מדיטרנה – פסטיבל של טעמים

פסטיבל מדיטרנה שיתקיים בשבוע הבא יארח אמנים מגוונים, והעיר תתמלא בצלילים, מראות, צבעים וגם בריחות ובטעמים המתכתבים עם מדינות הים התיכון, במתחם הקולינרי יתארחו מסעדות מאשדוד שיציעו מנות במחירים מיוחדים. צוות "המגזין" ואתר "אשדוד אונליין" פשטו על המסעדות, טעמו מגוון מנות, נגסו, גלגלו על הלשון וחזרו לדווח* נתראה בפסטיבל!

פסטיבל האוכל הים תיכוני יתקיים בשבוע הבא במסגרת פסטיבל מדיטרנה. בכיכר העיר, בין המתחמים שיציעו פעילות תרבותית עשירה ומגוונת, תינתן במה מכובדת לקולינריה הים תיכונית של אשדוד. חמש מסעדות שף מהמובילות בעיר, יציגו את מנת הדגל של כל אחת מהן. המסעדות הן: אידי דגים, וינו דל מאר, אלדין בשדרה, סינטה והשקשוקה.

לצד המסעדות ייהנו המבקרים משוק ססגוני ובו דוכני אווירה וקונספט, בר משקאות אותנטי, מתחם יווני מרענן עם אבטיח קר ובולגרית כמיטב המסורת היוונית, במת הדגמות של שפים, פינות צילום לילדים ועוד. בלב המתחם הקולינרי תפעל במה פתוחה עם מופעים לציבור הרחב. צוות "המגזין" ואתר "אשדוד אונליין", ביקר במסעדות, טעם מגוון מנות וחזר עם דיווחים, שמבטיחים חוויה קולינארית למבקרים בפסטיבל, ולא רק. מי שטעימה קטנה של התפריטים נותנת לו תיאבון לעוד, תמיד יוכל לבקר במסעדות עצמן.

אלדין בשדרה / מרטין בובר 1
מסעדת אלדין בשדרה היא אחותה הצעירה של אלדין דגים ובשר הוותיקה ובעלת המוניטין הממוקמת באזור התעשייה. על אימפריית אלדין המרשימה חולשים בני הזוג אלי ואתי אלקובי. אלי הוא בעל ספינת דייג וכן דייג במקצועו, כך שאת הדג המונח לפניכם על הצלחת אלי משה מהמים בעצמו כמה שעות קודם לכן… מסעדת אלדין בשדרה, השוכנת אל מול חופה המרהיב של העיר אשדוד, היא מסעדת שף, המביאה לקהל הסועדים הפוקד אותה מדי יום, איכות וסטייל ומציעה למבקרים בה אוירה מיוחדת, עיצוב מרהיב ושילוב מוקפד עם עושר קולינרי.

המסעדה הכשרה מציעה מגוון רחב של דגי ים טריים, דגים נאים, מנות חלביות איטלקיות דוגמת פסטות במגוון צורות ורטבים, ממנות עיקריות מיוחדות ומפתיעות וסלטים מרעננים בניחוח ים תיכוני. תמצאו בה אווירה ביתית המגיעה מתוך אהבה רבה למקצוע ובעיקר תמצאו אוכל טעים, איכותי ולא שיגרתי המגיע מחומרי הגלם הטובים ביותר הקיימים במשק ללא התפשרויות. העיצוב הפנימי מואר, יפה ומזכיר בית כפרי בטוסקנה עם טרסה חיצונית.

הנוף הנשקף מחלונות המסעדה משלים את האווירה הים תיכונית המושלמת. פבל טולצ'ינסקי, צלם המערכת שלנו, טעם קרפצ'יו סלק, סביצ'ה דג מוסר טרי, חציל טמפורה עגבניות וטחינה, סלט קייצי עם גבינת עזים, פטריות שמפניון ופורטובלו מוקפצות בשמן זית, פסטו ושום ופטריות טימג׳י טריות.

ala1

המנות העיקריות היו סיגר במילוי לוקוס על רוטב צרמילה ושווארמת דג. המעניין במנות הוא שחלקן מוגשות עם פרחים אכילים. בפסטיבל נוכל לטעום שיפודי דג קוד יקיטורי בטמפורה. פבל סיפר כי המנות כולן היו טעימות. "לא היה איזה טעם דומיננטי שהשתלט והרס את החוויה", אמר. "האווירה ביתית אך צעירה, וכך גם הטעמים. חדשניים יותר. העיצוב היפה ומוקפד, והמקום מבריק, מצוחצח ונקי".

אידי דגים / רחוב הבושם 7
רבות נכתב ונאמר על אידי ישראלוביץ', האיש, המסעדה והאגדה. אידי נולד במושבה כנרת, וילדותו עברה עליו בעכו ובנהריה. בהמשך הוא עקר עם הוריו לאילת, שם חבר לדייגים איטלקים שקיבלו זיכיון לדוג בים האדום. אחרי הצבא עבד כצוללן בנמל אשדוד ושם התחיל לבשל. אידי מציין 35 שנות מסעדנות, ומביא אל שלוש מסעדותיו את לחישות הים ואת הטעם המלוח של הרוח. אידי דגים, מסעדת החוף והמסעדה החדשה במלון לאונרדו מגישים חוויה עונתית וטרייה, בועטת ומעודנת, קלאסית אך כה מקומית.

ביקרנו ב"אידי דגים", המסעדה שהפכה מוקד עלייה לרגל מרחבי הארץ. "אידי דגים" מוכרת בארץ ובעולם כמסעדה יוקרתית המתמחה בבישול ים תיכוני. המסעדה מעוצבת כספינה, עם אביזרים ותמונות מהווי של יורדי ים, ומציעה תפריט מגוון, הכולל מנות מפורסמות שבאי המסעדה כבר מכירים: הפאייה העשירה, מרק הדגים העשיר וקדרת הדייגים המופלאה שמהווה ארוחה שלמה. אנחנו טעמנו מנות אנינות כמו טרטר סלמון ברוטב ווסאבי עם ביצי שלו וקוויאר, אך לא ויתרנו על סלט דודו המיתולוגי.

20150601_210303

מה עוד מילא את השולחן והבטן? אספרגוס פרמז'ן, אבוקדו עדני על מצע רוטב עגבניות עם נתחים של דג דניס מטוגן, וכן מנת דג סקומברי מעושן שתוכלו לטעום גם בפסטיבל האוכל. למנות העיקריות בחרנו קלאסיקה במיטבה: פורל ברוטב חמאה, שקדים ושום, ולברק בגריל פתוח כמניפה. בשר הפורל העדין והרך נפרד בקלות, נטבל ברוטב בעל הנגיעה הלימונית והפך לחגיגה עריבה לחיך. בשרו העסיסי של דג הלברק תובל בכמות הנכונה ונאכל בהנאה. ואז הגיע הקינוח שהפיל אותנו מהרצפה: קרם חלבה עם שערות קדאיף, גלידה וניל, רוטב קרמל ואגוזי מלך. בפסטיבל, מלבד מנת הסקומברי המעושן, תציע המסעדה ברבוניה על מצע אפונה, ואנחנו מקווים שאולי גם נוכל לטעום סנדביצ'ון עם הטונה המפורסמת שאידי מייבא ומכין במפעל ליד המסעדה.

השקשוקה / אבן עזרא 2/11
שקשוקה… מילת קסם שישר מפעילה את בלוטות הטעם, ועושה חשק לנגב את הרוטב עם פיסת לחם טרי. אם אתם מעידים על עצמכם כאוהבי שקשוקה, אחרי שתבקרו במסעדת השקשוקה – פשוט לא תוכלו בלעדיה. מה הסוד? חומרי גלם משובחים, מוצרים טריים, ושימוש נכון ומדויק של תיבול. מי שמנצח על העסק הם אבי לוי ושרה כהן. הוא אשדודי ותיק, והיא נדדה בין ספרד וטורקיה.

השניים אמנם מומחים לשקשוקה פיקנטית וטעימה בטירוף, אך לא רק. כדאי מאוד לבקר גם בימי שני ורביעי בצהריים, כאשר אבי שהוא גם השף וגם הדייג שאחראי לאספקת הדגים, מכין תבשילים ביתיים כמו דגים מרוקאים חריפים. האווירה במקום משפחתית וחמה. אבי ושרה, מאפשרים לכל אורח להרגיש כמו בבית, עם חווית אירוח כובשת. נתי ואייל התארחו במקום לארוחת צהריים, ואכלו דג ברוטב ירקות מבושלים, ותפוח אדמה אפוי, שיצא מתוך תנור מיוחד, המעניק לו טעם שמזכיר את תפוחי האדמה ממדורות ל"ג בעומר.

IMG-20150602-WA0014

הדג עצמו היה מעולה, הירקות מבושלים ותפוח האדמה השתלבו במנה. אל השולחן הגיעו גם סלטים תוצרת בית, לחם, חומוס ומחבת שקשוקה לוהטת. המקום פתוח מזה שלוש שנים. הרעיון המקורי היה לפתוח עסק שקשור רק לתפוחי אדמה, "פוטטוס", אבל מהר מאוד התפריט הורחב לשקשוקות ולדגים. בשבוע שעבר ביקר במקום גיל חובב, וכמוהו גם אתם תוכלו ליהנות בפסטיבל האוכל משקשוקה וקציצות דגים.

סינטה / האורגים 11 (מתחם חצי חינם)
"סינטה" נפתחה באביב 2008, וחיש קל הפכה לסיפור הצלחה. היה זה אך טבעי שקהל איכותי במיוחד יפקוד את המקום, שכן מדובר במסעדה יוקרתית – אך לא במחיר. השילוב בין מנות איכות במחירים הפונים לכל כיס לבין החזות המהודרת במיוחד ממגנט אל "סינטה" אורחים רבים מאשדוד והאזור, וגם ממקומות מרוחקים יותר, וכל מי שנכנס אל בין כתלי המסעדה מתפעל ממנה. למעלה משני מיליון שקל הושקעו בעיצוב המרשים, שכולל תשע פלזמות גדולות, כוורת יין מפתה, ותאורה עמומה המשרה אווירת יוקרה.

במקום מתנגנת מוזיקת רקע, המותאמת לפי שעות היום והערב ותורמת נופך רגוע לארוחה ולהנאה. התפריט הכשר מחולק לשניים: חרבות (נתח קצבים, אנטריקוט, פרגיות, ועוד), ומנות ראשונות ועיקריות. ניתן ליהנות ב"סינטה" ממגוון סלטי הבית המוגשים עם לחם הבית הנאפה במקום בליווי מטבלי הבית, ממבחר מנות ראשונות כגון: סלט פטריות, קרפצ'יו סינטה, כבד קצוץ וסילאן תמרים ועוד. במנות העיקריות תמצאו סטייק אנטריקוט מיושן עסיסי, צלעות טלה מרמת הגולן, כבד אווז על קרוסטוני, מדליוני פילה בקר, ועוד מטעמים רבים אחרים.

IMG-20150601-WA0024

חובבי הדגים יוכלו להתענג על פילה דניס, סלומון או דג מוסר. בזמן הסעודה תוכלו ליהנות ממבחר יינות מיקבים המובילים בארץ וממבחר קינוחים מלהיבים. כמו כן כולל התפריט המגוון גם הצעות מיוחדות לשומרי משקל. ב"סינטה" השקיעו מחשבה רבה כיצד להפוך את המקום לידידותי למשפחות, והתוצאה: משטח החתלה מאפשר להורים הטריים ליהנות יחד עם הפעוטות שבמשפחה, והילדים המעט גדולים יותר זוכים לשלל הפתעות. המקום ערוך לקלוט 130 סועדים סביב שולחנות ועל ספות נינוחות, ועוד 15 אורחים על הבר.

בנוסף, מציעה "סינטה" חדר פרטי המיועד לאירועים עסקיים ובו שלושים מקומות ישיבה. אוהד צויק, טעם מהמנות הראשונות קרפצ'יו סינטה, סביצ'ה דג ים, שווארמה דגים על פוקצ'ה, רול רוסיני שפירושו גלילת פילה ובפנים כבד אווז המונחים על מצע פירה תפוח אדמה ופירה סלק. למנה העיקרית הוגשו אנטריקוט 300 גרם מדיום "עסיסי, מדויק, נכון וטעים", כדברי אוהד, וסטייק פילה 300 גרם רך וערב לחיך. לקינוח הוגש סופלה שוקולד וגלידה וניל. בפסטיבל האוכל תוכלו לנגוס בטורטיה סינטה בתערובת עלי רוקט ברוטב צ'ילי ואיולי אריסה.

וינו דל מאר / מרטין בובר 5
וינו דל מאר היא מסעדת שף ים תיכונית ובר יין מרעננת על חוף הים הצפוני של אשדוד. המנות בתפריט הורכבו בהשראה ספרדית, המטבח מציע מגוון עשיר וצבעוני של מנות, הבר כולל יותר מ-50 סוגים של יינות וקוקטיילים מיוחדים. ברקע מתנגנת מוסיקה ספרדית מלטפת או קופצנית, והעיצוב המרהיב משלב עץ ומרצפות ואריחים בעיטורים קאטלונים. וינו דל מאר הוקם לאור חזונם של הבעלים להביא לסצינת הבילויים בעיר את תרבות האוכל והיין הספרדית, המתאימה כל כך למזג האוויר ולסביבה של עיר הנמל הים תיכונית.

החל משעות הצהריים ועד אחרון הלקוחות הליליים, ניתן לעשות קפיצה קטנה לחו״ל, לחוויה של יין, אוכל ושמחה ספרדית. מה התפריט? סיגר גבינות במילוי פטריות ובצל, בליווי איולי בזיליקום, למשל, וגם ארטישוק א-לה רומנה בטמפורה בירה, פילה קוד בחריימה מרוקני פיקנטי, מיקס ירקות, חומוס ספרדי, סלסה עגבניות חריפה, מוגש בליווי חלה ביתית, ומנת קבב מוסר ים על הפלנצ'ה. בפסטיבל יציעו לכם סביצ'ה דג ים בצלי שאלוט, כוסברה, בצל ירוק, פלפל צ'ילי קצוץ, צנונית וקרם סלק בתיבול שמן זית ולימון.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך