האשדודי שנלחם בחרדים הציל בית עלמין יהודי במקדוניה

חבר מועצת העיר עו"ד אלי נכט, עבד בשקט-בשקט במשך שלוש שנים להצלת 700 קברי יהודים במקדוניה, למרות גל האנטישמיות ההולך וגדל ברחבי אירופה בתקופה האחרונה, עו"ד נכט הצליח לגרור אהדה ואהבה לעם ישראל, ואפילו לגרום לרשויות להוציא לא מעט כסף בשביל מצוות כבוד המת, עו"ד נכט: "התרגשתי מאוד לפעול לטובת העם שלי, זוהי שליחות מיוחדת שזכיתי לקחת בה חלק נרחב"
בית קברות

בשבועות האחרונים גדלו גילויי האנטישמיות ברחבי אירופה. אירועים מכוערים שהתרחשו בצרפת, אוקראינה ופולין כלפי יהודים תושבי המקום, הצליחו לגרור גל של גינויים ממנהיגים בעולם, שיצאו בקריאה נרגשת להימנע מגלויי גזענות כלשהם. אך בעוד ישנם אנשים שעוסקים בגינויים, יש כאלה שמצליחים לבצע מהלכים מבריקים בעמל וקושי רב, וכל זה לטובת העם היהודי וחיזוק הקשרים הדיפלומטיים החשובים כל כך לעתידה של המדינה.

בפעולה מיוחדת שנעשתה בשקט-בשקט על מנת לקדם את התהליך ולמנוע התערבות גורמים עויינים שישבשו את המהלך, לאורך שלוש השנים האחרונות פעל חבר המועצה האשדודי עו"ד אלי נכט, בשיתוף פעולה הדוק עם שגרירות ישראל במקדוניה ועם משרד החוץ הישראלי, על מנת לסייע בגיוס משאבים לצורך שיקום בית העלמין היהודי העתיק בעיירה המקדונית ביטולה, שנמצאת צפונית לגבול עם יוון.

עו"ד אלי נכט מציב זר פרחים בבית העלמין היהודי במקדוניה

עו"ד אלי נכט הקים בבחירות האחרונות למועצת העיר את מפלגת "עתיד אשדוד", כשהוא עומד בראשה והצליח לסחוף אחריו קרוב ל-9,000 קולות, למרות שבחר לקחת קו ברור ומתלהם נגד המגזר החרדי, והסרטונים שלו גרמו מצד אחד למחלוקת גדולה, אך מצד שני הצליחו להכניס אותו למועצת העיר כשהוא רחוק מרחק נגיעה מהמנדט השלישי.

יותר מארבעה חודשים חלפו מאז הבחירות, ואלי נכט נחשף בתקופה הזו לציבור הרחב, כאשר מראיון לראיון הוא מתגלה כאדם ערכי ומאמין שמחובר למסורת היהודית, ומטרת התמודדותו למועצת העיר היא נטו בכדי לשרת את הציבור האשדודי. עו"ד נכט הצליח בתקופה הזו להתחבב אפילו על הנציגים החרדים שגילו שהשד לא גדול כל כך, אך למרות זאת הנאמנות שלו לבוחריו המשיכה להוביל אותו גם בהחלטות המשמעותיות במועצת העיר.

 

המסע המופלא למקדוניה

בני נוער ממקדוניה הגיעו לכבד את האירוע המרגש

לפני מספר ימים יצא עו"ד נכט לסיים מסע מיוחד אותו התחיל לפני שלוש שנים, וסוף סוף הצליח לברך על המוגמר – הצלת בית העלמין היהודי במקדוניה שמונה למעלה מ-700 קברים של יהודים שנקברו בעיר ביטולה, וזאת בטקס מיוחד שנערך במקום ביום שני האחרון, בו מציינים יהודי המקום את יום הזיכרון להשמדת יהודי מקדוניה, שארע בשנת 1943.

ערב מלחמת העולם השנייה היו במקדוניה כ-7,800 יהודים מהם כ-3,800 בסקופיה, עיר הבירה של המדינה האירופית הקטנה, ואילו בעיר ביטולה שנחשבת לשנייה בגודלה במקדוניה התגוררו 3,300 יהודים. בעיר שטיפ הנמצאת במזרח מקדוניה התגוררו 550 יהודים בלבד. מבין כל אותה קהילה יהודית במקדוניה לא נותר אפילו אחד בין החיים לאחר שכולם נרצחו בדם קר במהלך השואה.

עו"ד נכט שיתף פעולה במבצע החשוב הזה עם השר זאב אלקין

חבר המועצה אלי נכט שוחח עם עיתון "המגזין" ואמר: "לפני מספר שנים סיפרו לי על בית העלמין היהודי שנמצא במקדוניה, בו קבורים יהודים שנספו בשואה, ובית העלמין הזה היה מוזנח כל כך, עד כדי כך שלא היה ניתן להבחין בו בעקבות הצמחייה שעלתה וקברה תחתיה את הקברים הרבים. במשך תקופה ארוכה ניסיתי למצוא אנשים יקרים שישקיעו מזמנם ומהונם על מנת לשפץ את בית העלמין, ובסוף הצלחתי להביא איש יקר שהיה חלק מהתומכים החשובים לשיפוץ ושימור בית העלמין, יחד עם הזיכרון היקר של יהודי מקדוניה שנספו ברובם הגדול בשואה האיומה".

עו"ד נכט סיפר על המסע האחרון והקשרים המיוחדים שנוצרו בעקבות הדאגה לבית העלמין: "הקשר ההדוק עם משרד החוץ הישראלי ועם דן אורין שגריר ישראל במקדוניה, נשא פרי ובסיוע השלטון והרשויות של המדינה, יחד עם תורמים אמידים, הצלחנו להביא לשימור יהדות מקדוניה ע"י שיפוץ בית העלמין היהודי, הקמת מוזיאון ושימור בית הכנסת של הקהילה החשובה, שמאחוריה אחד הסיפורים האיומים מתקופת השואה".

המהלך גרם לקשרים הדוקים בין המדינות ופתח צוהר של ידידות ששווה למדינת ישראל רבות בזירה המדינית, ובתום ההתארגנות הוזמנה משלחת למקדוניה לציון יום הזיכרון להשמדת יהודי מקדוניה.

המשלחת הישראלית צועדת בהתרגשות גדולה לכיוון בית העלמין

במשלחת הנוכחית, שאורגנה ע״י שגריר ישראל במקדוניה דן אוריאן ומשרד החוץ, הוזמנו השר זאב אלקין, חבר המועצה עו״ד אלי נכט, שר המדע לשעבר מודי זנדברג, קונסול הכבוד של ישראל במקדוניה, נציגת הסתדרות הציונית גוסטי יהושע ברוורמן נציגת אוניברסיטת בר אילן, ועוד.

עו"ד אלי נכט סיפר לנו כי זהו הביקור הראשון של שר ישראלי מזה 7 שנים במקדוניה, ואילו המוזמנים המכובדים נטלו חלק באירוע המרכזי של מצעד החיים, וכן בשורת אירועי זיכרון בעיר ביטולה המקדונית. בין היתר הם חנכו את "מעבר ירושלים" של בית העלמין היהודי, שעובר מלאכת שיקום ושיפוץ בדרך להפיכתו לפארק החיים. "רק לשמוע שהמעבר נקרא ע"ש ירושלים, אפשר כבר להבין את טיב היחסים שנרקמו כאן בין המדינות", אומר עו"ד נכט.

למחרת השתתפו האורחים הישראלים בפתיחת מוזיאון השואה במקדוניה, בטקס זיכרון במונופול, ובפתיחת קתדרה ללימודי השואה. כאשר הביקור ההיסטורי זכה ליחס מכובד מאוד מהשלטון במקדוניה וחברי המשלחת פגשו את ראש הממשלה המקדוני זורן זייב, אליו התלווה את שר החוץ המקדוני. רגע לפני חזרתם לישראל ביקרה המשלחת במרכז הדרכה וטייסים שנבנה ע״י חברה ישראלית במקדוניה.

עו"ד אלי נכט ציין לסיום: "התרגשתי מאוד לפעול לטובת העם שלי, זוהי שליחות מיוחדת שזכיתי לקחת בה חלק נרחב, ובסיומה כולי תקווה שאצליח להמשיך ולפעול למען קידום המדיניות של העם שלנו ברחבי העולם".

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך