הה-ת-ר-ס-ק-ו-ת של הלן גלבר

הלן גלבר התחילה את המירוץ לראשות העיר עם 58% תמיכה, 50% התאדו, היא נשארה עם ה-8...
קבלן גדול מאשדוד ובעל קרקעות בעיר מככבים ב"פרשת הלן גלבר"

זה סיפור על טרגדיה פוליטית חסרת תקדים בהיסטוריה של העיר אשדוד בכל 62 שנות קיומה. הלן גלבר כבר תפרה חליפות והכינה לפני יותר משנה את נאום הניצחון שלה בבחירות לראשות העירייה. זה לא היה מופרך – כל הסקרים והתגובות ברחוב האשדודי סימנו אותה כאלטרנטיבה הבולטת ביותר לראש העיר ד"ר יחיאל לסרי. בשיאה של "מחאת השבת" גלבר שברה שיאים בפופולריות שלה, וזכתה בסקר של מכון סקרים ארצי מוביל ב-58% תמיכה. היא השאירה מאחור את לסרי, כצנלסון וכמובן את לחמני, שהיה באותם ימים מועמד לא רלוונטי.

אחד מהאנשים הבכירים במערכת הפוליטית באשדוד אומר: "זה היה נראה כמו משחק גמור, הלן הייתה על הסוס ודהרה כל הדרך אל הניצחון. היה ברור שרק היא יכולה להפיל את עצמה על הסוס". ועוד איך הפילה…

זמן קצר לאחר מכן התפוצצה פרשת ההקלטות שגרמה לרעידת אדמה באשדוד. גלבר תועדה במשך חודשים ארוכים בזמן שהיא מתרועעת עם קבלנים ובעלי עניין בתחום הקרקעות בעיר. החיבור הזה היה אמור להיות מצוין לשני הצדדים – גלבר ביקשה סיוע של 3 מיליון שקל לטובת קמפיין הבחירות שלה, והיא בתמורה הבטיחה ואף התחילה לסייע באופן אקטיבי באינטרסים העסקיים-כלכליים של הקבלנים. ההקלטות הן קשות ובלתי ניתנות לפרשנות אחרת – מדובר בסוג של שוחד בחירות כשגלבר מצד אחד מבקשת תמיכה כספית נדיבה של מיליוני שקלים, ומצד שני מנצלת את היותה חבר מועצה, והעבירה מסמכים חשובים שהגיעו לידיה מתוקף תפקידה. היו שם הבטחות לשיתופי פעולה עתידיים, במידה וגלבר תנצח את הבחירות או לכל הפחות תהיה ממלאת מקום ראש העיר.

הציבור האשדודי הגיב כצפוי בזעם למעשים החמורים של "הלוחמת בשחיתות", שניסתה להטעות את הציבור לאורך שנים כשהיא יוצאת בהצהרות ובאמירות כי רק גלבר תוכל לנקות את עיריית אשדוד ממעשים פסולים. מסתבר שהיא הגרועה מכולן, ועתה היא צפויה לעמוד בפני חקירה מורכבת ומסועפת שתצא לדרך בזמן הקרוב מאוד.

הפגיעה הפוליטית, לצד העניינים הפליליים-משפטיים, הייתה עצומה ומיידית. גלבר הפכה תוך זמן קצר ממועמדת מובילה שכולם מביטים לעברה בקנאה פוליטית, לסוג של מוקצה, אחת שמסומנת כמסוכנת לעיר אשדוד. הסקרים הראשונים הראו ירידה של עשרות אחוזים בתמיכה, והתחושה הייתה שהיא הולכת ומאבדת אחיזה מול הציבור האשדודי המאוכזב והכועס.

"התושבים הרגישו שהלן רימתה אותם, שהיא עשתה עליהם סיבוב. זה גרם לכעס גדול מאוד כי גלבר ציירה את עצמה כאישה ישרה שתעשה הכל כדי לבער את נגע השחיתות בעיר, ובפועל היא עשתה מעשים חמורים שאף פוליטיקאי לא עשה בעבר באשדוד, בצורה כל כך ישירה ומסוכנת", אומר אחד הפוליטיקאים הבכירים בעיר.

ההתרסקות של גלבר הייתה חדה וכואבת. סניה כצנלסון התחיל להתרומם בסקרים, ואלי לחמני התחיל לקלוט את מאוכזבי גלבר שחיפשו בית פוליטי חדש. ד"ר לסרי לא הייתה אופציה עבורם, וגם כצלנסון, בשל היותו נציג של העולים מחבר העמים, לא נראה בעיניהם מועמד אידיאלי.

בשלב הזה כבר היו כאלה בסביבה של גלבר שהציעו לה לפרוש מהמירוץ, ןכדי שתוכל להתפנות למאבק היותר חשוב – הקרב הפלילי-משפטי שאמור לצאת לדרך מול החדשות החמורים נגדה. הלן לא הסכימה לשמוע על כך, היא האמינה שהפרשה תדעך אט-אט, והיא תוכל להחזיר הביתה את האלפים שהפנו לה עורף.

הלחץ עשה את שלו וגלבר עשתה טעויות נוספות. היא יצאה עם קמפיין לא ברור ("גברתי ראש העיר"), שמעבר לטעות המביכה בעברית (זה היה אמור להיות "גברתי ראשת העיר"), הסלוגן לא עשה שום אפקט אמיתי ואז החלו "חילופי מהלומות מילוליים" בין חלק מהקמפיינרים שלה מתל אביב לאלה שנמצאים עימה במעגל הכי קרוב. הם הבינו שמשהו לא מתורמם, שהרחוב לא מתחבר אליה ולא מוכן ללכת עם אישה הנגועה בפרשה פלילית חמורה.

במקביל, התורמים הפוטנציאליים התאדו בשל פרשת ההקלטות, וגם כאלה שהבטיחו ורצו לתרום, עשו פניית פרסה ולא רצו להתעסק עם אישה שתעמוד מחר בחדר החקירות ותיבדק על כל שקל שיועבר לחשבון הבנק של המפלגה שלה. כך נוצר מצב שגלבר כבר הייתה שקועה עד צוואר בהוצאות אישיות כבדות, והיא קיוותה לקבל 25% תמיכה בבחירות לראשות העיר, מה שהיה גורם לכך שתקבל מיליון שקל ממשרד הפנים, וכן מאות אלפי שקלים נוספים אם תקבל 3-4 מנדטים.

בפועל, ההתרסקות רק הלכה והפכה להיות כואבת יותר, במעגל הראשון נרשמו קולות הולכים וגוברים לפרוש מהמירוץ ולחבור לסניה כצנלסון או אלי לחמני. גלבר וחלק מאנשיה סירבו בתוקף, התחילו לשנות את הקמפיין, הלכו לכיוון הזוי של "קומנדו אשדוד", כאילו מדובר ביחידת עילית שמגיעה לעשות סדר… הציבור גיחך על הקמפיין ההזוי של גלבר, והיא המשיכה להידרדר בסקרים. הלן ניסתה להתחבר בכל מחיר לחסידות גור, הזרם המרכזי של הציבור החרדי-אשכנזי באשדוד, ואף שילמה סכומים בלתי מבוטלים למאכרים שמעורבבים מאוד בקרב חסידות גור. המהלך הזה צבר תאוצה, והיא הייתה קרובה לקבל את התמיכה של אלפי מצביעים חרדים, אולם ברגע שהם ראו את הסקרים המביכים שהעמידו את הלן עם אחוזי תמיכה בודדים, הם עשו פניית פרסה והשאירו את גלבר קרחת מכאן ומכאן.

מטה הבחירות של גלבר החל לקרוס, והתחושה הייתה שהיא עומדת בפני קטסטרופה פוליטית. ביום הבחירות הכאוס הפך למוחלט, וגלבר רשמה את אחד הכישלונות הכי גדולים בהיסטוריה של העיר. היא סיימה עם 8% תמיכה בלבד ובקושי גירדה מנדט. מדובר בהפסדים כספיים עצומים, ועל פי ההערכות היא הוציאה למעלה ממיליון שקל, חלק נכבד מכיסה הפרטי ומגורמים בלתי מזוהים, מאחר וגלבר לא הציגה בפני גורמי החוק מי אלה שתרמו לה כספים לקמפיין הבחירות.

אחת הדמויות הבכירות בעיר סיכם ואמר: "זה סיפור מדהים ובלתי נתפס של התרסקות פוליטית של אישה שעשתה את כל הטעויות האפשריות. הלן התחילה את המירוץ לראשות העיר עם 58% תמיכה, וזכתה לגלי תמיכה אדירים בכל פינה בעיר. 50% התאדו, היא נשארה עם ה-8… עכשיו אין לה ברירה אחרת, היא חייבת לפנות את מקומה במועצת העיר, ולהתפנות לקרב חייה בזירה הפלילית-משפטית סביב פרשת ההקלטות. אסור לה לעשות טעויות נוספות, הפעם כל טעות נוספת עלולה לשלוח אותה מאחורי סורג ובריח".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך