האשדודי שימנע מהרוסים והאיראנים להתערב לנו בבחירות לכנסת…

תכירו את רן מרגליות (36) מאשדוד, אחד הבעלים בחברת Communit360, חברת סטארט אפ שפיתחה תוכנה שיכולה לזהות חשבונות פיקטיביים שמנסים לחבל בעסקים ובמערכות בחירות. מרגליות: "בבחירות לנשיאות ארה"ב ראינו המון מאמצים על ידי גופים זרים להטות את דעת הקהל"
האשדודי שימנע מהרוסים והאיראנים להתערב לנו בבחירות לכנסת...

כשנשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכניס את הביטוי "פייק ניוז", העולם התחיל קצת להתעורר למה שקיים זמן רב ברשת. כל מיני פרופילים  מזויפים ובוטים (רובוטים) שכותבים נגד או משבשים או כל דבר שלילי ברשת. עכשיו מודיע ראש השב"כ כי לקראת הבחירות ב-9.4, הוא לא יתפלא אם גופים בעלי עניין ינסו להתערב ולשבש את הבחירות. במילים אחרות, מדינות כמו רוסיה, שעשתה זאת בארה"ב, אירן, הפלשתינאים ואחרים, יתקפו דרך הרשתות החברתיות את ישראל וינסו לגרום לנו להצביע בדרך זו או אחרת. אבל הם לא לקחו בחשבון את רן מרגליות מאשדוד והסטארט אפ שלו ושל חבריו, Communit360.

Communit360 כבר פועלת בעולם. שלושה חברים הקימו את החברה. אחד איתמר רוגל יושב בסן פרנסיסקו, האחר שראל עומר בהרצליה והשלישי רן מרגליות, 36 נשוי פלוס 4, גר באשדוד באזור י"א. מפה תצא הבשורה לכולם.

Communit360 כבר פועלת בשוק העסקי. החברות מבינות שהמותג שלהן נבנה בעיקר על ידי השיח ברשתות בחברתיות, והם מודעים לסיכונים שיש ברשתות האלה למותג שלהן. לדוגמא, חשבונות שמתחזים לחברה ומפיצים תוכן שלא תואם את המותג של החברה, או תוכן זדוני נגד החברה ופוגע בה.

מה שעושה החברה של מרגליות, מעבר לתת את הטכנולוגיה לנהל את המותג ברשתות החברותיות, היא עוזרת להם גם להתמודד עם גורמי סיכון. הטכנולוגיה של החברה של רן וחבריו, עוזרת להתמודד עם הסכנות ברשתות החברתיות. רן מספר: "לדוגמא, איתרנו חשבונות שהתחזו למנכ"ל חברה שנתנו לה את שירותנו והפיצו תכנים שפוגעים בחברה".

ואיך עושים את זה? מה שעושים ב- Communit36, מאתרים את החשבונות הללו, לאחר  שסורקים את הרשתות החברתיות בכמויות עצומות של מידע, מנתחים אותם בכדי להבין מי הפיץ את המידע? האם הפיץ מידע, אם חיובי ואם שלילי? מאיפה עשה את זה? האם הוא חלק מרשת וכדומה ואז נותנים לחברה כלים להתמודד. עד עתה בעיקר עבדה החברה עם חברות גדולות בארץ שפונות לשוק האמריקאי וכמובן עם חברות אמריקאיות, בעיקר מסוג הפיננסי ושם מדובר בסיכונים במאות מיליוני דולרים.

אבל עכשיו זה מגיע אלינו, בכל הכח. מה שראו בבחירות בארה"ב לנשיאות, שהרשתות החברתיות משחקות תפקיד מאוד חשוב בעיצוב ובקביעת דעת הקהל. ראו המון מאמצים על ידי גופים זרים להטות את דעת הקהל. לדוגמא המעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב, כשכל המעורבות נעשות ברשתות החברתיות בארה"ב.

רן מביא את הבשורה עתה לארץ, לקראת הבחירות בתשעה באפריל: "עם ההכרזה של הבחירות בארץ, היו פרסומים של ראש השב"כ על חשש שגורמים זרים בבחירות יתערבו בארץ. הפרשנים טענו שאלה גורמים רוסיים, איראנים ופלשתינאים, אבל לא רק".

רן מסביר מה יעשו: "אנחנו החלטנו לקחת את הטכנולוגיה שלנו להשתמש בה ברשתות לקראת הבחירות, למנוע התערבות. אנחנו לא פועלים מטעם שום גוף פוליטי. המטרה היא למנוע התערבות והשנייה חשיפה של Communit360 לקהל הישראלי".

אבל הם לא רק אומרים, אלא כבר עושים. עשו אם נדייק… לידיעת הקורא אביגדור ליברמן, הרי שאתה צריך להגיד תודה לחברה שמנעה ממך, איך נגיד, להיות בעיניי הציבור "סוכן כפול" ועוד של הקג"ב. מבולבלים? מרגליות מסביר:  "אחת החשיפות שעשינו הייתה כשהגיע לנו מידע על חשבון בטוויטר שמנסה להפיץ מידע שקרי על אביגדור ליברמן. זה היה חשבון פיקטיבי שנקרא 'בינה מלמד' עם תמונת פרופיל של אישה, שמציגה עצמה כעיתונאית חוקרת והיא שלחה כתבה מבלוג, לא פחות מאשר אוניברסיטת הרווארד, בו נכתב שליברמן פוטר מתפקידו כשר הביטחון ולא התפטר, כי הוא סוכן  קג"ב… זה הדבר המסוכן. כי לוקחים נרטיב לא מנותק מהמציאות ויש עוד מי שיאמין".

מרגליות מספר כיצד פעלו נגד העניין ועד לאיפה הגיעו. רמז – טורקיה: "נטרנו את הפרופיל הזה וגילנו שהוא חלק מרשת, שמעבר לפרופיל הזה של בינה מלמד, הם זייפו את הפרופיל של הרב הראשי של צה"ל אייל קרים, ופרופיל נוסף של חבר הכנסת לשעבר חיים אמסלם. מה הם בעצם עשו? הם לקחו את שלושת הפרופילים הללו, שהיו הראשיים מתוך 150 פרופילים, והיתר היו עושים להם לייקים ותגובות ובעצם האדירו את המסר והפכו אותו כאילו לאמת, למרות שהוא שיקרי".

התחקיר של Communit360 גילה כי זו קנוניה טורקית. תמונת הפרופיל של בינה מלמד נגנבה בכלל… מפקידה במשרד תיווך בטורקיה, משם העתיקו את התמונה של בינה מלמד. כמה הופתעה אותה פקידה שגילתה שהיא בכלל עיתונאית ישראלית, ואחת כזו שחושפת סוד שלא קיים. Communit360 פרסמה את העניין לציבור, לעיתונאים כדי שידעו שיש פה חשבונות שמנסים להפיק פייק ניוז גם לטוויטר שסגרו את החשבונות.

רן: "בעצם הרשת הזו ורשתות חברתיות שראינו, פנו גם לעיתונאים. לאחר יצירת הפרופיל המזויף ופרסום הפייק ניוז, מעבירים את זה כהודעה לכתבים. למה הם עושים את זה? פשוט, המטרה שהכתבים יפיצו את זה מחדש. מעין הלבנה של הפייק ניוז, שהציבור יחשוב שאם זה מפורסם על ידי עיתונאים, אז זה כנראה נכון".

לכן החל פרויקט של החברה של מרגליות ושותפיו עם משרד החוץ של ישראל, שעובד פעם ראשונה עם חברה אזרחית. יחד הם בנו כלי שמאפשר לכתבים לדווח שהם רואים חשבון חשוד. הכלי הזה פתוח לכל הכתבים. רן: "ברגע שמקבלים דיווח כזה, אנחנו עם שיתוף חוקרים נוספים, בודקים האם החשבון אמיתי ואם הוא חלק מרשת רחבה. אם הצלחנו להפיל את כל הרשת, אז הנזק לרשת הוא גדול".

מרגליות, כאשדודי שורשי, מחובר מאוד לעיר ומנסה לקדם את ההייטק באשדוד. מרגליות פעיל בכל מיני פורמים שנועדו לקידום העניין. הוא עובד עם יזמים נוספים במסגרות שנועדו לקדם את הענף, בין אם באמצעות האגף לפיתוח תעשייה בעירייה, ובין אם באמצעות מרכז "כיוונים". "התקווה שלי ושל עוד יזמים היא בעצם לגרום לכך שיקומו עוד חברות הייטק באשדוד", הוא אומר. מרגליות הוא מנטור, יחד עם חבריו, ליזמים צעירים ונותן להם מניסיונו. "אני לא זכיתי להקים את החברה באשדוד היא בר"ג, אבל אני מאמין באשדוד וביכולת שלה להתפתח גם לכיוון ההייטק", הוא מוסיף.

מרגליות מסכם: "צריך להבין היום במיוחד, לקראת הבחירות לכנסת, שהשיח מזוהם ומלא אינטרסים. אנחנו כציבור חייבים להיות חשדנים, להבין שיש גורמים שמנסים להשפיע עלינו. אנחנו יודעים שיש עוד הרבה שלא נחשפו".

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך