טור אישי / דגנית סימן-טובטל- ה-WAZE הפנימי שלי

הסתכלו על האדם שעומד מולכם כעת, מיהו? איך הוא נראה? איך הוא מתנהג? במה הוא מאמין? מה מנחה אותו בחייו? כעת תשאלו אדם אחר שיתאר את האדם שעמד מולכם. האם קיבלתם תשובות זהות לתשובותיכם?
טור אישי / דגנית סימן-טובטל- ה-WAZE הפנימי שלי

התבוננו על סיטואציה המתרחשת מולכם כעת בחוץ או בביתכם, תבחנו את הסיטואציה לעומק, מה אתם רואים שם? מהי ההתרחשות? האם ההתרחשות היא חיובית או שלילית? כעת תבקשו מאדם אחר הנמצא אתכם שיתאר את הסיטואציה שמולכם. האם קיבלתם תשובות זהות לשלכם?

בשני המקרים אני מנחשת כי התשובה היא לא… קיבלתם תשובות שאינן זהות לתשובותיכם. ייתכן כי יהיו ממשקים דומים אך לא יהיו זהים. הסיבה לכך היא שכל אדם מונע בחייו מהמפה האישית שלו, ממערכת האמונות, הערכים, החוויות והעקרונות הייחודיים רק לו.

לעיתים אנו חושבים כי אנו "קוראי מחשבות" או "נביאים" ומתחילים לפרש את מחשבותיו של האחר כמו "הוא לא אוהב אותי" או "לא אכפת לו ממני", "היא כועסת עליי", "הבוס לא מעריך אותי"… את כל אלו אנו עושים על סמך התבוננות באדם שמולנו, על פי התנהגותו או בשפת גוף שקלטנו, את אלו פירשנו לפי המפה שלנו. על סמך זה אנו מפרשים, מנתחים, שואלים, עונים, נעלבים ומגיבים בחזרה בהתאם "לסרט" שהרצנו במוחנו ועל פי המפה הייחודית לנו. פעמים רבות אנו מתקשים להבחין בין עובדות לבין פרשנויות וחווים את ה"מפה" כאילו היא ה"שטח", מה שיוצר מצבי תקיעות וקונפליקטים. 
הנחת יסוד ב-NLP אומרת כי לכל אדם יש את המפה הייחודית לו והמפה אינה השטח.

מפה אינה השטח! מה משמעות הדבר? מהי המפה ומהו השטח? קרה לכם שהתבוננתם במפה וראיתם בה את הדרך בצורה חדה ובהירה, אך כאשר הגעתם לשטח גיליתם מציאות שונה מזו שראיתם במפה? 
ההסבר לכך הוא שאנו קולטים מידע במוחנו באופן ייחודי ואינדיבידואלי רק לעצמנו, שזה אומר שהמציאות שאנו קולטים היא ייחודית, אישית ולא מוחלטת. המציאות שסביבנו מתקיימת בכל עת ברבדים רבים וכמות המידע שנחשף בפנינו רב מיכולתנו האנושית לקלוט אותו. את "המציאות" אנו קולטים ומעבדים דרך מערכת החושים והעצבים שלנו, שהן מערכות המוגבלות לאמונות, החוויות והערכים שלנו ועל כן הגישה הישירה והמלאה למציאות אינה מלאה. מה שאנו מקבלים בעצם זו תפיסת מציאות שנוצרת במוחנו. אם כך ניתן לומר כי כל אדם חווה את המציאות בדרך אחרת ומייצר לעצמו "מפת מציאות" הייחודית רק לו.

אימוץ של הנחת יסוד זו מאפשר לנו להתגמש ולהבין שלכל סיטואציה ישנן פרשנויות שונות. לנו יש את החירות האמיתית בתוכנו לפרש את המציאות העומדת מולנו, בדרך שתקדם אותנו ותהיה האפקטיבית ביותר עבורנו. הפעילו את ה-WAZE הפנימי שלכם, חשבו מסלול מחדש… צאו לדרך!

שלכם!
דגנית סימן טוב טל
052-7456069

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך