אלון דאי, גם אלוף על המסלול וגם פטריוט אמיתי!

אלון דאי (24), נהג המרוצים הישראלי הטוב ביותר שיש כיום בעולם, החל השנה להתחרות בסבב "הנסקאר" האירופאי, וזכה כמעט בכל תואר אפשרי: אלוף אירופה עד גיל 25, סגן אלוף אירופה הכללי, רוקי השנה (לנהג החדש) וחביב הקהל. אבל יש מחיר להתעקשות שלו להתחרות תחת דגל ישראל - אין לו ספונסרים. אלון עצמו לא מוכן לשמוע על תחרות תחת דגל אחר ואומר: "חבל שאין בארץ מודעות לספורט המוטורי. משקיעים הכל בכדורגל ובכדורסל, שלא הביאו הישגים כבר שנים", ויש לו גם עצה איך להוריד את המהירות בכבישים בארץ

אם היינו מסתובבים עם אלון דאי באירופה, לא היינו מצליחים ללכת מקצה אחד של הרחוב לקצה השני. הבחור מאשדוד נחשב לאחד הספורטאים הפופולאריים. ענף המרוצים נחשב ביבשת האירופאית ובזו של אמריקה (ובמיוחד בארה"ב) לספורט פופולארי שהכדורגל בארץ לא מתקרב אליו בהיקפו.

מעבר לגאווה שמדובר באחד משלנו מישראל ובוודאי מאשדוד, אלון דאי הופך לאחד הנהגים המובילים באירופה. מאחוריו כבר תואר אלוף אסיה, כשהיה בגיל 17, מקום רביעי בגרמניה בפורמולה 3 ומקום רביעי ברכבי GT. עכשיו הוא מתחרה השנה בסבב הנסקאר ומצליח שם בגדול, אבל לא מוותר על חזרה לארץ בכל סוף תחרות, גם בגלל ההרגשה להיות בבית וגם בגלל העניין הכלכלי (ולזה נגיע בהמשך).

אלון, איך בכלל הגעת לזה, מה אבד לך?
"הגעתי לזה במקרה. בגיל 10 צפיתי בפורמולה 1, זו הייתה התקופה של נהג המרוצים מיכאל שומכאר, זה הדליק אותי, גרם לי לרצות גם. השלב הראשוני הוא קארטינג. יש אליפויות מסודרות של קארטינג והתקדמתי למרוצי קארטינג באירופה בגיל 14, ולאט-לאט עליתי עוד מדרגה ועוד מדרגה".

כשהוא מדבר על עוד מדרגה, הוא מתכוון להישגים המדהימים שלו באירופה. אבל לפני שנעבור לדבר על ההישגים ועל מה שמונע מאלון, 24, להתחרות בליגה הכי גדולה שיש, פורמולה 1 (רמז: ישראל, יהודי…), נעשה קצת סדר. יש כמה סבבים של תחרויות באירופה. הן מתקיימות במקביל. אחד מהם לדוגמא הוא סבב הנסקאר, שבו נוטל חלק אלון בקבוצת caal, ברכב מסוג שברולט. אלון יכול לעבור לסבבים אחרים, אבל כמובן שהכל קשור לכסף. לדוגמא בסבבי פורמולה 1(שההבדל בין דרגה לדרגה הוא נפח המנוע), הוא יכול היה להתחרות בקלות, רק היה צריך כסף. הרבה מאוד כסף, במיליוני יורו.

אלון זכה בכל תואר אפשרי כמעט, וזה עוד בשנה הראשונה שלו בסבב "הנסקאר". הוא אלוף אירופה עד גיל 25, סגן אלוף אירופה (מקום שני כללי באירופה), רוקי השנה (הנהג החדש הצעיר של השנה) וחביב הקהל. בקיצור אין תואר שלא קטף. זה כמובן יביא לו ספונסרים. נכון? אז זהו שלא. אביו אבי מספר: " האבסורד הגדול הוא שלאלון אין ספונסר. אני משמש לו כספונסר. יש לי 2 חברות, "מעבדות איזוטסט" וסקרים גיאו-הנדסיים ואני מממן אותו. אין אפשרות למתחרה יהודי ועוד ישראלי שיהיו לו ספונסרים. ניגשו אליי מהקבוצה שלו ואמרו לי בגלוי כי מאחר והשוק של המכירות של "נסקאר" ושל כל סבב אחר, הוא בעיקר במדינות ערב ומדובר בכסף גדול, אי אפשר לשווק את אלון".

רגע-רגע, בגלל שהוא יהודי וישראלי?
אבי דאי: "חד וחלק אמרו לי את זה. יותר מזה. אגיד לך, אם אלון היה מסכים להתחרות תחת דגל צרפת, כי יש לו אזרחות צרפתית, הוא היה מגיע לפורמולה 1. חד וחלק, ושם מדובר בכסף הגדול בעשרות מילוני יורו, כל נהג צריך גב כלכלי במיליוני יורו. אי אפשר בלי ספונסר".
אז מסתבר שאלון, אחד הנהגים הטובים באירופה, עוד משלם כסף… הוא מתחרה בסבב והקבוצה שלו, caal, מקבלת כמו עבור כל נהג, מספונסרים. מאחר ולאלון אין ספונסרים, אז אביו נותן מכיסו כסף ואת היתר מקזזים לו מהניצחונות שלו. ואחרי כל זה הוא זכה בתואר "חביב הקהל של סבב הנסקאר".

אלון, אני מבין שהציעו לך להתחרות תחת דגל צרפת, זה יהיה לך קל יותר גם בספונסרים
"נכון, יש לי אזרחות צרפתית. אז מה? מה לי ולדגל צרפת. אני לא מבין את השאלה. אני ישראלי והדגל שלי הוא מישראל, אני לא צרפתי. רק חבל שבישראל אין תרבות מוטורית שלא מעריכים פה את הספורט הזה. המדינה משקיעה כסף בענפי ספורט כמו כדורגל וכדורסל שלא הביאו הישגים כבר שנים. יש פה חשיבה של שנות הארבעים, חבל מאוד. הכל תקוע פה".

אלון כתב בדף האישי שלו: "אני מודה לכל אחד ואחת מכם, שתמך בי. הבחירה שלי היא של כל אחד מכם. מודה לכם על הזמן שהקדשתם עבורי". אלון יודע כמה זה חשוב שתהיה לו אהדת הקהל, כי הרי גם ככה קשה לו כנהג ישראלי לזכות לספונסרים, אהדת הקהל מבטיחה לו את "אהדת הקבוצה". או במילים אחרות, אף קבוצה לא תוותר על נהג שהוא חביב הקהל. ההוכחה, קבוצתו האריכה לו את החוזה לטווח ארוך. מבינים מה יש להם ביד.

אלון: "הזכייה בתואר חביב הקהל, מבהירה עד כמה פה זה אחרת. אתה שואל אם אני שם חם באירופה, אז כנראה שכן. נדיר שישראלי יזכה בתואר הזה, זה כמו MVP באנ. בי איי. זה הישג גדול לא פחות מהתארים".

מקום שני באירופה ואלוף עד גיל 25 זה לא רע בכלל
"אני שואף להיות אלוף עולם וכמובן לעלות מקום בדרוג ולהיות אלוף אירופה. זה משהו שאני יכול לעשות, זה משהו רלוונטי עבורי".

ופורמולה אחת?
"פורמולה אחת, זו רמה אחרת. לא מבחינת היכולת. בזה אפשר לעמוד, אלא מבחינת הסכומים, אלה סכומים בסדר גודל אחר לגמרי. בשביל זה צריך ספונסרים אי אפשר בלי זה".

אז איך זה שהנהג הישראלי הטוב בעולם לא מוצא ספונסר?
"בארץ אין מודעות כאמור לענף המוטורי, ולכן אין סיכוי שיהיו ספונסרים. באירופה הם מעדיפים מישהו מהמדינה שלהם, לא מישהו ממדינה אחרת, כמו ישראל. אז עד שלא יהיו ספונסרים ברמה הזו, אין סיכוי להגיע לפורמולה אחת וחבל".

תשמע, כל הכבוד. בחור צעיר מאשדוד מגיע לטופ העולמי
"זה עם הרבה עבודה. זה גם דחיפה מהמשפחה מההורים, עבודה קשה. אני הולך נגד זרם מסוים אבל לשמחתי בכל הקריירה אני רואה שיש עבור מה להמשיך. אני מקבל תמיכה מהאנשים בעולם המוטורי וגם הקהל שבחר בי נותנים את הכח להמשיך".

מה יעשה אותך נהג מרוצים מרוצה?
"הייתי רוצה שתהיה יותר הכרה מהמדינה וגם מהתקשורת. הכל קשור אחד בשני. אם התקשורת תכנס לזה, ייכנסו גם משקיעים ואז גם המדינה תתעניין הרבה יותר. אנשים עדיין לא הפנימו לעומק. לדוגמא, כשיש תרבות לספורט מוטורי, אז יקימו מסלולים מיוחדים ואז מישהו, במקום להשתולל בכביש ולנסוע מהר באיילון, יגיע לשם ייתן כמה שקלים וייסע ב-200 קמ"ש במסלול בטוח ומוגדר".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך