כל מי שברשותו רישיון נהיגה, לא יכול לשכוח את הסיוט המתמשך שהיה במשרדי הרישוי באשדוד, כשאלה היו ממוקמים בגב של קניון סימול באשדוד. התורים הארוכים והמייגעים זכורים היטב לכל תושבי אשדוד, באר טוביה, קריית מלאכי, גן יבנה ועוד, שמשתמשים בשירותים של משרד התחבורה בעיר, אך מרגע שהמשרד יצא בבשורה על הרחבה ושיפוץ, ועבר למרכז צימר ברובע הסיטי, אפשר לומר שתושבים רבים נהנו מתורים קצרים עד כמה שהתאפשר, אם כי בימים אלה מתברר שזה היה רק לתקופה קצרה.
מתחקיר מעמיק שערכנו בשבוע האחרון מתברר ששוב חזר הניגון, בכל הנוגע לתורים הארוכים במשרד הרישוי. בעקבות מספר לא קטן של פניות שהגיעו מצד תושבי העיר לעיתון "המגזין" ולאתר "אשדוד אונליין", בהם נכתב שוב ושוב כי הסיוט ממשרדי הרישוי הישנים חוזר, וכי כבר בשבועות האחרונים מורגש עומס כבד מאוד בסניף האשדודי, החלטנו לשלוח את אחד מהכתבים שלנו לעמוד בתור ולהשתמש בשירותים שמשרד הרישוי מציע, וכשהוא חזר אלינו עם הנתונים גם אנחנו הופתענו מהם.
הרושם הראשוני מביקור במשרדי הרישוי בעיר שנמצאים במרכז צימר ברובע הסיטי, היה של מקום חדש ומשופץ, אך הכניסה למקום הצליחה להדהים אותנו שכן תור ארוך השתרך לאיטו, ועיון קל בפתק שקיבלנו מהמכונה, תוך כדי חישוב עם המספר שרשום על הלוח, הבהיר לנו כי אנחנו עומדים לחכות בתור זמן רב, כאשר לא פחות מ- 54 אנשים עמדו בתור לפנינו. ההמתנה מורטת העצבים לקחה לא פחות משעתיים ורבע, כאשר בין לבין נתקלנו בתושבים זועמים שניסו לברר את פשר עומס היתר למרות המעבר למקום החדש, וההבטחה ממשרד התחבורה לייעל את השירותים שלהם.
אחד המתלוננים סיפר לכתב עיתון "המגזין" כי "כשנכנסים מיד שמים לב שיש רק שתי פקידות שמאיישות את חמש העמדות של המשרד, ואם ננסה להיזכר גם במקום הקודם היו רק שתי פקידות, ככה שבמצב הנוכחי לא היה סיבה לעבור, כי בעצם הם לא שינו כלום. עם שתי פקידות התורים ימשיכו להיות ארוכים ואנחנו נמשיך להמתין יותר משעתיים בשביל טיפול של שלוש דקות בלבד".
תושב העיר בשם יאיר יעקובוביץ', שזיהה את כתב העיתון, אמר בקול מלא כעס: "אני ממתין כאן כבר זמן רב. זה התחיל עם עשר, עשרים ממתינים שזה בסדר והגיוני, והגיע בימים האחרונים לחמישים ואפילו שישים ממתינים, שזה כבר הזוי ולא הגיוני. אף אחד לא רוצה לחזור למה שהיה כאן לפני שנתיים, עם 100 ממתינים, אבל אם זה ימשיך ככה והשרות לא יתייעל אני מאמין שנחזור לזה".
"תתלוננו תתלוננו אולי זה יעזור במשהו"
כתב העיתון החליט לקום ולברר עם הנציגים במקום את פשר הדברים. לאחר דיון קצר עם מספר נציגים, הוא שמע מאחת הפקידות במקום, כי לא מדובר במקרה חד פעמי, וכי התלונות שהגיעו אלינו מדוייקות. "יש כאן תקנים לסטודנטיות שעובדות, ואתה יודע איך זה… יש להן מבחנים ולימודים קשים, הם עובדים רק מספר ימים מועט בשבוע, ככה שהכח אדם כאן הוא לא מספיק, ואנחנו אלה שסובלות", אמרה הפקידה.
אחת אחרת, שישבה לידה ושמעה מלקוח שבא לקבל שירות כי הוא מתכוון להתלונן למשרד התחבורה, סיננה לעברו חצי מבקשת חצי מתחננת: "תתלוננו, תתלוננו, אולי זה יעזור במשהו, גם אנחנו סובלות מהעומס הכבד והלא הגיוני הזה". כאשר שני אלה מעידים על המצב העגום של משרד הרישוי באשדוד.
בדיקה נוספת עם הנציגות במקום, כיצד בכל זאת ניתן לייעל את התור ולמנוע את ההמתנה הארוכה, גרמה לנו להבין שישנה אפשרות להזמין תור באינטרנט, שיתכן ומקצר את התור פלאים, בעיקר בגלל שהוא נותן שעה מדויקת להגעה. אך למרות שחיפשנו רמז כלשהו בפרסומי המשרד השונים שעל הקירות על האופציה הזו, לא מצאנו זאת בכלל.
יומיים לאחר מכן החלטנו לחזור שוב, כאשר הפעם עשינו זאת דרך הזמנת תור באתר, אם כי גם אם תרצו להזמין תור באתר תצטרכו לעשות זאת דרך אתר חיצוני שמאגד אפשרות לזימון תורים, ולא דרך אתר משרד התחבורה. כשהגענו למשרד הרישוי, המתנו כרבע שעה בלבד, הבדל משמעותי, ושוב ריחמנו על עשרות הממתינים במקום, שכנראה לא נחשפו לאופציה לזימון תורים דרך האתר (זאת למרות הקושי לעשות זאת). יחד עם זאת, נותרה הבעיה הקשה ביותר שגורמת לעומס, והיא של הפקידות המאיישות את עמדות השירות, כאשר הפעם היו שלוש עובדות מתוך חמש עמדות, כאשר לרוב רק שתיים מתוכם מקבלות קהל.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "סניף אשדוד מופעל באמצעות שלוש פקידות וזמן ההמתנה הממוצע בחודש האחרון עמד על 22 דקות, ו-2 דקות בלבד למזמינים תור מראש. משרד התחבורה מאפשר כיום לבצע את רוב פעולות הרישוי במגוון של אפשרויות ללא כל צורך להגיע למשרד הרישוי. כך למשל, ניתן לקבל את כל שירותי הרישוי באינטרנט, בעמדות האוטומטיותצ (רשיומט) הפזורות בכל רחבי הארץ, במוקד הטלפוני ובסניפי דואר ישראל. מי שנאלץ להגיע למשרדי הרישוי יכול להזמין תור בטלפון ולקבל שירות בתוך מספר דקות. לצערנו, רוב הפונים למשרדי הרישוי מגיעים אישית לסניפי משרד הרישוי במקום לקבל שירות מהיר ויעיל בכל אחד מערוצים אלה, ובכך גורמים לעומסים מיותרים במשרדי הרישוי. יצוין כי בחודשים האחרונים הצטמצם זמן ההמתנה לקבלת שירות במשרדי הרישוי באופן משמעותי, והוא צפוי להמשיך ולהצטמצם עם מעבר של הציבור לחלופות המהירות שמשרד התחבורה מעמיד לרשותם".
תגובת עיריית אשדוד: "בשיחה עם המנהל המחוזי של משרד הרישוי הוא מבהיר כי אשדוד, כמו גם כלל הסניפים במחוז, מעניקים את השירות הטוב ביותר בארץ וזוכה על כך לשבחים רבים. לרוב, לקוח המגיע לסניף אשדוד משלים את ענייניו תוך זמן קצר ולא יותר מ- 15-20 דקות. כדוגמא הוא מציג נתונים משבוע שעבר המראים על מתן שירות לכ-1137 לקוחות (ממוצע של כ-227 לקוחות ביום). היום, עד לשעה 10:00 טופלו כ-70 לקוחות ע"י 3 פקידות (אחת יצאה לטיול של הארגון), שהם 11 לקוחות לפקידה בשעה בממוצע. אופיים של סניפי הרישוי שאי אפשר לתכנן מראש כמה יגיעו בכל יום.
יש ימים עמוסים ואחרים שמעט מאוד לקוחות מגיעים. לכן, יכול להיות שהתלונה באה בשל איזה עומס לא צפוי ביום מסוים שאינו מעיד על הכלל. על אף האמור מנהל המחוז עושה ככל יכולתו על מנת לתגבר את כח האדם במקום, ובכל הזדמנות הוא מעלה זאת מול הממונים בירושלים. נזכיר כי מזה הרבה מאוד שנים שעיריית אשדוד מקצה עובדת קבועה במשרד הרישוי, במטרה לשפר את השירות. נמשיך לעקוב אחר השירות על מנת להבטיח מתן שירות מיטבי".