנחנו. תמיד עודדתי את התלמידים שלי, ואמרתי להם ש'אין מצב שאתם לא יכולים'. כאשר תלמידה אמרה בכיתה שהיא רוצה להיות ראש ממשלה, אף אחד לא צחק. גם כמורה ניסיתי לראות איפה אפשר לשנות בהיבט המגדרי. גם הבנים עשו עבודות בתנ"ך על דמויות נשיות, ואף הרצו עליהן. ריכזתי את פרלמנט הנערות בבית הספר, ואת פרויקט עידוד נערות למדעים בשיתוף אלת"א ומועצת נשים, לקחתי את התלמידות לכנסת והשתתפתי בוועדות לקידום נשים. לשמחתי, מנהלת מקיף ד', יהודית ביטון, אפשרה לי לעשות כל פרויקט וכל יוזמה הקשורה לשוויון בין המינים".

התגייסה למרות התנגדות ההורים
מסתבר שאהובה הייתה אישה פורצת דרך עוד לפני שהתחילו להשתמש במושג הזה. היא גדלה בישוב קטן ומסורתי, בבית דתי, למדה בתיכון דתי, והחליטה להתגייס. "כבר נרשמתי לאוניברסיטה", היא מספרת, "ואז חשבתי לעצמי שלא יכול להיות שלא אתגייס לצבא. באותם הימים זה לא היה מקובל, ההורים שלי לא הסכימו ואבא שלי כעס. בכל זאת התגייסתי, והייתי משקית ת"ש. גם לצאת ללמוד מחוץ לישוב לא היה מקובל, ואני נסעתי בשני אוטובוסים ללמוד בתיכון בפתח תקווה".

ממי שאבת את הדעתנות שלך?
"אמי מבחינתי היא מודל לחיקוי עבורי. היא עבדה, הייתה משפיעה מבחינה כלכלית, דעתנית. היא לא הייתה האישה הקטנה אלא עמוד התווך. היא הייתה הצוואר שהניע את הראש, והאבן השואבת של הבית. זה היה ברור לה שאני ואחותי הצעירה נלך ללמוד באוניברסיטה".
ואכן היא למדה. בהשכלתה, אהובה היא בוגרת תואר ראשון בחינוך של מכללת בית ברל ותואר שני במחשבת ישראל מאוניברסיטת בן גוריון. כמו כן היא אוחזת בתעודת מגשר מקצועי, מאמנת אישית ומוסמכת לשמש כדירקטורית בחברות ותאגידים.

מדוע חשוב לקדם את מעמד האישה? בכל זאת, אנחנו חיים במאה ה-21 במדינה מערבית ומודרנית?
"חזון ראש העיר שאני מחוברת אליו ומאמינה בו, מכיר בכך שהאישה היא הון אנושי חשוב ומשאב מרכזי חיוני שיש להעצים אותו ולטפח מבחינה כלכלית, לשלב במעגלי התעסוקה, ובכלל. אני מאמינה שאישה שמכירה ביכולות שלה, אישה שיש לה ביטחון עצמי וערך עצמי, היא אישה שתורמת לא רק להתפתחות האישית שלה אלא לכל המעגלים מסביב: עיר, חברה, קהילה. בעיני אישה חזקה זו עיר חזקה. גם מחקרים מראים שכאשר אישה חזקה כלכלית, העיר חזקה כלכלית. בל נשכח את העובדה שאנו מחצית מהאוכלוסיה, וזה הכרחי שיהיה לזה ייצוג. ראש העיר ד"ר לסרי מחובר לנושא הרואה את הנשים כהון אנושי, ומתוך אותה תפיסה הוא מבסס את אשדוד כעיר ידידותית לנשים. לזכותו ייאמר שאשדוד היא מבין העיריות היחידות, שבהן התפקיד הוא במשרה מלאה ובעל מעמד וחשיבות".

למה הכוונה "ידידותית לנשים"?
"זו ראיה מגדרית. הטמעת החשיבה המגדרית כמדיניות ציבורית. זה מתחיל מדברים קטנים כמו מעמד החתלה לתינוק ועד לתאורת הרחוב הכי חזקה כדי שארגיש בטוח. הכוונה היא להנגיש כל דבר לנשים. בנוסף, וירג'יניה וולף אמרה שכל אישה זקוקה לחדר משלה והכנסה, ואני אומרת שכל אישה זקוקה לחברה ולמישהו שמאמין בה. הייתי רוצה להעצים כל אישה. גם נשים חזקות צריכות העצמה. אני רואה את הפעילות של המשרד שלי ככזו שנותנת מענה לכל המגזרים והגילאים".

מהרגע שנכנסה אהובה לתפקידה, היא החלה למלא את יומנה באירועים ובשיתופי פעולה עתידיים. היא מכהנת בתפקיד כחודשיים בסך הכול, וכבר הספיקה להיפגש עם קבוצות מגוונות של נשים בעיר מהמגזר החרדי, מהקהילה האתיופית ואפילו עם שחקניות הכדורסל. בחודש מאי היא תקיים פעילות עם מעו"ף לקידום נשות עסקים, בקרוב ייפתח קורס לנשים חרדיות ביישומי מחשב במכללת סאן ספארק בשיתוף עמותת תפו"ח, על הפרק עומדות גם סדנאות ברפלקסולוגיה, ובסוף החודש, בתאריך 28.3, היא מקיימת בשיתוף עם הרבנית חנה עמאר מארגון קש"ר, ערב רוחני לנשים, "ניקיון רוחני לפני פסח", במלון לאונרדו עם נועה ירון וסמדר מורג. אהובה מתכננת מתכוונת לקיים קורס העצמה לסייעות ולגננות, פעילות לאימהות לילדים עם צרכים מיוחדים, שיתוף פעולה עם תיאטרון 'השתחוויה', תיאטרון ככלי להעצמה לביטוי ולעידוד נשים, ובחודש יוני יעלה מופע יחודי, הצגה על נשים למען נשות אשדוד, ותאמינו לי, שזו רשימה חלקית. כדאי לכן להתעדכן, להתקשר למשרדה בעיריה (08-8545240) או להצטרף בפייסבוק לעמוד מועצת נשים עירונית.

"חשוב לי לטפח ולתת במה לנשים מקומיות ומוכשרות", היא אומרת, "לתת להן פלטפורמה ליצור רשת קשרים עסקיים, לחבר בין בעלות מקצוע לאירועים ולמקומות, לחשוף את פעילותן לקהל, לתת הזדמנות, לפתוח דלתות. אני מרגישה שזה המשך ישיר וטבעי למה שעשיתי בבית הספר, רק שכמובן הפעם מדובר בתפקיד ברמה עירונית ציבורית, תפקיד שהוא מכפיל כוח. זאת הזדמנות גדולה שניתנה לי להשפיע ולשנות. הכוח הנשי חייב לבוא לידי ביטוי, חייב לממש את הפוטנציאל. האג'נדה שלי באה ממקום של חינוך שמאמין באדם, ביכולות, בהזדמנויות".
בבוקר חמישי שעבר התקיימה פעילות לנשים בקניון לב אשדוד ברחבת "ארומה", שכללה הרצאה וארוחת בוקר. בקניון עצמו ניצבו דוכנים שבהם הציגו נשים את יצירותיהן: פסלים מעיסת ניר, כיסויי ראש בעבודת יד, סריגים, תכשיטים וגם ספרים. בשעות הצהריים, כאשר נפגשנו לשיחה, צלצול הסמארטפון לא פסק. "את סוחפת אלייך את כל הנשים, שיחקת אותה, החברות גאות בך", הצלחתי לשמוע באחת השיחות.

מה לגבי פעילות מועצת הנשים העירונית?
"מועצת הנשים מתחדשת, ואני רוצה שהפעילות תחזור בצורה מוגברת. המועצה אמורה להתכנס פעם בחודש, ואני קוראת לנציגות ממגזרים ומתחומים שונים להצטרף, כך שנוכל למפות את סוגי האוכלוסייה ואת הצרכים השונים. אני אישית רוצה להגיע לקהלים חדשים מהגיל הרך ועד 120".

במסגרת תפקידה פונה אהובה גם אל נשות העיר וגם אל הנשים העובדות העירייה. "אני רוצה לקיים קורס למנהלות בעירייה על היבטים מגדריים בתפקיד שלהן כמנהלות וכמשפיעות על נשים העובדות תחתיהן", היא אומרת. "יש לי את תמיכת ראש העיר ואת תמיכתה של דינה בר אולפן, המשנה למנכ"ל, שמעצימה, מפרגנת ומסייעת לקידום הנושא החשוב. בכנס הפתיחה שערכתי לפני כחודש בסימן 'נשים צומחות' באו לפרגן לי נשים רבות, ביניהן מנכ"ל הרשות למאבק באלימות סימונה מורלי וראש אגף אירועים איריס נפתלי. בעיני זה מה שחשוב, נשים חזקות שמעצימות ומפרגנות. נשים חייבות לפרגן ולתמוך אחת בשנייה כדי לצמצם את הפערים, כדי למגר את חוסר השוויון הבולט. נשים צריכות לתת לעצמן הזדמנות לפרוץ, לבטא כישורים, לבטא את המסוגלות שלהן בכל דרך שאפשר. אישה צריכה להיות עצמאית, שיהיה לה חוסן כלכלי וחוסן נפשי לבחור לעשות מה שהיא רוצה".

איך את מיישמת את האג'נדה שלך בבית?
"בעלי הוא הפמיניסט הכי גדול. השוויון מתקיים אצלנו בצורה הכי ברורה, ואני חושבת שהמודל חייב להיות בכל משפחה. בתי, למשל, לומדת לוגיסטיקה, שזה נחשב למקצוע 'גברי'. אני תמיד אומרת שיש למצות כישורים, לנסות וליזום. אני גם מתכננת לשלב גברים בפעילויות שלי מתוך הנחה שלשוויון יש שני צדדים. המשקל במאזניים צריך להיות שווה משני הצדדים. הגברים הם חלק בלתי נפרד".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך