סיקור מיוחד – בחירות 2019: אשדוד חוזרת לקלפי

בונים עלינו: מפלגות הכנסת מסתערות על אשדוד, אלה האנשים החזקים שינסו לגייס את תמיכתכם

רק לפני חודשיים סיימנו את מערכת הבחירות לראשות ולמועצת העיר באשדוד ובכל רחבי הארץ, מערכה מורכבת שכללה שיח קשה בין מועמדים, ואפילו "הצליחה" להגיע למצבים לא נעימים של הסתה פרועה ושיסוי נגד פעילים ומועמדים. אך אם חשבתם שזה נגמר, כדאי שתחשבו שוב… לפני שבוע וקצת הכריזה הממשלה על פיזור הכנסת והליכה לבחירות מוקדמות (בשבעה חודשים ממועדן המקורי), ועם ישראל ייגש לקלפי בתאריך התשיעי לאפריל (ד' ניסן), בכדי לנסות ולהשפיע על דמותם של מקבלי ההחלטות אי שם בעיר הבירה במשכן הכנסת ושולחן הממשלה.

בשבוע הקרוב יחלו במפלגות השונות להקים את המטות שלהן ברשויות המקומיות, זאת לאחר סבב פגישות שהם עושים עם המועמדים שלהם ברשויות, על מנת לגייס כמה שיותר פעילים ומצביעים למפלגתם. אומנם סחרור הבחירות טרם החל, ואנחנו עדיין נמצאים בשלב ההכנות, אך תוך שבועיים ימים צפויה ההתנעה הראשונית בשטח והשלטים יכלו לזרום לשלטי החוצות בעיר, הסקרים יתפרסמו מדי יום והודעות הסמס יזרמו למכשירכם מהמפלגות השונות.

בעיר אשדוד יש למעלה מ-175,000 בעלי זכות הצבעה (ספר הבוחרים טרם נסגר והמספרים צפויים להשתנות לקראת פרסומם בעוד קצת יותר מחודש), כאשר בבחירות הקודמות לכנסת יצאו 115,145 בעלי זכות הצבעה, לממש את זכותם והצליחו להשפיע על הרשימות שנבחרו לייצג אותם בכנסת. המרוויחה הגדולה הייתה מפלגת הליכוד, שהצליחה להביא 35,653 קולות שהיו שווים לה יותר ממנדט. למעט הליכוד, המפלגות הדומיננטיות בעיר היו ישראל ביתנו, ש"ס, כולנו, המחנה הציוני ואגודת ישראל.

גם הפעם העיר אשדוד תהווה מודל עבור מפלגות רבות שבונות על הקול האשדודי, ומצפות לקחת נתח נכבד ממספר בעלי זכות ההצבעה בעיר, שהם שווי ערך לכשישה מנדטים, ולצורך כך גויסו בכירי העיר אשדוד לסייע לכלל המפלגות. בכדי לעשות לכם סדר עד כמה חשובה העיר אשדוד למפלגות בכנסת, ועד כמה הם מוכנים להשקיע בה, עיתון "המגזין" ריכז לכם את בעלי הכח, שינסו לגרום לכם לעזוב את הניקיונות של ערב פסח ולצאת להצביע בקלפי עבור מפלגתם.

הליכוד – הצעירים מובילים

המפלגה הגדולה בכנסת, שעל פי כל התחזיות צפויה להביא כ-30 מנדטים בבחירות הקרובות, היא הליכוד בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו. מפלגתו של נתניהו הצליחה להביא מנדט שלם לליכוד בבחירות הקודמות לכנסת, אך עם האוכל בא התיאבון והשיח בסניף המקומי מדבר על אפשרות סבירה להגיע לשני מנדטים שיגיעו מהעיר אשדוד בעלת הפוטנציאל האדיר. את הסניף באשדוד מנהל שלום אלפסי, שיחד עם אשר נהון, מצליח לעשות פעילות ענפה לטובת חברי הסניף בעיר, אך בפועל ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי וממלא מקומו גבי כנפו (בדגש על כנפו) הם אלה שמכתיבים את הטון ויסייעו להצלחה הגדולה לה מצפים בליכוד מהעיר אשדוד.

חוץ מכנפו ישנם שני צעירים תושבי העיר, המשמשים כיועצים פוליטיים לבכירי הליכוד, ומצליחים למשוך איתם אלפי צעירים תושבי העיר לתמוך במפלגה. הראשון הוא משה בן זקן, שקשריו במפלגה ועבודתו עם השרה מירי רגב מחזקים את הסניף בעיר, והשני הוא יאיר שלום מבכירי הליכודניקים ששימש כיועץ למספר שרים מהליכוד בשנים האחרונות. במפלגה מקווים לסחוף אחריהם את הצעירים המלוכדים מאשדוד, ולהביא להישג יוצא דופן, כאשר אחד מאנשי הסניף המקומי אמר לנו בצורה ברורה: "אנחנו יכולים בעבודה מאומצת לעבור את חמישים אלף המצביעים מאשדוד לליכוד, זה אפשרי ואנחנו בדרך לשם. האשדודים אוהבים את נתניהו ויחזקו אותו בבחירות הקרובות".

מפלגת העבודה – בונים על מהפך

אשדוד רחוקה מלהיות עיר מרכז-שמאל בפוליטיקה, ועל פי התפלגות המצביעים היא מתבררת כימנית מובהקת, ובכל זאת בבחירות של שנת 2015 הצביעו למפלגה 9,694 תושבי אשדוד, והוכיחו שבעיר שלנו ישנן דעות מגוונות ורבות, כאשר גם הפעם מצפים במפלגה למספר דומה ואפילו יותר, זאת למרות הסקרים הלא מעודדים בלשון המעטה של הרשימה בראשותו של אבי גבאי. את המפלגה באשדוד מובילים מספר דמויות בולטות, כאשר בראשן נמצאים חבר המועצה הטרי מאיר אברג'ל, הפעיל החברתי אשר אוחיון, חיה כהן ואחרים. בכדי להבין כיצד מתארגנים במפלגת המחנה הציוני, שוחחנו עם חבר מועצת העיר מאיר אברג'ל, שנכנס רק לאחרונה לבניין העירייה מטעם סיעת אשדודים. אברג'ל סיפר לנו כי בקרוב המפלגה תחנוך את המטה החדש בעיר והפעילות צפויה לצאת לפועל. אברג'ל: "התחלנו בראיונות למנהלי שטח ורכזי מטה. העבודה נמצאת בעיצומה, בימים הקרובים אני מאמין שנסגור הכל. אנחנו בקשר רציף עם יו"ר המפלגה אבי גבאי שאשדוד מאוד חשובה לו, ובשבוע הבא הוא צפוי לבקר בעיר ולהתרשם מהעבודה. הוא בטוח שהעיר אשדוד תגיע להישג בבחירות הקרובות".

ישראל ביתנו – שואפים להגיע למנדט

במפלגה שמזוהה יותר מכל עם יוצאי ברית המועצות, שואפים במשך שנים ארוכות לשבור את הסטיגמה הזו, ולשם כך יצרו במשך השנים חיבורים שונים שבסופו של דבר לא עלו יפה, ונראה כי בבחירות הקרבות היא תתמקד בקהל הליגיטימי שלה ברחבי הארץ ובעיקר באשדוד, זאת בעקבות עננת אחוז החסימה שמרחפת מעל ראשה בסקרים. מפלגתו של שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן, הצליחה בבחירות של שנת 2015 להביא הישג מרשים של 15,127 קולות, והייתה השנייה בגודלה בעיר אחרי הליכוד, אך בהנהלת המפלגה יודעים שהפוטנציאל של העיר הוא להכפיל את הכמות הזו ולהגיע למנדט שלם מאשדוד בלבד, ולשם כך יתנו את מלא כובד המשקל בבחירות הקרובות בעיר. מי שצפוי לנהל את הסניף המקומי הם סגן ראש העיר שמעון (סניה) כצנלסון, שחזר למפלגה לאחרונה אחרי תקופה קצרה בליכוד, וכן שרת הקליטה עד לאחרונה סופה לנדבר. השניים מקווים לשחזר את ההצלחה של כצנלסון מהבחירות לראשות ולהביא את מספר התומכים שתמכו בו (29,000), על מנת שאלה יתמכו במפלגתו של ליברמן לכנסת.

ש"ס – בונים על אבי אמסלם

המפלגה החברתית-ספרדית, שחרטה על דגלה את מצוקת האפליה בין יוצאי אשכנז ועדות המזרח, נמצאת ברשימת המפלגות הפופולריות בעיר אשדוד. במערכת הבחירות האחרונה הצליחה להביא 11,923 קולות לכנסת, והייתה המפלגה השלישית בגודלה בעיר אחרי הליכוד וישראל ביתנו. בבחירות הקרובות הסיפור בש"ס צפוי להיות שונה ואופטימי יותר. במשך שנים ארוכות ובמערכות בחירות רבות לכנסת, הורגלו בש"ס העירונית שהיו"ר הקודם עמרם כנפו מנהל את הבחירות, אך הפעם זו תהיה לראשונה התמודדותו של ממלא מקום ראש העיר אבי אמסלם, לעשות את התפקיד על הצד הטוב ביותר. בש"ס יודעים שאמסלם מגיע עם קבלות, שכן בבחירות האחרונות לעירייה הצליח לשבור שיא ולהביא למעלה מ-19,000 קולות, ובש"ס בטוחים שאמסלם יצליח לעגל את המספר בבחירות לכנסת. במפלגה טוענים שאמסלם יהיה היחיד שינהל את העניינים של המפלגה באשדוד, ומצפים להצלחה מסחררת, זאת למרות שהסקרים נותנים שישה מנדטים בלבד. בכירים במפלגה אומרים כי שר הפנים אריה דרעי, טוען בפני מקורביו שאמסלם הוכיח את עצמו לבד וכעת הוא יכול להביא את המפלגה להישג מרשים, זאת כאשר אפילו הח"כ האשדודי הצעיר ינון אזולאי, יסייע בערים אחרות ולא באשדוד.

יהדות התורה – הגידול הטבעי ישפיע

המפלגה החרדית-אשכנזית, שגרפה בבחירות האחרונות לכנסת סה"כ 11,132 קולות, תנוהל ע"י היו"ר המקומי סגן ראש העיר יחיאל וינגרטן בשיתוף פעולה עם יעקב טסלר הח"כ האשדודי הצפוי מטעם המפלגה, שצפוי לדחוף ולסייע על מנת להביא את המפלגה להצלחה. טסלר עזב את מועצת העיר אשדוד לאחרונה, והוחלט על שיבוצו ברשימה לכנסת מטעם חסידות ויז'ניץ. המפלגה, שתהיה הפעם מאוחדת בעיר אשדוד בשונה מהבחירות לעירייה, בונה על הגידול הטבעי והצטרפות הליטאים לתמיכה בהם, ומצפה להגיע ל-15 אלף קולות לכנסת, מספר ריאלי לחלוטין, בעיקר בזכות זה שבבחירות לעירייה הם היו קרובים למספר הזה.

כולנו – בונים על אפקט "מחיר למשתכן"

במפלגתו של שר האוצר משה כחלון, עשו לפני ארבע שנים חריש עמוק בעיר אשדוד, והצליחו לסחוף אחריהם 8,616 מצביעים, בעיקר אודות לפעילותו הענפה של איש העסקים וחבר המועצה לשעבר צחי אבו. הפעם המפלגה מגיעה קצת מעמדת נחיתות, שכן הסקרים שלה לא מעודדים, וגם אבו עצמו כבר לא בפוליטיקה המקומית, אם כי אוהדים למפלגה לא חסר. במפלגה מינו בתחילת השבוע האחרון את האשדודי אשר פנתהון לחבר כנסת מטעם כולנו, זאת בעקבות התפטרותו של שר השיכון יואב גלנט ועזיבתו את המפלגה לטובת מפלגת השילטון. פנתהון הוא נציג הקהילה האתיופית וצפוי להיות לעזר למפלגה בבחירות הקרובות לכנסת.

צילום: פלאש 90

יש עתיד – מדברים לצעירים

מפלגתו של יאיר לפיד הצליחה לסחוף אחריה בבחירות האחרונות לכנסת 8,841 אשדודים, שחיזקו אותה באופן משמעותי, אך העיתונאי ואיש התקשורת דוד קקון, שניהל למפלגה את המטה באשדוד, החליט לא לסייע הפעם למפלגה, שהעבירה את התפקיד לנאור ביטון יועצו לשעבר של ראש העיר, שלמרות הפופולריות לה זכה, לא הצליח לעבור את אחוז החסימה בבחירות האחרונות למועצת העיר. ביטון אמר בשיחה עם עיתון 'המגזין' כי המפלגה נמצאת בשלבי סגירה סופיים למטה יש עתיד בעיר והוסיף כי "יהיו כנסים ואירועים לקראת הבחירות באשדוד, חברי הכנסת כולל יאיר לפיד, הולכים להגיע ולחרוש את אשדוד לאורכה ולרוחבה. אשדוד מהווה עיר חשובה מאוד עבור יש עתיד, שמקדמת סדר יום אזרחי, שוויוני וליברלי, ומצפה להצליח להביא 15 אחוזים מקולות הבוחרים בעיר".

צילום: יונתן סינדל פלאש ן90

הימין החדש והבית היהודי – פיצול שגורם לכאב ראש…

הבית היהודי הצליחה בבחירות האחרונות לגרוף בעיר אשדוד 5,486 קולות, ולפני הפיצול של בנט עם המפלגה, בכירים במפלגה היו בטוחים כי בעבודה נכונה העיר יכלה להביא למעלה מעשרת אלפים קולות, אך הפיצול ששינה את כללי המשחק יגרום לבלגן לא קטן בסדר, גם בעיר אשדוד. במשך מספר קדנציות לא הצליחה המפלגה להעמיד אדם שינהיג וישריש כאן בית יהודי מקומי, והבחירות לכנסת לא התאפיינו בניצחונות זאת על אף חובשי הכיפות הרבים מאשדוד. אך למרות זאת המספר הלא מבוטל של הקולות סייע להם מאוד. במפלגה טרם דיברו בכלל על מנהלי מטות מקומיים, זאת בעקבות המאבקים עם המפלגה החדשה של השרים בנט ושקד, שנקראת הימין החדש, כאשר שתי המפלגות "מתקוטטות" על פעילי המפלגה בערים השונות. למרות זאת, נראה כי באשדוד לא יהיה שינוי ועו"ד נריה און, יחד עם איש העסקים שוקי כהן, ינהלו את מפלגת הבית היהודי בעיר, ויקוו לעזרתה של אשת האיחוד הלאומי שפרה זיני.

חוסן לישראל – הכל נשאר במשפחה

המפלגה החדשה של הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ צוברת תאוצה בסקרים בלבד, כיוון שטרם הוקם המטה שלה, וכמו זו של בנט ושקד טרם מונו לה ראשי מטות ואנשי שטח. אך בשונה ממפלגות חדשות, גנץ נהנה בעיר אשדוד ממשפחה חמה בדמותה של אחותו הקטנה אסתי בוחניק-גנץ, שכמובן תסייע לו בכל מה שקשור להקמת המטה וגיוס התומכים תושבי העיר אשדוד. גנץ עשוי לגרוף נתח משמעותי מהקולות, בזכות היותו אלטרנטיבה ביטחונית לראש הממשלה נתניהו.

מרצ – הח"כ הוותיק ימשיך להוביל

בעיר אשדוד סיעת מר"צ נחשבת לאחת החלשות, אך בכל זאת בכל מערכת בחירות היא עקבית, כאשר היא מביאה סביב האלף קולות, כך גם היה בפעם האחרונה (854), בניהולו וניצוחו של אילן גילאון, אחד החכי"ם הוותיקים שלה וסגן ראש עיריית אשדוד בעבר שממשיך להתגורר בעיר. גילאון לא מוותר על אשדוד ותמיד מצליח להביא את מכריו וקרוביו להצביע עבור מפלגתו לכנסת.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך