הרובעים הישנים חוזרים לאופנה…

למעלה מ-20,000 יחידות דיור יוקמו במסגרת התחדשות עירונית במהלך השלוש השנים הקרובות
הרובעים הישנים חוזרים לאופנה...

העיר אשדוד עומדת רגע לפני "התפרצות" שתורגש היטב בכל אחד מהרובעים הוותיקים סביב ההתחדשות העירונית. את ניצני המגיפה כבר רואים היטב עם עשרות פרויקטים חדשים שכבר נמצאים בביצוע, אולם בשנתיים הקרובות יהיה מדובר במאות פרויקטים שעברו את רוב השלבים הבירוקרטים המתישים, וצפויים לעבור לשלב הביצוע. כל זה תחת הכובע של הסכם הגג, שיעמיד בסופו של תהליך כ-30 אלף יחידות דיור באשדוד בשנים הקרובות. על פי הערכות, כ-20 אלף יחידות דיור מכלל ההסכם, יהיו תחת הכובע של התחדשות עירונית.

כך או אחרת, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית פרסמה דו"ח בנושא התחדשות עירונית לשנת 2017, ובו דירוג של הערים המובילות במתן היתרים לבנייה למגורים, במסגרת מיזמים הקשורים בהתחדשות עירונית. נתונים ומספרים המתייחסים לאשדוד מציגים תמונה מחמיאה לעירייה ולגורמי התכנון, המצליחים לקדם בצורה אינטנסיבית את המדיניות שקבע ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, בנושא התחדשות עירונית, כמו גם הפעולות שנעשות במסגרת הסכם הגג ומשמעויותיו לעתידה של העיר ולעתידם של צעירי אשדוד.

כזכור, ד"ר לסרי הגדיר מדיניות שנועדה לקדם תכניות לקידום פתרונות דיור, הבאה לידי ביטוי בהגדרת אסטרטגיה של התחדשות עירונית מקיפה באשדוד וחתימה על הסכם הגג, אשר הביאה להקמתה של מינהלת התחדשות עירונית, שאנשיה עובדים כפרוייקטורים לקידום ההתחדשות העירונית, בעבודה צמודה עם מנכ"ל העיר ומהנדס העיר, במטרה לעמוד ביעדים שנקבעו למינהלת. ואכן, הנתונים המתפרסמים בדו"ח הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בישראל, מחמיאים מאוד לאשדוד הניצבת במקום ה-1 מקרב הערים הסובבות את תל אביב.

 

 

הדו"ח בדק את מספר היתרי בנייה שהוציאו הרשויות המקומיות בפועל, ליזמים הפונים לרשות לקבלת הסכמה ראשונית לקידום מתחם של התחדשות עירונית. באשדוד ניתנו אישורים על ידי גורמי התכנון, בהליך החלטה מקדמית, עבור 7,623 יחידות דיור, מתוכם 1,576 יחידות דיור קיימות והיתר הן תוספות הנובעות ממיזמים במסגרת התחדשות עירונית. נתון זה מציב את אשדוד כאמור במקום ה-1 בישראל והרבה לפני ירושלים הממוקמת במקום השני עם 2,880 יחידות דיור בלבד, שאושרו בהליך החלטה מקדמית כשמתוכן 899 יחידות דיור קיימות במתחמים.

הדו"ח התייחס גם להגשת תכניות התחדשות עירונית במסלול פטור ממיסוי עד לביצוע בפועל, הליך שנועד לאפשר ליזמים לקדם את התוכניות להתחדשות עירונית, תוך מתן שיקול דעת לגורמי התכנון ולאפשר מתן פטור ממיסים והיטלים שונים ליזם, כדי לעודד את ביצוע ההתחדשות. במסלול זה, אשדוד ניצבת במקום ה-1 בארץ עם כ-1,320 יחידות דיור שאושרו במתחמי ההתחדשות: אבן עזרא והרב שאולי.

בעירייה אומרים כי משמעות הנתונים היא אחת וברורה: אשדוד מקדמת בכול הכוח את מדיניות ראש העיר בתחום זה ומשתפת פעולה עם כל יזם להתחדשות עירונית, כדי לקדם ולזרז ככל שניתן את ביצועם של כמה שיותר פרויקטים להתחדשות עירונית. "עם השלמתם של הליכי התכנון והביצוע בשנים הקרובות, יתווספו באשדוד עשרות אלפי יחידות דיור אשר ישפיעו באופן דרמטי לטובה על השוק העירוני באשדוד, יאפשרו לעוד ועוד זוגות צעירים ומשפרי דיור לבנות את ביתם באשדוד, בנגישות ובמחירים סבירים, ומנגד יקנו לתושבי הרובעים הוותיקים בעיר בתים חדשים ומרווחים בחינם", אומרים בעירייה ומגדירים מדיניות זו כ"מהפכה חברתית אמיתית".

ד"ר לסרי שמח על הנתונים העולים מן הדו"ח, המעידים על סדרי העדיפות ביישום והגשמת המדיניות שהתווה בנושא, ומשוכנע כי דו"ח 2018 יציג נתונים עוד יותר טובים. לסרי מציין כי כל מי שחי באשדוד רואה את מהפכת הבינוי שהעיר עוברת בתחום ההתחדשות העירונית, המניבה פתרונות חכמים עבור אוכלוסיית הצעירים ומשפרי הדיור ובמקביל משנה את חזות העיר ומשדרגת באופן דרמתי את איכות החיים באזורים הוותיקים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך