כבר שמעתם על המהפכה הגדולה בארצות הברית?

המעצמה הגדולה משתנה בשנים האחרונות, מסתכלת אל העתיד ומחוללת מהפכה לא קטנה בתחום התחבורה. מדובר בכניסה של רכבים חשמליים לשימוש רחב ושינוי בהרגלי הצריכה של האמריקאים. מה קורה שם באמת ולמה? הנה כמה נקודות חשובות שראוי להכיר
תמונה UNSPLASH

בינואר 2022, ארבעה אחוזים מכלל הרכבים שנמכרו בארצות הברית היו חשמליים. שנה אחרי זה, בינואר 2023, נתח המכירות של הרכבים החשמליים שנמכרו כבר היה יותר משבעה אחוז. מדובר בקפיצה גדולה במכירות, גם בהשוואה לכל שאר החודשים של שנת 2022.

מה קרה בשנה הזאת? ארצות הברית נעה לכיוון החשמלי או יותר נכון, הצרכנים הראו שהם לא סוגדים רק לרכבים המונעים על דלק וגורמים לזיהום אוויר. זה לא שהאמריקאים קמו בבוקר והחליטו לעבור לרכב חשמלי לבד, אלא מדובר כאן בעיקר על מדיניות ירוקה שהחלה לאחרונה.

נזכיר רק שעד לא מזמן, אמנם היו מכירות של רכבים חשמליים בארצות הברית, אך הן היו באחוזים נמוכים ביחס לשאר העולם. הציבור האמריקאי לא נהר בהמוניו לקנות רכב חשמלי ולזה גם נכנסה פוליטיקה. בזמן ממשל טראמפ, תעשיית הרכב המזהם והנפט זינקה, החקיקה נגד פליטה מזהמת נעצרה, תמריצים לא ניתנו ותעשיית הרכב החשמלית נפגעה באותן שנים.

אלא שהממשל התחלף והנשיא ביידן קידם חקיקה לטובת הסביבה והאקלים. מדובר על הקצאת תקציבי ענק של למעלה מ- 370 מיליארד דולר כדי לעבור תהליך של הפחתת זיהום אוויר והתנתקות הדרגתית מדלקים ותעשייה מזהמת לטובת אנרגיות מתחדשות ונקיות. חלק נכבד מהתקציבים הללו מתייחס לסבסוד כספי בקניית רכב חשמלי זול, בעיקר כזה המיוצר בארצות הברית.

התוצאה היא שכמות הרכבים החשמליים החדשים עלתה ולעיתים נוצר יותר ביקוש מהיצע עד כדי כך שלדגמים מסוימים יש רשימות המתנה של כמה חודשים קדימה. חוץ מקנייה של רכבים, מדובר גם על הרחבת תשתיות הטעינה שתיתן פריסה רחבה יותר של עמדות טעינה לרכבים על מנת שיהיה נוח למלא את הסוללה בכל מקום אפשרי ובלי תורים. נתונים גלובליים מראים שבמקומות שבהם יש תשתית טעינה חשמלית רחבה, נוחה ונגישה, אלה מקומות שבהם כמות הרכבים החשמליים עלתה באופן קבוע.

מעבר לחקיקה גורפת, ישנה גם התקדמות בחוקים מקומיים יותר. בקליפורניה למשל, החליטו לאחרונה לאסור על מכירת רכב מזהם החל משנת 2035. זה אולי נשמע כמו משהו שיקרה עוד הרבה זמן, אבל מדובר בהחלטה עם משמעויות שהן רלוונטיות להווה שלנו לגמרי. לא רק שיש כאן החלטה אמיצה במדינה שקידשה את תעשיית הרכב המזהם במשך עשורים, אלא מדובר בחקיקה שתשפיע על מדינות אחרות מאחר שקליפורניה היא שוק הרכב הגדול ביותר בארצות הברית וכל מגמה שמתחילה בה ממשיכה להדהד במקומות נוספים.

בנוסף, במדינות רבות אחרות ברחבי ארצות הברית החלו להכניס בשנים האחרונות תחבורה חשמלית לשימוש נרחב, חוץ מרכבים פרטיים. מדובר על מוניות, משאיות ורכבי מסחר שונים- כל אלה נועדו להחליף את הרכבים המזהמים ולתרום להפחתת הפליטה המזהמת. גם חברות גדולות כמו אמזון או פדקס ואחרות פועלות בהתאם ומחליפות את צי התחבורה שלהן לרכבי הובלה ושינוע חשמליים בלבד.

מדובר בעיקר במקומות עירוניים וצפופים, שם האפקט גדול יותר מאחר שרכב חשמלי אינו פולט עשן ולא מרעיש. ככל שיהיו כמויות גדולות יותר של רכבים חשמליים ברחובות העיר, כך הדבר יביא לשיפור איכות החיים והסביבה המקומית. אמנם מדובר ביוזמות ראשוניות שרק התחילו בתקופה האחרונה, אך הכיוון הוא להגדלת היקף השימוש בתחבורה חשמלית בשנים הבאות.

מה יקרה בהמשך? המגמה של השנים האחרונות מראה גידול בקניית רכב חשמלי בארצות הברית, כמו בעולם כולו. זה אומר שנראה יותר רכבים כאלה בכבישים על חשבון רכבים המונעים בדלק והשימוש בתחבורה נקיה רק ילך ויגבר. הצפי הוא שעם ההתרחבות לקהלים ולמקומות נוספים ברחבי ארצות הברית, המהפכה התחבורתית הירוקה תשנה את הסביבה והאיכות שלה בעתיד.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך