רשלנות רפואית בהריון: דוגמאות לתביעות פיצויים בגין רשלנות בהריון

במהלך ההריון מתבצעות בדיקות רבות לניטור בריאות התינוק ובריאות היולדת. מקרים בהם הרופא לא נקט מידת זהירות סבירה
קרדיט לתמונה PEXELS

במהלך ההריון וכתוצאה ישירה מכך נגרם נזק ליולדת או לתינוק ייחשבו רשלנות רפואית בהריון.

בדיקות במהלך ההריון

ישנן בדיקות להתפתחות ההיריון שכל אישה הרה צריכה לבצע וישנן בדיקות שיש לבצע רק בסיטואציות מסויימות.

ההחלטה אילו בדיקות יש לבצע, מתקבלת לפי חוזר משרד הבריאות המתעדכן כל שנה, והרופאים מחוייבים לפעול על פיו. בחוזר זה מפורטים המצבים בהם יש להפנות את האישה ההרה לבדיקה הנכונה. לדוגמא, אם בהיסטוריה של היולדת יש מחלה גנטית או שקיים חשש בשל חלבון עוברי גבוה יש בדיקות מסויימות אליהן הרופא יורה ליולדת ללכת.

רשלנות רפואית בהריון עקב חוסר תשומת לב להיסטוריה הגנטית

כיום, עם התפתחות הרפואה, נשים רבות נשלחות לעבור בדיקות גנטיות, על מנת לאתר פגמים גנטיים בעובר אך לא כל הבדיקות הן בגדר סל התרופות של קופת החולים ועל חלקן ניתן לוותר במידה ולא קיים חשש.

אך חשוב לזכור כי במקרים כאלו ההיסטוריה המשפחתית משחקת תפקיד חשוב, וחוסר תשומת לב מצד הרופא להיסטוריה הגנטית של המטופלים וכתוצאה מכך אי שליחתם לבדיקה גנטית מסויימת – עלולה להסתיים ברשלנות רפואית.

לדוגמא, הפלות טבעיות חוזרות בעברה של האישה ההרה, תינוק קודם שנולד עם מום (כגון שיתוק מוחין או מחלה גנטית אחרת) מחייבת בדיקות מסויימות, כל מקרה לגופו.

עורך דין שעוסק ברשלנות רפואית יוכל לבחון את המקרה שלכם לעומקו, להיוועץ בדעת מומחים מן התחום ולהמליץ לכם האם כדאי להגיש תביעת פיצויים עקב רשלנות רפואית.

הריון בסיכון שלא טופל בזהירות הראויה – מהווה רשלנות רפואית בהריון

נשים הרות, עוברות בדיקות רבות במהלך הריונן, ולכל שליש של ההריון יש את הבדיקות המתאימות לו בהתאם לקצב התפתחות התינוק.

ישנן נשים הרות שנחשבות בעלות סיכון גבוה והריונן מוגדר "כהריון בסכיון" אם בשל מחלה כרונית,  סיכון לרעלת הריון, נשים שעברו את גיל 40, נשים אשר נושות יותר מוולד אחד, סוכר גבוה בדם, סכרת הריון, לחץ דם גבוה, היסטוריה רפואית מסויימת ועוד.

האישה ההרה, חייבת לדווח על כל שינוי במצבה הבריאותי, כגון טשטוש בראייה, כאבי ראש חזקים וכמובן דימומים בעת ההיריון. מכיוון וגם סימנים אלה, עשויים לשייך אותה לקטגוריה של היריון בסיכון. ישנן נשים שחייבות אשפוז כמעט בכל תקופת ההיריון, או שמירת היריון כאשר הן חייבות להישאר במיטתן עד הלידה ובהשגחה צמודה.

במקרים בהם ההריונית לא הוגדרה כהריון בסיכון, למרות שהייתה צריכה, ועקב כך לא ביצעו אחריה מעקב ראוי ונגרם לה נזק עלולה להיות הילה לתביעת רשלנות רפואית.

 כיצד ניתן יהיה להוכיח רשלנות רפואית בהיריון?

ממש כמו בכל מקרה אחר של רשלנות רפואית, גם ברשלנות רפואית בהריון יש להראות את שלושת השלבים להוכחת רשלנות רפואית:

  1. התנהגות מחוץ לנורמה הרפואית, שרופא סביר חר לא היה נוהג בה
  2. גרימתו של נזק, נפשי, פיזי או ממוני
  3. קשר ישיר וסיבתי בין ההתנהגות הרשלנית לנזק שנגרם

כלומר, רק אם לאם או לעובר, נגרם נזק בגלל (ורק בגלל) התנהגות הבלתי סבירה של הרופא המטפל ניתן יהיה להוכיח רשלנות רפואית בבית המשפט.

נזקים נוספים, מלבד נזקים רפואיים, יכולים להיות נזק ממוני ונפשי. ישנם עורכי דין לרשלנות רפואית, אשר עיקר עיסוקם הוא רשלנות רפואית בהיריון. מומלץ להיוועץ עם עורך דין מנוסה כדי להוכיח כי אכן נגרמה רשלנות רפואית מצד הרופא או המוסד הרפואי.

נזק ראייתי עלול להוות רשלנות רפואית בהריון

כאשר ביהמ"ש יבקש ראיה באמצעות מסמך רפואי ספציפי והמוסד הרפואי או הרופא עצמו, ימנעו מלהציג את המסמך, דבר זה, עלול להיחשב כנזק ראייתי אשר יש לו קשר ישיר לרשלנות רפואית.

ביהמ"ש רואה בחומרה את היעדרותם של מסמכים וייתכן מאוד, כי בית המשפט  יכריע כנגד המוסד הרפואי אם יחסרו להם מסמכים. חובתו של כל מוסד רפואי, אם זה בית החולים או קופת החולים, לתעד כל רשומה. למשל בדיקה והתוצאות שלה, צילומים, היסטוריה רפואית ודיווחים על שינוי במצבה של האישה ההרה בתיק הרפואי האישי שלה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך