ברחובות אשדוד יש קסם מיוחד…

597 רחובות באשדוד, מתוכם 14 נחלים, 15 הרים, 23 מלכים ומלכות, 21 נביאים ונביאות. במקום הראשון עם 55 רחובות ניצבים בגאון רבנים ואדמו"רים. "המגזין ואשדוד אונליין", במחווה לרחובות העיר ומייסדיה, משלב עבורכם טריוויה אשדודית עם נגיעה משנותיה הראשונות של העיר ומגלה לכם מי הרחוב הארוך באשדוד? מי בני הזוג שלא נפרדו בחייהם, במותם וברחובותיהם? ואילו רחובות נתונים בסכנת בלבול

אשדוד כידוע מחולקת לרובעים, ובכל רובע נעשה ניסיון לייחד את שמות הרחובות, ולאגד אותם תחת נושא מסוים. זה מצליח יותר ברובעים החדשים וקצת פחות בוותיקים, אבל עדיין ניתן לשייך כמעט כל שם של רחוב לרובע שלו. כך למשל, ברובע א' הרחובות נקראים על שם עצים ופרחים, מושגים בנושא עלייה, דמויות ואישים, ארגונים וגופים ציבוריים, יישובים ואתרים. רחובות ברובע ג' נקראים על שם אישים, ספרים, חטיבות ומבצעים צבאיים. רחובות ברובע ז' נקראים על שם תנאים ואמוראים, ברובע י"א נמצאים הרים ונחלים, ברובע י"ג נפגוש מלכים, דמויות במקרא ואתרים בארץ, וברובע ח' נכיר עצים, פרחים וצמחים.

טריוויה רחובות: ברצינות וגם בקריצה

איזה זוגות נשואים נמצאים ברחובות אשדוד?
הזוג הראשון: מנחם בגין חוצה את העיר ממזרח למערב בעוד על שם אשתו עליזה בגין יש רחוב ברובע ט"ו. הזוג השני: זאב ז'בוטיסקי, שבו ממוקמת מכללת סמי שמעון, ואשתו יוהנה ז'בוטינסקי מקבילה לעליזה בגין.

מי הרחוב הכי ארוך בעיר?
שדרות בני ברית. אורכן נושק ל-8 ק"מ. בני ברית הוא ארגון חברתי יהודי שנוסד בניו יורק באוקטובר 1843. מאז ועד היום הארגון פעיל במגוון רחב של פעילויות חברתיות ופעילויות רווחה, והוא אחד הארגונים היהודיים הגדולים בעולם. ארגון בני ברית תרם רבות להקמתה של העיר אשדוד בשנת 1957.

מי הרחוב הכי קצר בעיר?
יש רחובות קצרים רבים באורך 55 מ', כמו למשל ברובע ה', בקבוצת רחובות על שם כתבי עת שיצאו בין אמצע המאה ה-19 לאמצע המאה ה-20 (המגיד, המליץ, למרחב, המברק ועוד).

מי הרחוב שמופיע ראשון במפת העיר?
רחוב אביי (רובע ז') נקרא על שם אביי, ראש ישיבת פומבדיתא, שהיה אמוראי בבלי, והנהיג את הישיבה ואת יהדות בבל כולה במשך 14 שנה.

הרחוב עם השם הכי מצחיק: אוניון. זה מזכיר בצל באנגלית, אבל בעצם מדובר בספינת מעפילים.

הרחוב שלא אוהב לפרגן: רחוב בז.

רחוב שובר שיניים: רחוב פטדה.

רחובות למכירת קרטיבים: משמש וענבים.

הכניסה לטכנאי מורשה בלבד: רחוב רנטגן.

רחובות עם קונוטציות מיניות: מפקורה ושאגאל (מארק)

בונוס בבגרות בספרות מוענק ל…
כל ילד קטן, תלמיד כיתה א' או עולה חדש שמצליח לומר או לכתוב שהוא גר ברחוב בורחס חורחה לואיס.

הרחוב שחייבים לנקד: אופל. זו לא מכונית OPEL, ולא שוכנים שם כוחות האופל, אלא אבן החן OPAL.

טעות בכתובת? כנראה שיש סיבה. רחובות עם שמות דומים

אברהם שפירא וחיים משה שפירא
ברובע ו' נמצא את רחוב אברהם שפירא (1965-1870), מראשוני אנשי "השומר" בארץ ישראל, דמות ססגונית ורומנטית. את מרבית חייו עשה בפתח-תקווה. חבריו כינוהו בשם "גידע". ברובע ד' ניצב רחוב חיים משה שפירא (1970-1902), על שם המדינאי שהיה מנהיג המפד"ל (המפלגה הדתית לאומית) וחבר ההנהלה הציונית.

אברהם עופר ואברהם סופר
רחוב אברהם עופר (1977-1922) ברובע ד' נקרא על שם מי שהיה פעיל במפלגת העבודה, ממייסדי המשמרת הצעירה של מפא"י ומזכירה הראשון. כיהן כשר השיכון בממשלת ישראל. לעומתו ברובע י' נמצא רחוב אברהם סופר, שנקרא על שם אברהם בן משה סופר (1871-1815), שהיה רב ופוסק הלכות, וכיהן כראש ישיבת פרשבורג בהונגריה.

שמואל הנגיד ושמואל הנביא
רחוב שמואל הנגיד שברובע ה' נקרא על שם המדינאי, המצביא והסופר, שחי בספרד בימי הביניים והגיע לעמדה מדינית בכירה. נודע בתמיכתו במשוררי ספרד ובחכמיה העבריים. רחוב שמואל הנביא שנקרא על שם הנביא והשופט, שמואל בן אלקנה וחנה, ומשח את שאול להיות המלך הראשון בישראל ולאחר מכן את דוד למלך, ממוקם ברובע י'.

רבינא ורובינא
ברובע ז' נמצא רחוב רבינא שנקרא על שם האמורא הבבלי רבינא, מתלמידי רבא וחברו של רב אשי שהיה ראש ישיבת סורא. במותו נסתיימה תקופת האמוראים ונפתחה תקופת הסבוראים. בקצה השני של העיר נמצאת רובינא חנה, "הגברת הראשונה של התיאטרון העברי".
עוד רחובות הנמצאים בסכנת בלבול: שפיה וישפה, ספיח וספיר, אגת ואגס, תפוז ותמוז, גד (שבט) וגד הנביא, הבנים והבנאים, וכמובן הזוג הטרי שמצטרף הודות לרחובות במע"ר דרום: איינשטיין (אלברט) ואיינשטיין (אריק).

דע מאין באת: ראשית אשדוד
רבי עקביא בן מהללאל היה תנא שחי בימי הלל הזקן, חבר הסנהדרין. בשעתו הוצעה לו משרת אב בית דין בתנאי שיחזור בו ממספר הלכות, אך הוא סירב. אמרה מפורסמת שלו, מופיעה בפרקי אבות: "הסתכל בשלושה דברים ואין אתה בא לידי עבירה: דע מאין באת, ולאן אתה הולך, ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון". את הרחוב על שמו תמצאו ברובע ז'. ובהשראת האמרה, לפניכם רחובות ואתרים על שם אנשים שהיוו אבן דרך בבניית אשדוד:
רוברט חיים – נציג מפא"י – בבחירות הראשונות נבחר לראשות המועצה. כיהן בשנים 1961-1963. יליד מצרים, בעברו כלכלן. על שמו קרויה טיילת הספורט והנופש לאורך החוף.
אבנר גרעין – נציג מפא"י – כיהן כראש מועצה מ-1963 ומ-1968 כראש העירייה הראשון של אשדוד. יליד יוגוסלביה, בעברו כלכלן. על שמו קרוי הפארק המרכזי של רובע י"ג.
רחוב דב גור (רובע ו') נקרא על שם ראש המועצה הראשון באשדוד. כיהן בתפקיד בשנים 1960-1959.
רחוב אהרון נגרו (רובע ו') נקרא על שם חבר מועצת העיר אשדוד לשעבר.
רחוב הראשונים (רובע א') נקרא על שם עשרים ושתיים המשפחות הראשונות, יוצאות מרוקו, אשר הגיעו מהאונייה ישירות לאשדוד. העולים מנו 98 נפשות, אשר הפכו לחלוצים בעל כורחם.
רחוב רוגוזין (רובע א') נקרא על שם יש‏ראל רוגוזין, יליד וולוז'ין שברוסיה. הוריו הגרו לארה"ב והקימו שם מפעל למוצרי סריגה. הבן ישראל המשיך בדרכם ורכש מפעלי טקסטיל נוספים. בשנת 1958 הוא הקים באשדוד את "מפעלי רוגוזין", וייסד קרנות חינוך אשר באמצעותן נבנו שני בתי ספר מקיפים, בית ספר ימי, בית תרבות ומוסדות ‏צדקה אחרים.
רחוב אגדיר (רובע ב') נקרא על שם העיר אגדיר במרוקו, השוכנת על חוף האוקיינוס האטלנטי. בעיר אירעה רעידת אדמה קשה שהרסה אותה וגרמה אבדות כבדות בנפש. בין ההרוגים היו עשרות יהודים. העיר נבנתה מחדש והפכה לעיר תיירות. עולים רבים באו מאגדיר לאשדוד והתיישבו בה.
רחוב מקלנבורג (רובע ב') נקרא על שם נדבן מארצות הברית שתרם כסף לבניית המבנה הראשון של מגן דוד אדום באשדוד.
רחוב אבוחצירה (רובע ג') נקרא על שם הרב יצחק אבוחצירה (1970-1895), שהיה מהמנהיגים הרוחניים של יהודי מרוקו. בארץ הוא כיהן כרבה הראשי של רמלה וכחבר מועצת הרבנות הראשית. היה ממקימי החינוך הממלכתי-דתי ואזרח כבוד של העיר אשדוד.
רחוב האדמו"ר מפיטסבורג (רובע ג') נקרא על שם האדמו"ר, שהיה רב בעיירה פיטסבורג שבארה"ב, עלה ארצה ובחר להתיישב באשדוד. הקים בעיר בית כנסת ומוסדות חינוך, ונבחר ליקיר העיר.
רחוב הרב שאולי (רובע ד') נקרא על שם הרב בנימין בן משה שאולי, יליד ירושלים שחי באשדוד. היה צדיק, טיפל ביתומים, באלמנות ובקשי יום. הקים בית כנסת ובית מדרש "שאולי" בירושלים ובאשדוד. למד פילוסופיה, יהדות ומשפטים.
שדרות עובד בן עמי על שם מי שהיה ראש עיריית נתניה ומייסד הערים נתניה ואשדוד. מראשי תעשיית היהלומים בארץ, ממייסדי העיתון מעריב. כאשר בשנת 1955 יזם שר האוצר לוי אשכול את הקמת העיר אשדוד, הוא גייס את עובד בן עמי שנחשב למיליונר ישראלי. בן עמי הקים יחד עם המיליונר פיליפ קלוצניק מארצות הברית את החברה הקבלנית "קבוצת בוני ערים", שבנתה את יחידות הדיור הראשונות בעיר אשדוד. הממשלה הצטרפה לחברה כשותפה, ובן עמי התמנה לראש צוות ההקמה.
רחוב יצחק ורדימון (רובע י') נקרא על שם הממונה על מחוז הדרום מטעם משרד הפנים. יצחק ורדימון ליווה את אשדוד מראשיתה ועקב אחר התפתחותה גם מבחינה כלכלית. היה חבר בוועדת המעבר שהעניקה לאשדוד מעמד של עיר. נהג להשתתף בישיבות מיוחדות של מועצת העיר והיה יושב-ראש הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.
רחוב שלמה לוי (רובע י') נקרא על שם שלמה בן רבקה ומימון לוי, שכיהן כסגן ראש העיר אשדוד וכחבר הנהלת המועצה הראשונה שלה. שלמה לוי (1989-1925) נולד בעיר ספרו שבמרוקו, עלה ארצה ב-1948 והיה בין מקימי העיר אשדוד. שימש כמנהל הסוכנות באשדוד, קלט עולים רבים וכיהן כמנהל עמידר בעיר.
רחוב אליאשוילי (רובע ה') נקרא על שם אליאשוילי, יליד גרוזיה, שהיה חבר מועצת העיר אשדוד.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך