ראש הממשלה – שרים, בכירים ואלופים בצה"ל מתרשמים "ערי הארץ צריכים ללמוד מהתפקוד בחירום של עיריית אשדוד והעומד בראשה"

חמ"ל עירוני שעובד 24 שעות ושבעה ימים בשבוע, הערכות מצב יומיות עם כל גורמי הביטחון וההצלה, הקמת כיתת הכוננות וסיירת המתנדבים העירונית, טיפול מופתי בזירות הנפילה, מענה מהיר לחששות התושבים מטעם המוקד העירוני, טיפול ממוקד במערכת החינוך, בניהול השגרה לצד חירום של אגף התברואה וכמובן הדאגה האישית של לסרי וסמוטריץ' להכניס את העיר למתווה האוצר לטובת העסקים, הביאו את כל בכירי המדינה להגיע לאשדוד בחודש האחרון, פגישות דחופות נקבעו עם ראש הממשלה, נשיא המדינה, שרים, ראשי ערים ומפקדים בכירים בצה"ל, לטובת העיר * עיריית אשדוד מתפקדת בחירום בצורה מרשימה הודות להערכות מוקדמת ומדויקת של בעלי התפקידים החשובים ובהובלתו של ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, על מנת לתת לתושבים את הביטחון המרבי והאפשרי במסגרת מלחמת 'חרבות ברזל' שמלווה אותנו יותר מחודש, וצפויה להמשך חודש נוסף לפחות * בעיתון 'המגזין' החלטנו הפעם לתת דגש למה שמתרחש בניהול העיר אשדוד תחת מלחמה

השבוע ביום שלישי האחרון ציינו ברחבי ארץ ישראל, ואפילו יהודי העולם כולו, חודש למלחמת חרבות ברזל שהתחילה בבוקר שמחת תורה בתאריך שייזכר לכולנו לעד – ה-7 לאוקטובר, תאריך שלעולם לא יחזור להיות אנונימי. אלא יהפוך ליום זיכרון לאומי עבור החללים הרבים שנפלו, נטבחו ונרצחו בעינויים קשים, על ידי מרצחי חמאס דעאש.

חודש ימים שמדינת ישראל מבכה על בניה, ומנהלת תוך כדי – מלחמה עקובה מדם, בה נופלים חיילים גיבורים על הגנת הארץ היקרה שלנו, ארץ ישראל. אין אדם בישראל שחושב שמלחמת חרבות ברזל היא לא מלחמת קיום, לאחר המראות הקשים שעדיין אנו נחשפים אליהם, הבנו באיחור שסוף סוף צריך להילחם כדי לנצח ולא רק בשביל הפרוטוקול.

על מנת שצבא ההגנה לישראל יוכל לעשות את עבודת הקודש, והיא להשמיד את האויב שמבקש ואף מנסה מדי יום להרוג אותנו, דרוש עורף חזק. בימים הראשונים של הלחימה עם ישראל הוכיח שהוא עורף חזק, ההתארגנות המהירה והסיוע למפונים וללוחמים באה ליידי ביטוי בכל עיר בישראל, אנשים פתחו את ליבם לטובת העם.

ככל שחלפו הימים והלחימה המשיכה, הצורך בעורף חזק התגבר ומי שהיה צריך לתת מענה הם משרדי הממשלה והרשויות. העם נמצא במלחמה, רובו לא עובד והילדים לא לומדים. העומס על גופי ההצלה והביטחון, בשילוב עשרות האזעקות שמפלחות את חלל האוויר מדי יום, מצריכים את הרשויות המקומיות לתפקד בחירום בצורה מלאה.

תפקוד העירייה
ערים רבות נכנסו לחירום מבוהלים ולא ערוכים ללחימה ארוכת טווח, לא כך בעיר אשדוד. מתכונת החירום ידועה ומתוכננת היטב על ידי פקידי העירייה מזה שנים רבות, שמתורגלת ומשתפרת כל העת, על מנת להגיע לחירום ערוכים ומוכנים וכך היה.

חודש בתוך המלחמה ואל החמ"ל העירוני שמנוהל בצורה מרשימה על ידי ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, הגיעו כל שרי הממשלה הבכירים, אלופים רבים בצה"ל, בכירי משטרת ישראל ומשרד הביטחון, ראש הממשלה, נשיא המדינה בכבודו ובעצמו ועוד רבים וטובים שמנהלים את העורף ואת המדינה בשעת מלחמה, על מנת לראות מקרוב כיצד העיר אשדוד מתפקדת, למרות הקרבה לעוטף עזה, והחששות הגדולים שמביאה איתה מלחמה.

ניהול ותפקוד בחירום

הניהול השוטף של החמ"ל העירוני לאורך כל שעות היממה, מביא איתו את הפתרון לכלל הבעיות שמתעוררות בזמן חירום. תחילה גויסו כוחות רבים לטובת שמירה על העיר, הוקמו מחסומים בכניסות לעיר לצורך מענה ראשוני במידת הצורך, קו החוף הפך לנקודות תצפית ע"י השיטור העירוני וכוחות הביטחון שהפכו את סוכות המצילים למגדלי שמירה. במקביל העירייה פתחה את מוסדותיה לטובת עשרות חיילי פיקוד העורף שהוקצו לטובת הגנה על אשדוד.

בימים שלאחר מכן, החליט ראש העיר להחמיר עם הקבלנים שרצו לפתוח את אתרי הבניה, ואסר על כך. מאוחר יותר כשמשרד הפנים התעקש לאשר את פתיחת אתרי הבניה דרשו בעיריית אשדוד תנאים נוקשים על מנת למנוע סיכון חיי אדם. בעניין עובדי הניקיון שמועסקים על ידי קבלנים חיצוניים, תחילה ניסו בעירייה למנוע את הגעת הפועלים הערבים לעיר, אך מאחר שעברו כמעט ארבעה שבועות והעיר הייתה זקוקה לחזור למראה נורמאלי ולתפקד בשעת לחימה, הורה ראש העיר להצמיד לכל חמישה פועלים שנכנסים כצוות לעיר – מאבטח חמוש למידת הצורך. זאת במקביל לכך שבעירייה מוודאים שמדובר בערבים ישראלים, רובם המוחלט בדואים – שבני משפחתם לוקחים חלק בלחימה בעזה, עם גדוד החיר החזק גדס"ר 585.

בנוסף החליט ראש העיר להקים יחידת מתנדבים וסיור שתפעל באשדוד בשעת חירום, במקביל הוקמה כיתת כוננות, שזכתה לביקור של השר איתמר בן גביר ואף חולקו להם נשקים לצורך הגנה על העיר במקרה של הרחבת הלחימה, והחשש שהיא תזלוג לתוך הערים הגדולות.

בימים הראשונים של הלחימה, בהוראת ראש העיר נרכשו אלפי ערכות משחקים, כאשר שוויה של כל ערכה מוערך במאות שקלים. הערכות השונות אחת מהשנייה, הועברו מבניין לבניין בצורה מסודרת על ידי המתנ"סים ומנהלי הרובעים, לאחר שוועדי הבניינים יצרו איתם קשר. ובכך נהנו ילדי אשדוד מפעילות הפגה כלשהי בימים מתוחים אלה.

בעיריית אשדוד רכשו וגם קיבלו בתרומה מחשבים רבים, מחלקת החינוך של העירייה דאגה לעשות בדיקה מקיפה מול מוסדות החינוך לאלו משפחות יש צורך במחשב לטובת הלמידה מרחוק, והם חולקו למשפחות להם היה צורך בכך. במקביל, דואגים במחלקת החינוך למענה ישיר לכל מצוקה שעולה ממוסדות החינוך בעיר בימים אלה.

ראש בעיר הורה לפתוח את כל מוסדות החינוך לטובת משפחות שביתם לא ממוגן, על מנת לאפשר להם לשהות בימים אלה בצורה מסודרת במרחבים המוגנים שבמוסדות הרבים בעיר. חשוב לציין כי תושבים רבים ביקשו להשתמש במרחבים המוגנים הללו, בעיקר אלה שמתגוררים בקומות גבוהות בבניינים לא מוגנים. שכן פיזור מיגוניות עבורם הוא לא יעיל, כיוון שמשפחה שמתגוררת מעל קומה שניה לא תספיק לעולם להגיע למיגונית תוך 45 שניות.

הפעולה הטובה ביותר של העירייה ושל ד"ר לסרי בימי הלחימה היא המענה הראשוני בשעת נפילה בעיר. עשרה מוקדים שונים של נפילות היו במהלך ימי הלחימה ועד כתיבת שורות אלה. בכולן הגיעו בעיריית אשדוד ראשונים לזירה, הקימו חפ"ק בשטח ופעלו על מנת להשיב את הסדר למקום. בכל זירות הנפילה המענה היה מידיי ומהיר. פקידי העירייה בליווי מס רכוש פועלים במקום במלא המרץ, ראש העיר בעצמו מגיע לזירות ומחלק הוראות לפקידי העירייה על מנת להחזיר את השגרה לרחוב בו נפלה הרקטה.

ההתערבות של ראש העיר שהביאה סיוע לעסקים
בתחילת השבוע התקבלה הבשורה הכי טובה לתושבי העיר אשדוד, בעקבות מאבק ממושך שניהל ראש העיר אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי מול ממשלת ישראל ושר ואוצר, בצלאל סמוטריץ׳ התקשר לראש העיר והודיע לו שקיבל החלטה לצרף את אשדוד והישובים בטווח 40 ק״מ למתווה הסיוע המלא לתושבים ובעלי עסקים. החלטת שר האוצר התקבלה רק לאחר שראשי הקואליציה (אופיר כץ) שביקרו באשדוד, הצהירו שלא יצביעו בעד מתווה הפיצויים מבלי שגם אשדוד תהיה בפנים, אין ספק שזהו ההישג החשוב ביותר עבור העיר אשדוד, שכן בעלי העסקים והתושבים בעיר נמצאים במצוקה כלכלית נוכח הלחימה באזור.

שרשרת הביקורים

שרי הממשלה הוותיקים והחדשים היו הראשונים להגיע לחמ"ל העירוני ולפגוש את ראש העיר, שר החוץ אלי כהן, שרת התחבורה מירי רגב, שר הביטחון יואב גלנט, השר החדש במשרד הביטחון בני גנץ, גדעון סער, דודי אמסלם, ועוד רבים ממשלת ישראל. במקביל ניצבים במשטרה, אלופים בצה"ל ובכירי מערכת הביטחון הגיעו גם הם והתפעלו מהתפעול העירוני שמדמה את התפעול הממשלתי בחירום. החמ"ל הפעיל והזרועות הארוכות של המחלקות השונות בעירייה שמגיעות לכל משפחה שזקוקה לעזרה או לכל קשיש שזקוק לתרופה, גרמו להתפעלות רבה.

לאחר מכן היה זה נשיא המדינה בוז'י הרצוג שהגיע לחמ"ל העירוני ואמר "היינו באשדוד בזמן המטח הבוקר. עיר מותקפת אך חזקה ומרשימה מאד. השקט וקור הרוח המוקרן מהחמ״ל העירוני מקרין לכל העיר. תודה לראש העיר ולכל עובדי העירייה, המתנדבים ופיקוד העורף. חזקו ואמצו!".

ביום שלישי האחרון הגיע ראש הממשלה בנימין נתניהו לאשדוד, ביקורו של נתניהו בחמ"ל העירוני ובעיר בכלל היה תחת איפול כבד של היחידה לאבטחת אישים על מנת למנוע ירי כבד מעזה לאשדוד. במהלך ביקורו אמר נתניהו "אנחנו צריכים חוסן לאומי ואורך רוח. אנחנו צריכים גם מרחב בינלאומי, ואני עובד על זה שעות נוספות. אנחנו צריכים את רוח הלחימה של המפקדים והלוחמים שהיא מדהימה. צריך אורך נשימה כי אנחנו צריכים להשלים את המלאכה, אני לא רוצה 'חצי' ולא רוצה 'בערך' – אני רוצה לחסל את החמאס. מה יהיה אחר כך, אין לי מושג, אבל קודם כל לחסל את החמאס. זה לא יעבור בפחות מזה".

לאחר מכן כינס נתניהו מסיבת עיתונאים בה אמר "ביקרתי בחמ"ל של העיר אשדוד ראיתי את החוסן של ההנהגה ואת החוסן של התושבים", בחמ"ל סיפרו שראש הממשלה ביקש מהסגל שלו להעביר לראשי רשויות אחרים שיגיעו לאשדוד ללמוד כיצד מתפעלים חמ"ל בחירום.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך