תוקפו של זיכרון דברים

נראה שלכל אחד מאיתנו יצא לשמוע מתישהו בחייו על המונח זיכרון דברים, מה זה אומר והיכן אנחנו יכולים לפגוש את המונח הזה שאכן יכול להיות קריטי במצבים מסוימים? בואו נבדוק מה הוא תוקפו של המסמך וכיצד נוכל להשתמש בו.

מה שצריך לדעת על זיכרון דברים

זיכרון הדברים, שבעיניו של האדם הסביר מייצג מעין מסמך ביניים, לא תמיד מחייב, אשר תפקידו העיקרי הוא "להקפיא" מצב מסוים עד אשר יחתם הסכם מסודר, אך האם זוהי המשמעות האמיתית של המונח זיכרון דברים?

ובכן, בחוק החוזים לא קיים המונח זיכרון דברים ומדובר בשם יותר עממי ולא במונח משפטי. כאן יש לומר שכן קיימים מקרים, בהם הצדדים יחתמו על מסמך כזה – שלא יהיה בעל תוקף מחייב, אך מתי הוא כן יהיה מחייב?

הדוגמא הטובה ביותר הינה בהסכמים העוסקים במקרקעין, כמו לדוגמא של קנייה או מכירה של נכס מסוים, שם הצדדים לעיתים כן ירצו לחתום על מסמך שכזה וזאת בכדי להתאים את ציפיות הצדדים באופן רציני יותר ובמקרים כאלה, חשיבותו של המסמך עולה שבעתיים והוא יהיה בר תוקף רציני יותר.

מאפייניו של מסמך זיכרון דברים

על מסמך מסוג זיכרון דברים יש להכיל מספר פרמטרים עיקריים

  • נקודות חשובות הקשורות ותואמות לעסקה, אותם יסודות שעליהם היא מתבססת.
  • הקשר שלו לחוזה העתידי. כלומר, הנקודות, שעליו חתמו הצדדים, מטרתן לצאת אל הפועל בעת החתימה על החוזה ולא להישאר בגדר שלב המשא ומתן.
  • בכל הקשור למקרקעין ישנם 3 דברים עיקריים שאמורים להופיע בזיכרון הדברים והם-

מחיר, פינוי ולוח תשלומים מלא.

ללא שלושת הפרמטרים האלו ניתן יהיה להוכיח כי זיכרון הדברים אינו סופי ולא מופיע בו כל הסכמות הצדדים באופן מלא.

בנוסף לאלה, אם ישנם פרמטרים שטרם הוסכם עליהם בזיכרון הדברים, יהיה ניתן להמשיך לדון עליהם במשא ומתן שלאחר מכן, זאת לפני החתימה על החוזה הסופי כמו לדוגמא דברים אשר נמסרים יחד עם הדירה, פרטי הצדדים באופן מלא או התחייבויות הצדדים לעניין טיב הנכס.

איך עורך דין יכול לעזור?

נראה שבכל פעולה הקשורה לקנייה של דבר יקר ערך כמו רכב, נכס או קנייה ומכירה של דירת מגורים, חשוב לעשות זאת בצורה רצינית ומקצועית. עורך דין המתמחה בדיני חוזים, בוודאי ייעל לכם את ההליך ויחסוך מכם עוגמת נפש והפסדים בעת הליך שכזה.

בברכת שבת שלום וצום קל ומועיל, אביב נחמיאס, עו"ד

משרד עורכי דין אביב נחמיאס

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך