לשון הרע ברשת – כיצד מתנהל ההליך של תביעת דיבה?

פרסום לשון הרע ברשתות החברתיות מהווה עילה להגשת תביעה לפיצויים, וכפי שנאמר ומצוטט במקורות היהודים הנוגעים ללשון הרע, “טוֹב שֵׁם, מִשֶּׁמֶן טוֹב” (קהלת ז’, א’). חוק איסור לשון הרע, התשכ”ה-1965 מגדיר מה מהווה לשון הרע, ומתי ינתן גובה פיצויים גבוה,  או נמוך יותר?
לשון הרע

תביעת לשון הרע בזדון ובמטרה לפגוע

הליך של תביעת לשון הרע ברשת מתחיל קודם באיסוף ותיעוד (כגון צילומי מסך של השיימינג וכיוב'), לאחר מוכן מומלץ להיפגש עם עורך דין לשון הרע, על מנת להבין את הן את הקייס המשפטי, לבחון את התשתית העובדתית ואת היתכנות  הפיצויים, והן לבדוק את "הכימיה" בין עורך הדין ללקוח והתרשמות הדדית של הצדדים בטרם הליכה להליך המשפטי.

איסוף החומרים והגשת תביעת דיבה

בשלב זה יגובשו החומרים העובדתיים, כגון: צילומי מסך, התכתבויות, מיילים, מסמכים, הקלטות שיחות וכו' לכדי גיבוש כבת תביעה. ניתן יהיה אף להעריך בשלב זה, במידה מסויימת, אם ניתן להגיש כתב תביעת לשון הרע בזדון, או שמא נעשתה הכפשה \ שיימינג בשוגג.

עוד בשלב זה ניתן לאמוד את היקף הפגיעה בתובע, ועד כמה גרמה לו אותה הכפשה לנזקים, בו, בעסקיו, ובשמו הטוב.

בשלב זה של גיבוש התביעה, יש לתת את הדעת על מספר היבטים מהותיים:

האם התובע פרסם אמת או שקר בעודו מאמין באמיתות דבריו, או שמא הקצין על מנת לפגוע בזדון, יתר על המידה, בתובע?

האם ישנה תשתית עובדתית היכולה לתמוך  בדבריו של הנתבע? או שמא מדובר בהכפשה על בסיס בדיה? והאם המפרסם  לא נקט באמצעים סבירים על מנת לברר את האמת?

מה ההשלכות של פרסום לשון הרע בזדון?

במידה וניתן להראות שחור על גבי לבן כי פרסום כלשהו נועד במטרה מובהקת להכפיש. כגון: שפה בוטה, מוגזמת, ובלתי מידתית לאור התשתית העובדתית – ניתן להסיר את הגנת "תום לב", קי: לחזק את הקייס של התובע ולקבל פיצוי גבוה יותר במידה ניכרת, שכן איו תום לב העומד בבסיס תביעת דיבה זו, והנתבע הגזים בכוונה על מנת לפגוע בתובע.

ייצוג בתביעת לשון הרע

תביעת לשון הרע יכולה להיות מורכבת בלא מעט גורמים וסיטואציות, כגון: תביעת לשון הרע בעבודה, תביעת דיבה במסגרת הליך גירושין, תביעת דיבה בין עסקים מתחרים, וכו'. כל הליך לגופו, אשר תלוי בנסיבות והן בצדדים עצמם, לא מעט יכול להיסגר הליך של תביעת דיבה מחוץ לכותלי בית המשפט במסגרת של פשרה או הליך גישור בין המפרסם לתובע.

פסק הדין בתביעת לשון הרע

כאשר מדובר בתביעת לשון הרע, ישנם מספר סעדים אשר התובע יכול לקבל.  הראשון הוא כמובן הפיצוי הכספי, אותו יוכל לאמוד בית המשפט – בהתאם לחומרת הנזק.

סעדים נוספים שניתן לקבל בתביעת לשון הרע: הסרת הפרסום, פרסום התנצלות מצד המפרסם, תיקון, ו\או פרסום פסק הדין.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך