"אשדוד תהפוך לאחת משלוש הערים המובילות והאיכותיות במדינה"

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, מבקר לעיתים תכופות באשדוד ומסייע בשורה של נושאים להתפתחות העיר. השר כהן מרעיף שבחים על ראש עיריית אשדוד: "ד"ר יחיאל לסרי חתום על שורה של הישגים אותם הוא הוביל וביצע בעשר השנים האחרונות, ואין לי ספק שהוא ימשיך באותו הקצב לטובת תושבי העיר גם בחמש השנים הקרובות"

לשר הכלכלה אלי כהן (46), יש חיבור מיוחד מאוד לעיר אשדוד. תשאלו את ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, שלמרות שהשניים אינם חברים באותה סיעה, לראש העיר יש הרבה מילים חמות לומר על השר כהן. גם אושרי ניזרי, איש עסקים אשדודי שמוביל את המאבק הצודק של העסקים הקטנים והבינוניים בעיר, מצוי בקשר שוטף עם שר הכלכלה, ומרעיף עליו שבחים על הסיוע במאבק שהפך לשם דבר ברמה הארצית.

השר אלי כהן, נשוי ואב לארבעה, נכנס לחיים הפוליטיים בבחירות מרץ 2015, ולאחר החוקים שקידם בתור חבר כנסת וכיו"ר ועדת הרפורמות, זכה מהר מאוד לכינוי "הרפורמטור". בתוך שלוש שנים בחיים הפוליטיים הספיק לעמוד בראש המאבק במערכת הבנקאית הריכוזית, להילחם בתאגידי המים המנופחים, להוזיל את יוקר המחיה בישראל ולהיבחר שלוש שנים ברציפות, לאחד מ-100 המשפיעים על הכלכלה הישראלית.

במסגרת ועדת הרפורמות העביר השר כהן חוקים מרכזיים בהם הרפורמה בבנקים, הרפורמה הכלכלית המהותית שנחקקה בכנסת ה-20, הרפורמה במכון התקנים, הקמת רשות הון עצמאית, הקמת הרשות להתחדשות עירונית, תיקון חוק התכנון והבנייה וחוקים נוספים. בנוסף, קידם השר כהן שורה של הצעות חוק פרטיות בהן הצעת חוק להנהגת חובת פנסיה לעצמאים, שעברה בקריאה טרומית והפכה להצעה ממשלתית שאושרה כחלק מחוק ההסדרים; הצעת חוק להגדלת ההנחה לזכאי דיור ציבורי, הצעת חוק לבניית דירות קטנות בנות שלושה חדרים, הצעת חוק לפיצול דירות ועוד.

צילום: טל אקוקה

בסבב המינויים האחרון בינואר 2017 מונה לשר הכלכלה והתעשייה. במסגרת תפקידו שם דגש על כניסת חברות בינלאומיות לישראל, חיזוק התעשייה, משיכת חברות מתקדמות לפריפריה, שילוב עובדים עם מוגבלויות בשוק העבודה והפחתת יוקר המחיה.

השר כהן, בעוד חודשיים אתה מסכם שנתיים למינוי שלך כשר הכלכלה, מה אתה יכול לומר לגבי העשייה בשנתיים האחרונות?
"עם כניסתי לתפקיד שמתי דגש על קידום המשק הישראלי לנתיב חדשנות וצמיחה, תוך חיזוק כושר התחרות בתעשייה ובסקטור העסקי, פיתוח כלכלי חברתי, הפחתת יוקר המחיה, שיפור הסביבה העסקית, וכן מיקום ישראל בין 15 הכלכלות המפותחות בעולם מבחינת תוצר גולמי לנפש. מטרתי היא להביא לקידום הצמיחה של המשק הישראלי, שיפור הפריון, הפחתת יוקר המחיה והגברת התחרות, משיכת השקעות, יצירת מקומות עבודה איכותיים, חיזוק העסקים הקטנים והבינוניים ועוד".

לאחרונה נתבשרנו על כך שדירוג האשראי של ישראל בשיא כל הזמנים. מה זה אומר לנו האזרחים?
"הענקת דירוג -AA ע"י חברת דירוג האשראי S&P היא הבעת אמון חשובה במדינת ישראל ובכלכלה הישראלית, וזאת הודות למדיניות כלכלית נבונה ואחראית כפי שבא לידי ביטוי בחוב תוצר ובצמיחה. הישענות הכלכלה העולמית על חדשנות טכנולוגית והעובדה שישראל היא שחקן מפתח בתחום הטכנולוגי, טומנת אפשרות עתידית ממשית לצפי חיובי להעלאות דירוג נוספות בהמשך".

תחום ההיי-טק צומח והצבת מטרה להגדיל את תחום המועסקים בעשור הקרוב לכחצי מיליון עובדים. איך אתם מתכוונים לעשות כן?
"בעולם הכלכלי המאופיין בחדשנות טכנולוגית, מדינת ישראל היא שחקן מפתח, אך עדיין לא מיצינו את מלוא הפוטנציאל הטמון בהון האנושי, ולכן הצבנו במשרד הכלכלה ורשות החדשנות מטרה להגיע לחצי מיליון מועסקים בתוך עשור. לצורך כך הקמנו סיירות תכנות שיכשירו אלפי מתכנתים לשוק העבודה, הרחבה והוספה של חברות רב-לאומיות שיקימו פעילויות מו"פ וייצור בישראל והרחבת מעגלי התעסוקה לאוכלוסיות נוספות הכוללות מהנדסים ותיקים בגילאי 45+, נשים, חרדים, ערבים ועוד".

אחת המטרות שהצבת לעצמך במשרד הכלכלה היא להילחם ביוקר המחיה. ספר לנו על כך.

"המטרה העיקרית שלי היא שהצרכן הישראלי יפסיק להיות פראייר. חשוב להבין, 50% מאזרחי ישראל מרוויחים מתחת ל-7000 שקל מדי חודש ובכל זאת סל המוצרים הישראלי גבוה בכ-19% בהשוואה לOECD . אני מתכוון לשים סוף לחגיגה הזו, לא אתן שיגזרו קופון על הצרכנים שלנו. מטרתנו היא שמי שיוצא לעבוד, יתפרנס בכבוד".

רפורמת הטואלטיקה שאתה מקדם לא מפסיקה לתפוס כותרות. מדוע דווקא מוצרי טואלטיקה?

"אנחנו במשרד הכלכלה נלחמים בגזל המותגים המיובאים וביוקר המחייה. אני יכול להגיד לך שאומנם התחלנו במוצרי הטואלטיקה, אבל אנחנו לקראת טיפול בענפים נוספים כמו אוכל יבש, מוצרי היגיינה ועוד. בעניין מוצרי הטואלטיקה, קיימים פערי מחירים בלתי סבירים בין ישראל לעולם. על בסיס עבודה שערך משרד הכלכלה, נראה שישראל יקרה בלמעלה מ-40% ממדינות מפותחות בעולם. ברבעון האחרון של שנת 2017 המחירים ירדו ב-8% אך זה עדיין לא מספיק, נמשיך לפעול עד שהמחיר בישראל יהיה דומה למדינות אירופה השונות".

בנושא אחר, העסקים הקטנים זה תחום שנמצא תחת פיקוח משרדך, ולא מזמן הכרזתם שר האוצר ואתה על הקמת ועידת נטו עסקים קטנים. מה יעלה בגורלה ואיך תסייע לחצי מיליון העסקים הקטנים והבינוניים בישראל?

"העסקים הקטנים והבינוניים הם מנוע הצמיחה המרכזי של הכלכלה, ואנו כאן בכדי להעניק להם את מגוון התמיכה והסיוע בכדי להצליח. הצלחה של העסקים הקטנים והבינוניים היא הצלחה של המשק והכלכלה הישראלית כולה. הממשלה עשתה כבר פעולות רבות על מנת להקל על העסקים הקטנים: הקלות במיסוי, הפחתת רגולציה ובירוקרטיה ורשת ביטחון למצב של חלילה אבטלה. זאת המדיניות שלנו לטובת אותם עסקים והוועדה שהקמנו היא המשך ישיר שלה".

מה הדבר המשמעותי שעשיתם לטובת העסקים הקטנים והבינוניים?

"העברנו תיקון היסטורי והחל מינואר 2017 חל בישראל חוק פנסיה לעצמאים. המטרה שלנו ברורה, לאפשר לעצמאים להזדקן בכבוד. חובתנו לדאוג לציבור העצמאיים, שלא נכללו בחוק הפנסיה חובה שנכנס לתוקפו ב-2008 ולכן נותרו ללא מקורות הכנסה שיעמדו לרשותם בעת פרישתם מהעבודה. חוק פנסיה לעצמאים נועד להגן על העצמאיים ולתת להם רשת ביטחון סוציאלית בהגיעם לגיל פרישה כאשר הם אינם יכולים לעבוד ונפסקת השתכרותם".

איך נוצר הקשר שלך עם אושרי ניזרי ואילו מהלכים קידמתם כתוצאה מאותו הקשר?
"את אושרי יצא לי להכיר דרך פנייה שלו אליי לפייסבוק. שלח הודעה מאוד אותנטית שהסבה את תשומת ליבי. החלטתי שבמסגרת הביקורים הלא מעטים שלי בדרום, אגיע לעסק של אושרי. כשהגעתי, ראיתי בחור צעיר, נמרץ, שהקים את עסקיו בעשר אצבעות ונלחם לטובת פרנסתו. יחד איתו, שמעתי על מצוקות העסקים באזור והרמנו את הכפפה. החלטתנו לקדם מהלכים שונים לטובת העסקים ביניהם הורדת עמלות הסליקה מחברות האשראי, הפסקת תופעת הכחשות העסקה שפוגעת בעסקים קטנים ובינוניים רבים, הכנסנו תיקון לחוק רישוי עסקים ועוד".

ואם כבר בעסקים קטנים ובינוניים עסקינן, בחודש יוני האחרון השקת יחד עם ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי כאן באשדוד את ה"מאיץ הטכנולוגי". על מה מדובר?
"המאיץ הטכנולוגי החדש שהקמנו כאן באשדוד, יעניק שירותי ייעוץ, ליווי והכוונה ליזמים בשלבי פיתוח שונים באמצעות הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה. מטרת הפרויקט ליצור סביבה שמקדמת יזמות טכנולוגית במעגלים גיאוגרפיים רחבים יותר, להקמת מתחמי עבודה משותפים (HUB) ליזמים. המאיץ פונה ליזמים אשר נמצאים בשלבים שונים של פיתוח המיזם טכנולוגי – החל משלב הרעיון ועד למיזמים טכנולוגיים פעילים ומגובשים. כל מי שיפעל במתחם ייהנה ממעטפת רחבה הכוללת: ליווי מקצועי של יזמים מנוסים ומשקיעים, סמינרים מקצועיים, מפגשים אישיים, חללי עבודה לשימוש אישי, ימי תוכן מרוכזים ועוד. מדובר במהלך משמעותי עבור צעירי אשדוד, מהלך שאני בהחלט גאה בו".

לסיום, מה אתה אומר על ההתפתחות של העיר אשדוד בעשור האחרון?
"אין בכלל ספק שאשדוד מבססת את מעמדה כאחת הערים החשובות והמרכזיות במדינה. ד"ר יחיאל לסרי חתום על שורה של הישגים אותם הוא הוביל וביצע בעשר השנים האחרונות, ואין לי ספק שהוא ימשיך באותו הקצב לטובת תושבי העיר גם בחמש השנים הקרובות, לאחר שנבחר לקדנציה שלישית. אני אסייע בכל מה שאפשר כדי שאשדוד תהפוך לאחת משלוש הערים המובילות והאיכותיות במדינה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך