תחקיר מיוחד: מכת ההימורים מחסלת משפחות שלמות באשדוד

כך א' (20) מאשדוד הפסיד מאות אלפי שקלים בהימורים בלתי חוקיים, וגרם לאביו למכור דירה כדי לכסות את החובות לשוק האפור
תחקיר מיוחד: מכת ההימורים מחסלת משפחות שלמות באשדוד

מעל 10 מיליארד שקלים הוציאו הישראלים בשנה האחרונה רק על הימורים חוקיים, בשנת השיא של כל הזמנים. אולם המכה היותר גדולה הינה בהימורים הלא חוקיים, שם הוציאו בשנה האחרונה מעל ל-30 מיליארד שקלים. את המגיפה הזאת אף אחד לא מצליח לעצור, וגם כאן באשדוד יש מאות משפחות שנאלצו למכור רכוש רב, כדי לכסות את החובות שיצרו דור ההמשך. הסיפור של א' בן ה-18 הוא מדהים ומטריד – התמכרות להימורים בלתי חוקיים דרך המחשב גרמו לו לחובות כבדים בשוק האפור, בהיקף של מאות אלפי שקלים. אביו נאלץ למכור את דירת המשפחה כדי לעצור את החובות, הריביות והאיומים

מגיפת ההימורים החוקיים והלא חוקיים ידועה לכולם עוד מימים ימימה, אולם נדמה כי בזמן האחרון המגיפה הזאת קוטלת עוד ועוד בוגרים ובני נוער, עד כדי כך שכמעט בכל בית שני בישראל ישנו אדם שמכור להימורים. אחת מהערים המובילות בתחום ההימורים היא אשדוד, בה פזורים עשרות קלובים של מכונות מזל, הימורי רולטה דרך מחשב המשדר בלייב מבתי קזינו ברחבי העולם, ודירות בהן משחקים קלפים.

הימורים באשדוד

מאות בני נוער אשדודים הופנו בשנה האחרונה למרכזי טיפול בגמילה מהימורים, לאחר שנכנסו לחובות של מאות אלפי שקלים וגרמו להוריהם להיכנס לחובות עצומים ואף למכור את דירתם, העיקר שהילד לא יפגע על ידי השוק האפור. מ' מאשדוד הוא הורה לאחד מאותם בני נוער שחייהם נהרסו בתוך כמה חודשים, ועל הדרך הרסו גם את חייהם של ההורים. בשיחה עם מערכת העיתון הוא מספר בכאב את מה שחווה בגלל ההתמכרות של בנו: "הכל התחיל לאחר שהבן שלי סיים י"ב ועמד להתגייס לצבא. עד אז הכל היה נראה בסדר, הוא אומנם היה שולח פה ושם טפסי ווינר, אבל לא ראינו בזה בעיה. אצלנו במשפחה אף אחד לא מהמר ולא היינו מודעים לעומק הבעיה. יום אחד הגיע לבית מכתב מבנק הפועלים ובו היה כתוב שהילד שלי פתח את החיסכון ששמתי על שמו והוציא ממנו 110 אלף שקל. הייתי בהלם ומיד התקשרתי אליו. לאחר דין ודברים נודע לי הנורא מכל, הילד שלי הפסיד בבטים (הימורים לא חוקיים ברשת) בתוך 5 חודשים מעל 150 אלף שקלים אותם היה חייב לגורמים עבריינים. הוא המשיך להמר והחובות הלכו וגדלו, הכל דרך המחשב הנייד בחדר שלו. מהפחד הוא פתח את החיסכון ועוד נותר חייב מאות אלפי שקלים, בתוספת הריביות הרצחניות שהם הצמידו לו. מדובר בילד בן 20, לא עניין אותם שהם הורסים את חייו והם נתנו לו עוד ועוד אשראי עד שהוא הגיע לתהום. כמובן שמיד הפנינו אותו לטיפול, שם הבנו שזו לא בעיה שנפתרת תוך יום יומיים וצריך להיות תמיד עם יד על הדופק. אני פונה מפה לכל ההורים שקוראים את הכתבה – שימו אלף עיניים על הילדים שלכם, בדור שלנו הכל פרוץ, אל תחכו לאסון".

הימורים באשדוד

המקרה של א' מאשדוד נחשב למקרה קל יחסית, ביחס לסיפורים אחרים. חנה א', אלמנה מאשדוד שהסכימה להיחשף לטובת הכתבה, סיפרה בשיחה איתנו כי מכרה פעמיים את דירתה והיום גרה בשכירות במושב שדה עוזיה, מכיוון שהבן שלה סיבך אותה כמה וכמה פעמים בסכומים שהצטברו עד למעלה ממיליון שקלים. חנה מספרת בכאב: "שילמתי עליו את כל מה שיש לי, כל פעם הוא הבטיח שלא יחזור לזה ונפל שוב, ואני מהפחד שלא יפגעו בו מכרתי פעמיים דירה עד שנותרתי חסרת כל. כל הירושה שבעלי ז"ל הוריש לי, נגמרה".

"ההתמכרות להימורים היא הקשה ביותר, יותר מסמים ואלכוהול"

אנשי מקצוע מהתחום מפנים אצבע מאשימה בעיקר למפעל הפיס, שבחסות החוק גורם לעשרות אלפי אנשים להתמכר להימורים החוקיים. רוב המהמרים הכבדים של מפעל הפיס הם דווקא מהאוכלוסיות החלשות, הבונים על כך שביום בהיר אחד יתמזל מזלם והם "יביאו את המכה". האירוניה בכל הסיפור הזה שאותו מפעל הפיס, בונה בכספים שהוא מכניס מהימורים מרכזי טיפול לנפגעים מהתמכרות להימורים והכל בחסות המדינה.

אחד מאותם אלה המנסים להילחם בתופעה ומכיר את הבעיה על בוריה הינו ד"ר חיים לב, המטפל באלפי מכורים בכל שנה ולפתחו מגיעים אנשים שאיבדו את כל חייהם, כולל הורים שחשך עליהם עולמם בגלל ילדיהם שנפלו למחלה.

ד"ר לב מספר לנו על עומק הבעיה ועל מה צריך לעשות אם חלילה נתקלים בה: "המון אנשים שמגיעים אלי חושבים שיש פתרון קסם שלאחריו המכור מבריא מהמחלה וחוזר להיות כאחד האדם. אז זהו שלא, מי שמכור נחשב מכור כל חייו, זוהי מלחמה יום יומית. כמובן שיש אנשים שהפסיקו להמר לגמרי אבל הם נקראים 'מכורים נקיים', הם צריכים להיות עם היד על הדופק כל הזמן. תופעת ההתמכרות להימורים מחמירה בימינו מכיוון שהיום הכל פרוץ, הטכנולוגיה זמינה לכל ילד ובלחיצת כפתור הוא יכול לחרב את חייו. אם פעם היית צריך לצאת מהבית ולנסוע שעה ברכב כדי להמר, היום המצב שונה. הילד דרך הפלאפון או המחשב יכול להפסיד מאות אלפי שקלים וכל זה מבלי לצאת מהחדר. חשוב לזכור שהבעיה היא לא הימורים, הבעיה היא 'בעיית חיים' שאצל אחד מתנקזת להימורים אצל השני לסמים ואצל השלישי לאלכוהול. חשוב תמיד שלילד תהיה תעסוקה, שלא יהיה משועמם או ברחובות כל היום כי משם מגיעות הצרות. הורים תמיד צריכים לשים לב עם איזה חברים הילד מסתובב כי חברים רעים זו הרעה הכי גדולה לילד, והמון שלא ידעו מה זה הימורים נפלו בגלל סביבה לא טובה. חשוב מאוד לתת לילד תמיד חום ואהבה, משום שכל ההתמכרויות הללו נובעות מבעיות רגשיות שגורמות לאותם בני נוער וילדים להתמכר להימורים או לסמים. הדבר הכי חשוב הוא שאם הבחנתם שיש מכור בקרבתכם, לא להזניח את זה ולחשוב שזה יחלוף לבד, מיד לשלוח לטיפול וללכת להדרכה איך להתמודד עם המכור. אני מכיר אלפי הורים ששילמו מיליוני שקלים על ילדיהם כי חשבו בכל פעם שזו תהיה הפעם האחרונה".

ד"ר חיים לב מוסיף ואומר: "חשוב לזכור שזוהי מחלה ומחלה קשה, הם פשוט לא שולטים בה. זה לא שהם משקרים כשהם מבטיחים שזו תהיה הפעם האחרונה. מבין כל ההתמכרויות, ההתמכרות להימורים היא ההתמכרות הקשה ביותר, מכיוון שבסמים ואלכוהול המכור הורג את עצמו בלבד אולם בהימורים הוא לוקח איתו את כל הסביבה".

בעקבות העלייה במספר המתמכרים להימורים החליטה הוועדה הארצית לטיפול, שיפור ובניית מערך הטיפול במכורים להימורים, להוציא לאור את מסקנותיה בנושא ולהתחיל להעלות הילוך במציאת טיפולים ופתרונות, כאשר בין היתר שמה הוועדה דגש על הגברת המודעות להתמכרות להימורים ואיתור מכורים להימורים. הקמת מערך טיפול ייעודי למכורים להימורים, הכוללים בתוכו אף טיפול תרופתי המפחית את הדחף להמר. מחקר וליווי של מאפייני המחלה. ממחקרים שערכה הוועדה התברר כי גורמי הסיכון להתמכרות להימורים הנפוצים ביותר הינם גיל צעיר, מין זכר, מוצא אתני, מעמד סוציו אקונומי נמוך, וכן מצב משפחתי. עוד מצא המחקר כי הפרעת ההימורים כיום נפוצה בקרב 0.2-5.3% מהאוכלוסייה העולמית, כאשר האחוזים משתנים בין מדינות על רקע אפשרויות וזמינות ההימורים בין המדינות השונות.

אשדוד היא אחת מהערים המובילות בארץ בתחום ההימורים הלא חוקיים, וזמינות זו של ההימורים גורמת להמון בני נוער ומבוגרים ליפול למשחקי המזל ולהרוס את חייהם וחיי משפחתם. באזור א' ברחוב שבי ציון, ממוקם מרכז לטיפול בנפגעי הימורים, המרכז מטפל בנפגעים בעזרת שיחות אישיות עם פסיכולוגים וקבוצות תמיכה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך