פרשת ויקרא (שבת זכור) / פרשת השבוע

"זכור את אשר עשה לך עמלק"... שבת זכור היא השבת שלפני חג הפורים, בעליית המפטיר (לפני ההפטרה) אנחנו קוראים את מצוות מחיית עמלק, אותו עם טמא שמגביר טומאה בעולם, ומצמצם את הקדושה

כשבני ישראל יצאו ממצרים הגדולה היה רעש גדול בעולם, עבדים של המעצמה הגדולה מצרים בורחים, ולא רק זה מצרים מגיעה לחורבן גדול מאין כמותו לאחר 10 המכות שנתן בהם ה' יתברך. ובעיקר המכה העשירית בכורות, שהייתה בכל בית. היה קידוש ה' גדול שכולם הבינו שזאת אצבע אלוקים ופחדו מעם ישראל שיש להם "מגן על" ששומר עליהם . אך עמלק עם רשע שרצה להכחיש את קיומו של הבורא ולתרץ הכל כיד המקרה, והחליט לעשות מעשה ולהילחם בישראל, עמלק שלא אהב את היחס בין הצלת עם ישראל לבין ה' יתברך, החליט לחבל בנס ולהראות שהוא כן יכול לפגוע בישראל ואין שום "כוח עליון" שיכול להגן בעדם.

נפילתו הייתה קשה וכואבת המלחמה הייתה שונה ומיוחדת שבה לא גודל וכמות הנשק קבעה אלא התפילה. משה רבינו ניהל את המלחמה ע"י תפילה חזקה ובכך החליש את הטומאה שנקראת עמלק. מחייתו של עמלק הייתה טובה אך לא מושלמת עדיין נשאר זכר בעולם וכך מתגלגלים לחג הפורים. צאצא של עמלק הנקרא המן הרשע מחליט שהגיע הזמן להמשיך את מסורת אבותיו והפעם לעשות זאת כמו שצריך בשונה מכל הרשעים שבאו לפניו ולא הצליחו, חיסול קולקטיבי ל"ע על כל יהודי ויהודי בממלכת אחשוורוש (ששלט על 127 מדינות) המן מכין את הקרקע היטב הוא לא מוכן שיהיו פשלות כמו אצל הצוררים שקמו לפניו ודואג לשחד את המלך בכסף ובעצה שהעם היהודי הוא נזק לממלכתו הכבירה. אחשוורוש משתכנע בקלות וכך נסללת הדרך אל עבר חלומו של כל צורר יהודים שהינה הוא קרוב להצלחה היכן שרבים לפניו לא הצליחו.

"ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים"

 כשהמן שיכנע את אחשוורוש הוא השתמש בביטויים שצריך לקחת מהם הרבה מוסר השכל כעם, "ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים"  אחשוורוש מזהיר את המן שהרבה ניסו לפגוע ביהודים לפניו והם סיימו מתחת לאדמה במה אתה שונה מכל אוייביהם הקודמים? ענה לו המן שאמנם הם עם אחד אבל הם מפוזרים ומפורדים ולכן יש בי את הכח להצליח לפגוע בהם. ידוע שעם ישראל הוא עם אחד אחרי 120 שנה ישאלו כל אדם שמים מה עשית לזולת ולטובת האחר. אדם צדיק ככל שיהיה אם הוא יתעסק רק בתורה ולא ידאג לאחיו היהודים אין תורתו שלמה כי המטרה היא כלל ישראל כולנו בניו של הקב"ה. אבא שילדיו מאוחדים האבא הכי מאושר בעולם אך ברגע שבניו אינן מסתדרים ומתווכחים בינהם אזי האבא בצער גדול. כך להבדיל עם ישראל וה' יתברך, כולנו ילדים של אבא רחום וחנון חרדים חילוניים שמאל ימין וכדו' גם שיש ביננו שוני מסויים עדיין אנחנו אחים וצריכים להיות מאוחדים ושלמים בתוכנו וכך אנחנו משמחים את אבינו שבשמים!

לכן כשאסתר המלכה שומעת את מזימתו של המן היא מצווה את מרדכי "לך כנוס את כל היהודים" לך ותאחד את עם ישראל וכך יש אפשרות שתבוא גאולה והצלה לעם ישראל ואכן כך קרה שהכל נהפך לטובה ולברכה.

חג פורים שמח אחים יקרים ואהובים הרבו בשמחה ואהבה ובזכות החג השמח שכל דבר מר בחיינו יהפוך למתוק ויהי רצון שנזכה לגאולה השלמה במהרה אמן!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך