האם באולימפיאדת הכימיה הבינלאומית בפריז נוכל למצוא ייצוג אשדודי?

רון שפרינץ (17), תלמיד תיכון במקיף ג' בעיר, הצליח להעפיל לגמר בתחרות הכימיה הארצית של הטכניון, שנועדה להכשיר את דור העתיד של המדענים בישראל. רון נבחר מבין מאות תלמידים שמוינו מכל רחבי הארץ. מצטייני וזוכי "הכימיאדה" יכנסו לנבחרת ישראל בכימיה, ואף יזכו לייצג את ישראל באולימפיאדה העולמית לכימיה שתערך בצרפת
האם באולימפיאדת הכימיה הבינלאומית בפריז נוכל למצוא ייצוג אשדודי?

רון שפרינץ (17), תלמיד תיכון במקיף ג' ע"ש רוגוזין באשדוד, הצליח להעפיל לגמר "הכימיאדה", שתתקיים בתאריכים 26.12-27.12 מבין כל תלמידי הארץ. "הכימיאדה" הינה תחרות ארצית, שכוללת שני מסלולים: שכבת ט'-י' ושכבת יא'-יב'. המסלול של השכבות יא'-יב' הוא המסלול שבו לוקח חלק שפרינץ, והוא מתרחש בשלושה שלבים, כאשר רון נבחר כאחד מתוך 150 התלמידים הטובים ביותר מכל הארץ, לאחר סינון ומבדקים קפדניים הבוחנים בין היתר, יכולת חשיבה מדעית ויצירתיות. מתוך שני סבבי המיון, שלב הגמר הינו "הכימיאדה", שאליו מוזמנים כ-30 התלמידים הטובים ביותר ממסלול י"א- י"ב בטכניון, לאחר הבחירה מבתי הספר השונים בארץ. שלב זה נמשך יומיים באוניברסיטה המוכרת, הכוללים לינה במלון והוא מורכב משלושה חלקים: בחינה, תרגיל מעבדה ומתן הרצאה.

ביומיים אלו יקבלו התלמידים הרצאות מרתקות מחזית המדע, ובתום שלב הגמר יבחרו 6 זוכי "הכימיאדה", שלושה תלמידי כיתה יא' ושלושה תלמידי כיתה יב'. התחרות הינה במסגרת משרד החינוך, האגף למצוינות בחינוך הטכנולוגי שבמנהל טכנולוגיה, תקשוב ומערכות מידע, יחד עם קרן מיימונידס, מפעילת מרכז מדעני העתיד, שמנהלים יחד במיזם משותף את כל נבחרות ישראל במדעים וביניהם את נבחרת הכימיה.

הפרס לזוכי "הכימיאדה" הינו קבלת מלגות מהטכניון, תוך שאיפה לשילובם בנבחרת ישראל לכימיה שתתאמן באוניברסיטה המתמחה בלימודי מדעים וטכנולוגיה. למרות שהתחרות עוד לא התרחשה, רון הינו מקרה מיוחד שכבר נמצא בנבחרת, בעקבות הצלחות קודמות שלו במהלך השתתפותו במסלול של כיתות ט'-י' והוגדר כילד מצטיין. משם נלקח שפרינץ לנבחרת האקסקלוסיבית באוניברסיטה הנחשבת. אותם התלמידים בנבחרת ישראל יהיו חלק ממשלחת לאולימפיאדות הבין לאומיות שמייצגות את ישראל. בין היתר, נבחרת ישראל בכימיה תצא באוגוסט 2019 להתחרות באולימפיאדת הכימיה הבינלאומית בפריז, שבצרפת. המתחרים בה נדרשים להפגין ידע ויצירתית על מנת לפתור בעיות מאתגרות. מטרת התחרות היא לעודד את בני הנוער ללמוד כימיה בבית הספר, ולהעלות את המודעות לחשיבות לימודי המחקר בכימיה.

נבחרת התלמידים שמשתתפת באולימפיאדה לכימיה תוכשר בפקולטה לכימיה ע"ש שוליך בטכניון. הכשרה זו מתבצעת בסיוע חברי סגל בכירים, מהנדסות המעבדה גבריאלה הלוי ואמה גרץ, מנהלת תכניות הנוער ד"ר אביטל להב, הדוקטורנט אסף מעודה, המאמנת הראשית ד"ר איזנה ניגל אטינגר וראש התוכנית פרופ' זאב גרוס, כאשר שלושת האחרונים גם מלווים את המשלחת לחו"ל.
רגע לפני התחרות והגמר שבפתח ערכנו עם רון שפרינץ ראיון קצר בנושא.

רון, איך מתקדמות ההכנות?

"אני מתאמן בפקולטה בטכניון, יש מפגשים חודשיים שבהם מלמדים אותנו, אלו ימי עיון שלמים. הלימודים אינטנסיביים מאוד, אבל זה תורם לידע ולרמה גבוהה, ואני גם לומד ומכין את עצמי באופן עצמאי בבית".

איך זה מרגיש כתלמיד היחיד מהעיר אשדוד שנבחר לפרויקט מבין התלמידים הטובים בארץ?
"זה מאוד מלהיב לייצג את העיר ואת התחושה שיש משהו שעומד מאחורי, מתוך ההשתתפות האישית שלי".

איך התגובות של החברים והמורים בבית הספר?
"כולם בכיתה מתרגשים ושולחים לי בהצלחה, כולם מאוד תומכים. בבית הספר מאוד עוזרים לי להקל על העומס, גם הצוות בכימיה מאוד עוזר ותומך".

מי המורים שהשפיעו עלייך כתלמיד?

"המחנכת שלי כיום מוניק דהן, שהיא כל התקופה הזו מאוד עזרה לי, ושתי המורות שלי לכימיה שפתחו את העולם שלי לכימיה. גם לימודי הפיזיקה והצוות החינוכי עזרו לי לשמור על ראש פתוח ועם חשיבה יצירתית. מי שמאוד עוזרת לי ואני רוצה להודות לה על כך זו רינה סבסטיאנוב, גם היא אשדודית. היא הייתה בתחרות וטסה לייצג את ישראל לפני כמה שנים. רינה באה לבית הספר ולימדה אותי, היא תומכת בי ועוזרת לי להבין טוב יותר כי היא הייתה כבר בתהליך הזה".

מה דרוש בעיניך כדי להיות כימאי טוב?
"צריך הרבה יכולת להתמודד עם אתגרים וכישלונות. לא תמיד מה שעושים עובד, צריך להבין למה ואיך אני גורם לדברים לעבוד. כימיה דורשת הרבה התמדה ולמידה, היא דורשת חשיבה לא רגילה ויכולת להתמודד עם דברים שלא נתקלים בהם ביום יום".

כילד בן 17 יש רגעים שהיית רוצה קצת לנוח ולהיות במסלול פחות אינטנסיבי?
"אני אף פעם לא אומר אין לי כוח. אני תמיד עושה משהו ואני רוצה לעשות, העשייה מעניינת אותי ואני אוהב את התחום. אם אני עושה משהו שאני אוהב אין לי רתיעה מהדבר, אני רוצה ללמוד וטוב לי".

בעתיד תרצה לעסוק בכימיה לדעתך?

"אני מאוד אוהב את המקצוע, אבל עדיין לא חשבתי כל כך רחוק. אני חושב שארצה להיות רופא, וכימיה הוא תחום שעוזר בכל במיוחד ברפואה".

מה תרגיש אם תזכה?

"אני אתרגש אם אזכה בגמר, אבל בינתיים יש עוד עבודה. עכשיו זה השלב האחרון בתחרות, ואני עובד ורוצה להשתפר עוד ועוד".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך