סוכרת כתאונת עבודה

להכרה בסוכרת כתאונת עבודה יכולה להיות משמעות כספית גדולה.‬ שיעור גמלת נכות מעבודה קשור באופן ישיר לשכר המבוטח בעת הפגיעה
עו"ד דותן לינדנברג צילום שירן ולק

בפסק דין אשר ניתן על ידי בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע (ב"ל 25245-04-13) נקבע כי מנהל אגף ייצור במפעלי ים המלח, אשר התמודד עם סופה לא שגרתית שגרמה לשיטפונות והסבה נזקים כבדים לאזורים שהוא היה מופקד להכינם, יוכר כנפגע עבודה בגלל סוכרת שהתפרצה אצלו לאחר ביקורת חריפה שהוטחה בו מצד המעסיק. במקרה אחר שנדון בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה הוכר לחץ נפשי כתוצאה מפיטורין כטריגר שגרם לפרוץ מחלת הסוכרת (ב"ל 6811-04-13‏). שני המקרים הללו הם כמובן רק מעט אשר מחזיק את המרובה‫.

עו״ד דותן לינדנברג‫, אומר כי ״כדי להבין האם ניתן לקשור בין תאונת עבודה לסוכרת יוסבר התהליך שמתרחש בגוף בזמן מתח קיצוני (סטרס). במהלך השגרה, הורמון האינסולין אחראי על הורדת רמת הגלוקוז בדם, בעוד שהורמוני סטרס מעלים אותה (אדרנלין, קורטיזול ועוד). האחרונים מופרשים באופן טבעי בעת ירידת סוכר וגם כהכנה למצב סטרסנטי. בעת עקה, מופרשים הורמוני סטרס באופן ניכר ומהיר ופעולתם, כאמור, נוגדת את פעולת וויסות הגלוקוז של האינסולין. כתוצאה מכך נחלש תפקוד  האינסולין ובהתאם עולות רמות הגלוקוז בדם‫. אם האדם בריא, הגוף יתחיל להפריש אינסולין באופן מיידי בכמות מספקת ובמהירות, ומכאן שרמת הסוכר בדם לא תעלה. אצל אדם הסובל מ"טרום סוכרת" ייווצרו עודפי גלוקוז. העלייה הזמנית ברמות הגלוקוז עלולה להביא לפגיעה ביכולת של הגוף להפריש ולייצר אינסולין, דבר שעלול להביא לסוכרת‫.

להכרה בסוכרת כתאונת עבודה יכולה להיות משמעות כספית גדולה. שיעור גמלת נכות מעבודה קשור באופן ישיר לשכר המבוטח בעת הפגיעה. בהתאם, חולה סוכרת יכול להיות זכאי לגמלה לאורך כל חייו ובסכומים גבוהים. סיבוכים של המחלה יכולים להתבטא בהעלאה של אחוזי הנכות, לרוב לצמיתות, ולעתים אף להביא לאובדן מלא של כושר ההשתכרות. במקרה מצער בו אדם נפטר כתוצאה ממחלת סוכרת שהוכרה כתאונת עבודה, ייתכן ובני משפחתו יהיו זכאים לגמלה מהמוסד לביטוח לאומי‫. הכרה בסוכרת כתאונת עבודה איננה עניין של מה בכך. נטל ההוכחה אודות הקשר שבין המחלה לעבודה מונח על כתפיו של העובד‫. עליו להוכיח בפני פקיד התביעות את קיומו של אירוע חריג בעבודה‫. גורלה של התביעה טמון בנסיבות המיוחדות אשר אפיינו את האירוע‫. מבחינה זו יש לשים לב לכמה שאלות מנחות‫:

  • האם האירוע המדובר היה אירוע יחיד‫? האם מדובר ב"סדרה של אירועים”‫? האם המתח שליווה את האירוע היה רגעי או מתמשך‫? מתי התפרצה מחלת הסוכרת ומהי שאלת סמיכות הזמנים בין האירוע בעבודה למחלה‫? האם האירוע היה אכן חריג באופן מיוחד‫?
  • המוסד לביטוח הלאומי לא מקבל בנקל תביעות הנוגעות לקשר שבין סוכרת מסוג 2 לפגיעה בעבודה. אולם ככל שהתביעה נדחית על ידי המוסד לביטוח לאומי, ניתן לפנות בעניין לבית הדין לעבודה‫.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך