אסד, איראן וחיזבאללה – מצפון תפתח הרעה?

אסד בסיוע איראן וחיזבאללה, כשברקע "האח הגדול" מסוריה, דוחק את ארגוני המורדים ומשתלט על חלקים מסוריה, איך זה קשור למוסר כפול של מדינות העולם ומה זה אומר בקשר לישראל? רק שלא ישכחו הפעם אין בוושינגטון מי ש"קושר את ידינו"
משה סידי הידוע גם כחכם סידי
חכם סידי

צבא סוריה מתחיל להשתלט על חלקים מסוריה שהיו עד כה בידי המורדים נגד באשר אל אסד. לכאורה עניין פנים סורי של מדינה מפורקת. אבל זה רחוק מזה. זוהי בדיוק נורת אזהרה אדומה למדינת ישראל. אדומה כאש, אש מלחמה.

אין לי כוונה כאן להפחיד אף אחד. אבל העובדה שאסד נשיא השכנה מהצפון, מצליח לעמוד על רגליו אחרי שנים של מלחמת אזרחים ולהתחיל אולי להיות עם היד על העליונה, אמורה להכניס את ישראל (וגם ירדן) למוכנות צבאית או לפחות הערכות לזה. ההיסטוריה הוכיחה לא פעם, כשמדינה ערבית עסוקה במלחמה פנימית או חיצונית, היא אח"כ מתפנה להראות שכוחה חוזר אליה באמצעות חימום הגזרה מול ישראל. כך עשו בעבר, מצרים, עיראק ועכשיו אולי סוריה.

באשר אל אסד יודע שהוא לא לבד. יש לו את איראן שמספקת נשק, לוחמי חיזבאללה שמספקים כח אדם לצבא הסורי ובעיקר גב מהאח הגדול ברוסיה, ששומר על אסד כבר שנים בגלל אינטרסים כלכליים וצבאיים בסוריה ומספק הגנה פוליטית חשובה במסדרונות האו"ם (הרבי מלובביץ' כינה את האו"ם "בית השקרים", והוא היה איש חכם ומנוסה). אסד מבין שזה הזמן שלו להוכיח שהוא חוזר לשלטון בסוריה. עוד שלטון כזה ואבדנו, נשיא שמנוהל על ידי אירן ורוסיה ונעזר בצבא חיזבאללה, הוא לא נשיא אמיתי, אלא "נשיא חסות", שליט בובה. אבל זה לא צריך לעניין אותנו. להדאיג כן.

מה שצריך לעניין אותנו היא העובדה שאם אסד "עומד על הרגליים", זה אומר איראן בדלת. או נכון יותר על הגדר. איראן באמצעות שליטה בסוריה, יכולה לסכן את ישראל. לא קיומית אבל בהחלט להתיש צבאית. היא יכולה להעביר נשק מסוריה (צומת מרכזי) לאן שתרצה באזור, כולל עזה והגדה המערבית (יהודה ושומרון). היא יכולה לכוון את חיזבאללה, שיתפנה אולי מהקרבות בסוריה, להתעמת עם ישראל בגבול הצפוני שלנו, והיא בעיקר יכולה להיות כאן גורם צבאי חשוב שהוא בעצם מדינת טרור. טוב זה לא.

את האצבע המאשימה לעובדה שהנחש האירני פה, צריך להפנות לרוסיה. רוסיה (וגם סין) נתנה לאסד ולאיראן לעשות כמעט כרצונם כאן, תוך שהם שומרים עליהם בכל הזדמנות ומטילים וטו על ניסיון לפגוע בשלטון אסד, שרוצח אנשים וילדים, כולל באמצעים כימיים נוראיים! נכון, גם שנים של חוסר קבלת החלטות אמריקאיות בתקופת ברק חוסין אובמה, באזורנו, לא הועילו. אבל הנשיא המחליף שלו דונאלד טראמפ, צריך לפעול יותר באזור. זה חשוב לישראל, לירדן ובעיקר לארה"ב. אסור לתת את האזור בידי רוסיה. טראמפ יודע זאת, אבל הוא מותש גם מבית עם כל מתנגדיו ובעימות קרוב יותר מבחינתו עם צפון קוריאה. בינתיים פה זה מתחיל לבעור. ואש יקירי, צריך לכבות לפני שזה יתפשט. טראמפ מבין זאת.

נכון, ישראל לא תהיה הראשונה אליה יופנה הנשק האיראני או הניסיון להתערבות איראנית. זה יתחיל בירדן החלשה יותר. אבל אוי ואבוי לנו אם איראן תצליח באמצעות הגבול בין סוריה לירדן לחלחל איכשהו לתוך המדינה השכנה לנו ממזרח. זה הגבול הארוך ביותר של מדינת ישראל ואנחנו בעזרת האמריקאים למעשה כיום עוזרים לירדן לא פחות מאשר לעצמנו. לנו חשוב שלטון יציב של המלך עבדאללה בירדן (ראו ויתורים בהר הבית, בכדי לחזק את מעמדו בעולם הערבי והפלסטינאי). אסור שהממלכה הירדנית תפגע, בוודאי לא בגלל התערבות איראנית בתוך המדינה. אסור לשכוח ש-80 אחוזים מאזרחי ירדן הם פלסטינאים והאהדה שלהן לא נתונה לישראל, זה בטוח. איראן עלולה לנצל זאת.

והעולם? העולם שותק. לאסד שטבח בבני עמו בילדיהם שהם ילדי עמו, לא נפגעה שערה משערות ראשו. אסד היה צריך מזמן להיות מסולק כפי שעשו לקדאפי שפגע פחות בעמו, רק שלקדאפי לא הייתה את רוסיה וסין שמנעו זאת.

הגיבוי של רוסיה השתיק את העולם המוסרי "עלאק". אותו עולם שיגנה את ישראל על כל דבר סתמי, סתם את הלוע הגדול שלו כשאסד ביצע פשעים נגד האנושות כולל באמצעים כימיים ואפשר לו לעמוד על הרגליים ולנצח את ארגוני המורדים. אותם ארגונים שזעקו, התחננו לעזרה. העולם שכסא ישראלי שמונח על אדמה פלסטינאית מכניס אותו "לויברציות" אנטי ישראליות שלא ניתנות לשליטה, לא "צייץ" ואפשר לאסד, איראן חיזבאללה להרים ראש במזרח התיכון ובסוריה. אל יתפלא אותו עולם אם אח"כ כאבי הראש יהיו שלהם. כי מי שחושב שאין קשר בין מה שקורה במזרח התיכון לפיגועים באירופה, הוא או תמים או טיפש. או שניהם…

וישראל? ישראל צריכה לעקוב. ישראל צריכה להעביר מסר תקיף, בדיוק כמו שעשה ראש הממשלה נתניהו השבוע באשדוד, עת נכח במעמד חתימת הסכם הגג. נתניהו לא סתם בחר לדבר על סוריה ואיראן ולהשוות בניהם לבין דעא"ש ולהגיד ובצדק, שבכל מקום שדעא"ש או ארגון מורדים יוצא, נכנסת איראן. ישראל צריכה להגיב בתקיפות על כל העברת נשק באזור מצידה של איראן. למנוע בכל דרך העברה שכזו. להעביר מסר גם לאיראנים (כולל צבאיים) אבל וגם לרוסיה (בדרך דיפלומטית אין ברירה): "איתנו אל תתעסקו".

עצוב שאלה פני הדברים. טוב תעשה ישראל אם תשתף עוד מדינות באזור במצב. זה הזמן להמשיך בכל הכח את הטריו שנותר באזור, סעודיה-ישראל- מצרים. לכולן אינטרס נגד איראן. כבר אמרנו לא פעם שאויב אויבי הוא ידידי. אני בעד אינטרסים, אינטרסים שומרים על בריתות. הפעם יושב בבית הלבן, בוושינגטון, נשיא אוהד ישראל, אז הידיים שלנו לא קשורות כפי שהיו בתקופת חוסין אובמה… וכשהן לא קשורות אתם יודעים מה אנחנו מסוגלים לעשות. גם איראן יודעת.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך