הממשלה נרדמת בשמירה

קבינט הדיור החליט השבוע לקצר את תקופת ההכשרה הנדרשת למנהלי עבודה. אם הממשלה תאמץ את ההחלטה, יוכלו עובדי בניין להתקדם לקורס הכשרה לתפקיד מנהלי עבודה כבר לאחר שנה, ולאחר מכן יידרשו לשנה נוספת בתפקיד עוזר מנהל עבודה. זה צעד ראשון חשוב מאוד בכיוון הנכון, אך אינו מספיק - יצחק מויאל
גבר יושב

בענף הבניין קיימים נכון להיום 42 מקצועות שמעניקים פרנסה למאות אלפי משפחות. אך באותה הנשימה חסרים כיום בישראל כ-3,000 מנהלי עבודה ו-30 אלף עובדים מוסמכים-מקצועיים. לחברות הבנייה בישראל אין מספיק כוח אדם מקצועי ומיומן על מנת לממש את תוכניות הבניה. בסופו של דבר צריך ידיים עובדות, צריך מנהלי עבודה, וללא כוח אדם מקצועי לא ניתן לבנות את הכמות הנדרשת של הדירות בישראל. אתר בניה מבוסס על עשרות ולפעמים מאות עובדים בכל יום כאשר לכל צוות יש מנהל עבודה, כל פעולה באתר בניה היא קריטית ויכולה אפילו להיות עניין של חיים ומוות. ממשלת ישראל הפריטה את תחום ההכשרה המקצועית ונכון להיום אין איפה ללמד וללמוד את מקצועות הענף למעט יוזמות של מכללות פרטיות.

מיזם בונים ישראלים של הסתדרות עובדי הבניין והעץ בשיתוף בוני הארץ, משרד הכלכלה והאגף להכוונת חיילים משוחררים במשרד הביטחון, נתקל בבעיה של איתור מורים ומקומות לימוד וכל אלו מובילים לעיכוב חמור בהכשרת עובדים מקצועיים לענף. משרד הכלכלה נכשל ונרדם בשמירה בכל מה שקשור להכשרה מקצועית בענף הבניין וכך הגענו למצב העגום שמדינת ישראל הפסידה את העשור האחרון בתחום הדיור. למרות כל הניסיונות של ההסתדרות להחזיר לקדמת הבמה את כל ההכשרה המקצועית, במקרים רבים ניסיונות אלו נתקלים במחסום כלכלי רציני, בכל פעם שנפתח קורס הכשרה בתחום הבניין, ממתינים אלפי מועמדים לקבלה. אך התקציבים שהמדינה מקצה להכשרות אינם עומדים בדרישות של המוסדות להכשרה והסילבוסים של ההכשרה לא מעודכנים להתפתחות של ענף הבניין ולתקופה הנוכחית.

למרות שההתפתחות תחום הבניין בישראל מתקדמת מאוד, כל ההכשרות בסופו של דבר קורות בחו"ל ולכן המדינה נשענת פעם אחר פעם על הכשרה של עובדים זרים ועל כוונה להבאת חברות בנייה זרות לאתרי בנייה ישראלים. יש פער רציני בין הקדמה הטכנולוגית הקיימת אל מול התאמת ההכשרה המקצועית בישראל. ממשלת ישראל חייבת לשנות גישה, להוציא צו חירום ולראות באלפי הישראלים הצעירים המעוניינים להשתלב בענף הבנייה את הפוטנציאל העצום שיש בהם לתרומה לענף. נכון להיום בזכות ההסכם הקיבוצי של ההסתדרות, השכר והתנאים שיש בענף הבניין הם הטובים ביותר במשק, שכר המינימום יעמוד על 5,600, הותק הוא בענף ולא אצל המעסיק, יש קרן השתלמות לכל העובדים, מנהלי עבודה מקבלי שכר גבוה ועוד.

אבל ללא הכשרה נכונה עובדים ישראלים לא יוכלו להיקלט לעבודה. מדובר בהשקעה קטנה מצד המדינה (עשרות מיליוני שקלים), יחסית לסכומי העתק שמופנים להקמת הפרויקטים העצומים שעומדים על הפרק (כ-100 מיליארד שקל בעשור הקרוב). הנזק לתעסוקה והעלויות הגבוהות בהעסקת עובדים זרים יעשו יותר נזק מתועלת. אין שום סיבה להעדיף את אלפי העובדים הזרים שיציפו את המדינה בקרוב, על פני הישראלים שמחפשים כאן את עתידם המקצועי .

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך