לא למדנו כלום מהמקרה המזעזע של טובה קררו

אני בטוח שכל מי שקורא את הטור הזה, זוכר היטב את המקרה המזעזע והבלתי נשכח בו האחות המסורה טובה קררו, הוצתה למוות ע"י מטופל בן 78 (אשר פרג'), שלא היה מרוצה מהשירות הרפואי שקיבל מטובה

איך אפשר לשכוח מקרה מטורף שכזה, שהתרחש לפני שנה ושלושה חודשים? הייתי בטוח שנקודת השפל הזו של אלימות כלפי רופאים ואחיות, יגרום לכולנו לכבד יותר ולשמור על ביטחונם של אלה המעניקים לנו שירות רפואי בכל ימות השנה, בכל שעה בה נצטרך את העזרה המקצועית שלהם.

למרבה הצער, כמו כל דבר אחר שמתרחש במדינה שלנו, אנחנו ממשיכים הלאה. כך גם סביב האלימות נגד אנשי הרפואה. המספרים מפחידים, מדאיגים ובלתי ניתנים לעיכול. בין 2013 ל–2017 נרשמו קרוב ל-4,000 אירועים אלימים נגד רופאים, אחיות ואנשי מינהלה רפואית. למרבה הצער רק 900 מקרים דווחו למשטרה, ורק 18 מקרים הגיעו למיצוי הדין עם עונשי מאסר נגד התוקפים! שימו לב איך הנתונים הגדולים והמדאיגים בתחילת הדרך, מצטמצמים כשצריך לערב את המשטרה, ואיך הם הופכים לבדיחה לא מצחיקה כשזה מגיע לטיפול שורשי ומעמיק בבית המשפט, נגד מי שמעז להרים יד על רופא שלא נתן "תשובה ראויה" לבן משפחה של חולה או אחות שלא יכלה להביא כדורים נגד כאב ראש לאישה מבוגרת ובנה היכה אותה עד זוב דם.

בישראל אין מספיק כח אדם של שוטרים ומאבטחים בחדרי המיון בבתי החולים, ובכלל במרפאות הגדולות, וכפועל יוצא אין אפשרות אמיתית להתעמת עם המקרים הללו בצורה מקצועית. זה נס של ממש שעד היום נתקלנו "רק" במקרה אחד בולט מעל כולם שאחות הוצתה למוות. במדינה שלנו, שלא עושה מספיק כדי להגן על רופאיה ועל הצוותים הרפואיים המסורים, הנתונים היו יכולים להיות הרבה יותר מזעזעים.

בארצות הברית אין סיכוי שמקרים כאלה יעברו בשקט. על כל השתוללות בחדר המיון, מגיעים כמה אנשי ביטחון ושוטרים, עוצרים באגרסיביות את התוקפים, ואלה נשלחים לעונש מאסר ממושך של כמה שנים טובות מאחורי הסורגים. אצלנו זה ייגמר במקרה הטוב בלילה אחד במעצר, ואז השופט ישחרר את התוקף בתנאים מגבילים כי הוא ללא עבר פלילי, כי הוא סובל מבעיות רפואיות, כי אמא שלו מאושפזת בבית חולים…

הנתונים מצביעים על כך שהגורמים האלימים הם לרוב המלווים של המטופלים: ב-45% מהמקרים הגורמים שמאיימים, מקללים או מטרידים מינית, אינם מורחקים גם אם הם לא נרגעו. מקרים רבים של אלימות כלל אינם מדווחים להנהלת בתי החולים: כפי שנמדד בדוח 67% מהצוות הרפואי מעולם לא הגיש תלונה.

הרופאים הסבירו בעבר, במחקר שנעשה סביב עניין זה, כי הצוות הרפואי התבקש לנקוב בסיבות שבגללן הם אינם מדווחים: 45% מאמינים שמעצם תלונתם לא יצא מכך דבר ולא יושג פתרון, 39% לא מתלוננים בגלל הבירוקרטיה שמלווה לתלונה שכזאת, ו-18% מהצוות הרפואי חוששים מנקמה של הגורם האלים.

הגיע הזמן שהמדינה תעשה מהלך דרמטי סביב עניין זה, תגביר במאות אחוזים את אנשי הביטחון ואת השוטרים שנמצאים בחדרי המיון, יפעילו יד קשה עם עונשי מאסר ממושכים נגד מי שתוקף פיזית או מילולית את הרופא או האחות, ויחזירו את הביטחון לאנשי הרפואה במדינה שלנו.

שבת שלום!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך