כבוד: האשדודית מחטיבת החילוץ וההצלה של צה"ל

ליה דוכן (20) נמצאת רק שבעה חודשים בצבא, וסיימה בימים אלה טירונות ביחידת החילוץ וההצלה של צה"ל, אחת היחידות המבוקשות ביותר
כבוד: האשדודית מחטיבת החילוץ וההצלה של צה"ל

הצעירה מאשדוד היא לוחמת לכל דבר, ובנוסף מחלצת מכל מקום של אסון, בארץ ובעולם. מה שהביא אותה לשירות המאתגר והקשה הזה הוא פיגוע בו נרצח דודה שעלה מצרפת, בעת שהייתה בת 5. ליה: "גאה בדרך שאני הולכת בעקבותיו"

איזה טקס מרגש היה בסיום קורס הטירונות הקשה בן 7 החודשים של לוחמי חטיבת החילוץ וההצלה של צה"ל ממש לאחרונה. אחת הטירוניות שהתרגשו שם היא משלנו, ליה דוכן מרובע י"ב בעיר. "המחלצת" מאשדוד, בשנתיים ושמונת החודשים שתהיה בצבא, תחלק את זמנה בין תפקידי לוחמת לבין תפקידי מחלצת. כן, החיילים והחיילות של צה"ל שאנחנו רואים בטלוויזיה, שמגיעים לכל מקום שמתרחש בו אסון בארץ ובעולם, לסייע בין ההריסות ואנחנו גאים בהם כל כך. עכשיו גם ליה תהיה שם להציל חיים ולעשות לנו כבוד.

הכל החל כשהילדה ליה הייתה רק בת 5. אז לצערה אירע אסון למשפחתה, שהשפיע על כל מהלך חייה עד כה והביא אותה ליחידה המובחרת הזו. דוד של ליה, אלכסנדר יונתן דוכן, שעלה לארץ מצרפת והתיישב בקריית ארבע, היה בכיתת הכוננות של היישוב. באחד מימי שישי לפני 15 שנה, הוזנק בעקבות חדירת שלושה מחבלים לאזור מערת המכפלה. הכח בו היה דודה, הצליח לחסל שני מחבלים, אבל הדוד של ליה הגיע לעימות עם מחבל שהפתיע אותו והרג אותו. האירוע הזה נצרב בזיכרונה של הילדה בת ה-5 ולא הניח לה.

ליה: "זה השפיע על המשפחה כולה. כל הזמן דיברו על זה, אני זוכרת את זה מגיל צעיר. זה היה משמעותי. היה לי בזיכרון שאחד מבני המשפחה נפל בהגנת המולדת. כשגדלתי, הסיפור על גבורת הדוד שלי פיתח בי את הרצון להגן על המדינה שלי. ההורים שלי עלו מצרפת בשנת 1994 ואני באה ממשפחה ציונית. היה ברור שאגן על הארץ כמו דודי".
ליה עברה טירונות לא פשוטה, במשך שבעה חודשים. היא עברה טירונות של לוחמים ובנוסף אימונים של חילוץ אנשים בעקבות אירועי אסון. ליה: "אם אנחנו בקו או תרגיל, או בהגנה על ישובים ויש משהו דחוף, אז מקפיצים אותנו לאירוע אם צריכים אותנו. מעניין אותי השילוב הזה של לחימה וחילוץ".

זה כמו בסרטים?
"(חחח, צוחקת). זה פחות או יותר. ככה זה נראה אולי מהצד. אבל לנו חשוב בשורה התחתונה לחלץ אנשים מבלי שיפגעו, זה הכי חשוב".

ליה נותנת את כל כולה למען הצבא והמדינה זו לא אמירה סתמית. היא התגייסה בגיל מאוחר יחסית, מאחר והחליטה לעשות שנת שירות ב"חברה להגנת הטבע" בחינוך סביבתי לתלמידים בעיר לוד. הנתינה היא חלק ממנה.

השיחה עם ליה חוזרת שוב ושוב אל הדוד שכאילו מבלי לכוון לכך, תכנן את מסלול שירותה הצבאי של אחייניתו. השאלה הבאה מתבקשת.

ליה, אם יכולת להגיד לדוד שלך משהו, מה היית אומרת לו?
"שאני נורא גאה בדרך שבה אני הולכת בעקבותיו, ושאני עושה את כל שביכולתי בכדי שיהיה גאה בי".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך