נתון שמחמם את הלב: כל חודש 250 תושבים משתלבים במעגל העבודה

2,244 איש התחילו לעבוד דרך הלשכה בשנת 2014 , כמו כן נרשמה הפחתה של 10% במקבלי הבטחת הכנסה. 800 איש עובדים במוקדים טלפוניים שהעבירו משכנם לאשדוד בזכות מאמצי העירייה, אחוזי האבטלה באשדוד יורדים באופן משמעותי בעידן של ראש העיר הנוכחי, ד"ר יחיאל לסרי. אשדוד מציגה הלכה למעשה כיצד שיתופי פעולה בין רשות מקומית ללשכת התעסוקה, משרד הכלכלה והמעסיקים משלבים תושבים בשוק העבודה * אלדד כנפו, מנהל לשכת התעסוקה באשדוד, בראיון שעושה טוב

באשדוד יש 7,500 מובטלים, חצי מהם מקבלים דמי אבטלה וחצי מהם מקבלים הבטחת הכנסה. 10% מהמובטלים אקדמאים, השאר לא מקצועיים. יותר מ-50% מדורשי העבודה הם נשים. החדשות הטובות הן שאחוזי האבטלה באשדוד יורדים. שיעור המובטלים לחודש אפריל היה 6.3%. באפריל אשתקד השיעור היה 6.9%. מנהל לשכת התעסוקה באשדוד, אלדד כנפו, מספר ל"מגזין", איך נלחמים ברעה החולה הנקראת אבטלה.

אלדד (52) נשוי, אב לארבעה וסבא לחמישה נכדים, עובד 18 שנה בשירות התעסוקה. הוא ניהל את לשכת אשקלון ואת לשכת האקדמאים באשדוד, ומזה שמונה שנים הוא מנהל את לשכת התעסוקה באשדוד. אל רובע ג' באשדוד הגיע כשהיה חייל. הוא גידל בה את ילדיו, היה פעיל בוועד ההורים ובהקמת בית הספר "שילה". לפני שש שנים עבר לישוב קהילתי דתי.

איך מגשימים את המטרה לעזור לדורשי עבודה למצוא עבודה?
"לפי ניסיוני, רוב המגיעים ללשכה צריכים הכוונה. בדרך כלל לא מדובר בלקחת בעל מקצוע ולשים במקצוע שלו. הבעיה היא שלרוב דורשי העבודה אין מקצוע, וצריך לכוון אותם לתחום מסוים. קו הפעולה שמנחה אותנו, את ההנהלה ואת המנכ"ל, הוא תמיכה בהשמה. חשוב לעזור לאנשים לדעת מה הם רוצים ללמוד, ולעזור בהכשרה. במקביל, אנחנו מקיימים סדנאות לחיפוש עבודה, סדנאות שמכינות לעולם העבודה. אנחנו פועלים להביא את מקבלי הבטחת ההכנסה למצב שירצו לצאת לעבוד. י

ש לנו פסיכולוג תעסוקתי, ואפשר לקבל עד שלושה מפגשים איתו כד לאבחן מהו הכיוון התעסוקתי המתאים. יש תכניות השמה, כאשר תכנית הדגל היא 'מעגלי תעסוקה', המטפלת במקבלי הבטחת הכנסה, מכינה אותם לעולם העבודה באמצעות שיחות אישיות, מנחים תעסוקתיים, סדנאות שונות כמו למשל, סדנת שינוי, שבמשך 30 ימים לומדים מהו עולם העבודה, איך מכינים קורות חיים, עושים סימולציה של ראיון עבודה ועוד. מקבלים המון פידבקים שזה עוזר למשתתפים".

משרד הכלכלה יממן לי קורס מטפסי הרים?
השיחות, הסדנאות, מביאות את המשתתף לתובנות על עתידו המקצועי, ולצד הקורסים המתוקצבים, יש אפשרות לקבל שובר ממשרד הכלכלה המקנה מלגה ללימודים. יש לכך כמובן תנאים ותקציב מסוים, אך בהחלט ניתן "לתפור חליפה" לאדם. השובר מקנה החזר של עד 9,000 שקלים. אם הלומד עובד במה שלמד, הוא יקבל בונוס. ההחזר ניתן בשלוש פעימות, והשוברים ניתנים עבור קורסים שאורכם נמשך עד שנה, והם מוכרים על ידי מדינת ישראל ועל ידי משרדי הממשלה השונים. כך, לצד קורסים כמו הנהלת חשבונות, ניתן ללמוד גם קורס מדריך תיירים. בלשכת אשדוד מספרים שהם מטפלים עכשיו במקרה מעניין של שני חברים שרוצים להקים עסק לניקוי חלונות בגורדי שחקים, וביקשו שובר על מנת לעבור קורס מטפסי הרים.

avta2

גם מי שרוצה לעשות הסבה מקצועית יכול להיעזר בתכנית השוברים, כמו למשל, צעירה אקדמאית בעלת תעודת ההוראה, שלמדה עיסוי תינוקות בשלוחה של ווינגייט באשדוד. אמנם אישור שובר מותנה הן בזכאות והן בתקציב השירות, אך יש אוכלוסיות בעלות תקציב מיוחד, כמו למשל אימהות חד הוריות. "לפני כחודשיים 20 אימהות חד הוריות סיימו אצלנו תכנית בשם 'סטרייב'", מספר אלדד. "מטרת התכנית היא לשלב הורים יחידניים מרובי חסמים ותובעי הבטחת הכנסה בחזרה לעולם העבודה, באמצעות הקניית מגוון רחב של כלים: החל מסדנת הכנה לחזרה לעבודה, דרך לימוד מיומנויות מחשב, התנסות במודלים לניהול קונפליקטים, הצגה עצמית, ניהול משימות, וכלה בהתמודדות עם משברים בעבודה".

דרך אחרת להשמת עובדים נקראת הכשרה פנים מפעלית. "זהו עוד כלי להעסקת העסקת עובדים חדשים מהמניין, במשרה מלאה, בשכר של לפחות שכר מינימום, ובהתחייבות להעסקתם בתום ההכשרה לתקופה מצטברת של 12 חודשים", מסביר אלדד. "בכל שנה מחלקים שני מיליון שקלים ל-20 מעסיקים בערך, כעזרה בהכשרה פנימית. המעסיק מתחייב להכשיר את העובד החדש תוך כדי עבודה, ומעניק לו חניכה. על שלושה עובדים הוא מקבל 27 אלף שקל בממוצע. מפעלים רבים הכשירו עובדים בשיטה זו: א.ע לוגיסטיקה, אדי מערכות, אייבי דנטל, עין-גדי קוסמטיקה, ולפני כבר יש רשימת מעסיקים חדשה. זה מראה לנו שאפשר להכשיר, ולהשתלב מהר בקו הייצור".

בזכות שיתופי הפעולה- מוצאים לתושבים מקומות עבודה
הלשכה מעורבת בכל מה שקשור לקהילה, את מי לגייס ולאיזה קורסים. ישנם פרויקטים המיועדים לאוכלוסיות מיוחדות מטעם גופים שונים. תכנית "מעגלים" של ההסתדרות מיועדת לעובדים מעל לגיל 50, אשר עובדים בעבודה שוחקת, יש להם ותק מצטבר של שבע שנים לפחות, והם נמצאים לפני פנסיה. הפרויקט מכין אותם לקריירה שנייה דרך הסבה מקצועית או דרך הכשרה לתפקיד אחר במקום העבודה. כדוגמה מספר אלדד על בחור שעובד בתעשייה צבאית, ורוצה לעשות קורס למורי נהיגה. גם כאן, כמובן, יש לבדוק זכאות ואת הירידה לפרטי התוכנית יש לעשות אל מול הלשכה, אך נוכל לספר כי השבוע התקיים כנס עם 40 משתתפים, בנוכחות נציגי ההסתדרות והאוצר, ובחודש הבא מתוכנן כנס נוסף. "יש התעניינות רבה", אומר אלדד, "והיתרון הוא שבפרויקט זה מלגת הלימודים היא עשרת אלפים שקלים וההסתדרות משלמת ישירות לגוף המלמד".

שיתוף פעולה אחר, מוצלח וחשוב, נעשה עם אגף הרווחה של עיריית אשדוד. תוכנית "אפיקים מושלמת" מיועדת לצעירים עד גיל 25, הבאים ממשפחות המוכרות לאגף הרווחה. הצעירים עוברים סדנאות המכינות אותם לעולם העבודה, ובאמצעות שיתופי פעולה וקשרים עם חברות, הם משולבים במקומות עבודה. קבוצה כזו שולבה בחברה להתקנת מערכות מיגון לרכב, "אדי מערכות" שנמצאת בגן יבנה. "במקצוע הזה", מסביר אלדד, "עובד יכול לפתוח עסק עצמאי אחרי שנה-שנתיים".

עיריית אשדוד פועלת ללא הרף על מנת להוריד את אחוזי האבטלה בעיר, ולספק מקומות עבודה. מאמצים רבים נעשים על מנת להביא לכאן תעשייה ומוקדי שירות של חברות שונות. התכנית העירונית "לפיד" משלבת נציגים מכל גופי התעסוקה בעיר, הנפגשים באופן קבוע פעם בחודשיים ומתעדכנים בנעשה בעיר מבחינת תעסוקה. ראש אגף תעסוקה סמדר איצקוביץ, נציגים ממעוף (הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה), ממפת"ח (מרכזי השמה לחרדים שרוצים לצאת לעבוד), מביטוח לאומי ועוד.
"המוקדים שהגיעו בזכות מאמצי העירייה, יצרו כ-800 מקומות עבודה חדשים", אומר אלדד. "מנפאואר בראשית, ביפר, ויזה, מוקד תקשוב, מוקד פלאפון הם רק חלק מהרשימה. העירייה יוזמת את ההבאה, וכל מפעל חדש שמגיע לעיר מוזמן על ידי אגף המעסיקים שלנו, כמו למשל פרפקט מרכז לוגיסטיקה שעובר לכאן מנתיבות, וזהבי עצמון שמגיע לאשדוד מראשל"צ".

כאמור, לשכת התעסוקה לוקחת חלק פעיל בגיוס ובהשמה. "ויזה עברה מגבעתיים לאשדוד", מספר אלדד, "הייתה הצלחה גדולה בגיוס, עשינו איתם 11 מרכזי הערכה, פתחנו חמש כיתות לימוד, וכיום 120 איש עובדים שם. אפילו קיבלנו תעודות הוקרה ממנכ"ל ויזה. ראש העיר נכח בפתיחת המוקד, וכל חודשיים-שלושה נפתח עוד קורס, כך שהמוקד הולך וגדל. גם כרגע מחפשים עובדים. שיתוף פעולה של תכנית מפת"ח במשרד הכלכלה, חברת חשמל ושירותי התעסוקה, הביא לכך שנפתח קורס חשמלאי מוסמך במכללה לחרדים. הם עברו ראיון עבודה בחברת חשמל, עברו מבחנים, עומדים לקראת סיום הקורס, ואז יוחתמו על חוזה לחמש שנים בחברת חשמל".

שיתופי הפעולה מגייסים משאבים, מענייניים את המעסיקים, ובסופו של דבר תורמים למובטלים. כמו למשל שני ירידי גיוס מוצלחים שנערכו לאחרונה באשדוד. האחד, כנס למעסיקים שנערך במלון לאונרדו שקיימו מעוף ועיריית אשדוד. 250 מנכ"לים הגיעו ללאונרדו, והגישו בקשות לגיוס עובדים. יריד התעסוקה "ביג פאשן" התקיים באחריות לשכת התעסוקה. הלשכה פרסמה את דבר היריד, לא רק למבקרים בה, כל החנויות הציבו 120 דוכנים, למעלה מ-2,000 איש הגיעו. "לפחות מאה איש שהיו רשומים אצלנו, התחילו לעבוד שם".
"אנחנו עוד כלי להרחיב אופקים, להוריד חסמים", מסכם אלדד. "יש כאלה שלא רוצים לעבוד בכלל ודרושה להם העצמה, יש שכן רוצים לעבוד, אבל לא יודעים איך לכתוב קורות חיים או איך להתנהג בראיון. יש לנו סוגים שונות של סדנאות שנותנות לכך מענה. לא בכדי הממוצע שלנו עומד על 250 איש שמוצאים דרכנו עבודה בחודש פעילות מלא".

ד"ר לסרי "מחסל" את האבטלה באשדוד / שנת 2009 10% אבטלה / שנת 2015 6.9% אבטלה
בשקט-בשקט, בזכות עבודה סזיפית ומתישה, ראש עיריית אשדוד ד"ר יחיאל לסרי, הצליח לעמוד באחד היעדים המרכזיים שהציב לעצמו עם כניסתו לתפקיד – יצירת מאות מקומות עבודה חדשים וצמצום מהותי של רמת האבטלה באשדוד. להצלחה הגדולה שותפים גופים ואנשים רבים: הממונה על האגף לתעשייה ותעסוקה בעירייה יהודה פרנקל, לשכת התעסוקה בעיר הנמל ומרכז כיוונים, ששילבו זרועות וגרמו לכך שאשדוד רשמה את אחד ההישגים הגדולים בארץ בצמצום תופעת האבטלה. ד"ר לסרי אמר בעניין זה: "אנחנו ממש לא נחים על זרי הדפנה, כל מובטל הוא מבחינתי 100% אבטלה, וננסה לצמצם יותר את אחת התופעות הקשות והבלתי נסבלות בחברה הישראלית"

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך