טור אישי-עו"ד חני בן שמחון ממשרד עו"ד בלטר-בן שמחון

שנים האחרונות רכיבה על אופניים הפכה לאחד מענפי הספורט הפופולאריים בקרב ילדים ומבוגרים כאחד. הרבה ישראלים משתמשים באופניים ככלי תחבורה חלופי ועוקפים פקקים, ורבים רוכבים על אופניים למטרת שמירה על הכושר הגופני בשעות הפנאי. במחקר שנערך בבית החולים "אסף הרופא", בשיתוף עם הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב, נקבע כי תאונות אופניים הינם הסיבה העיקרית לפגיעות של ילדים במהלך פעילות בשעות הפנאי.
עורכת דין

חומרת הפגיעות מתאונות אופניים נעה בין שריטות בודדות ושטחיות, ועד לפציעות חמורות שגורמות לנכות ואף למוות. להלן ננסה לנתח את האפשרויות אשר עומדות בפני רוכב האופניים שנפגע, או הולך רגל שנפגע מאופניים, לזכות בפיצוי בגין הנזקים שנגרמו לו עקב התאונה.

ישנם מספר סוגי תאונות בהם מעורבים רוכבי אופניים וחלקם יכולים להיכנס להגדרה של "תאונת דרכים", כאשר הגדרת תאונת אופניים כתאונת דרכים המשמעות היא, שלא משנה אם רוכב האופניים אשם בתאונה בכל מקרה הוא יהא זכאי לפיצוי כספי בגין התאונה והכל בהתאם למידת נזקי הגוף אשר נגרמו לו.

• פגיעת רכב ברוכב אופניים- רוכב האופניים נחשב כהולך רגל והתאונה היא תאונת דרכים, במקרה זה רוכב האופניים יהיה זכאי לפיצוי מחברת הביטוח אשר ביטחה את הרכב הפוגע בביטוח חובה.

• פגיעת אופניים בהולך רגל- אין מדובר בתאונת דרכים, מכיוון שרוכב האופניים נחשב כהולך רגל אזי האירוע דומה לאירוע בו הולך רגל פגע בהולך רגל.

• נפילה מאופניים כתוצאה מבהלה מרכב- כאשר רוכב אופניים נבהל מצפירה של רכב, סטייה של רכב ממסלול הנסיעה וכדומה מדובר בתאונת דרכים ובמקרים אלו לא נדרש מגע ממשי בין הרכב לבין רוכב האופניים מספיק שהרכב הוא זה
שגרם לתאונה, במקרה זה יתבע רוכב האופניים את חברת הביטוח אשר ביטחה את הרכב בביטוח חובה.

• תאונת פגע וברח- כאשר רוכב אופניים נפגע ע"י רכב חולף אשר לא עצר לסייע לנפגעים מדובר בתאונת דרכים ועל רוכב האופניים לתבוע את "קרנית", קרנית היא קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים אשר הוקמה ע"י המדינה, הקרן תפצה
נפגעי תאונות דרכים במקרים מסוימים ובניהם כאשר לא יודעים היכן מבוטח הרכב הפוגע וכאשר אין לרכב הפוגע ביטוח חובה.

• פגיעת רוכב אופניים ברכב חונה- אם הרכב חנה במקום חניה מוסדר ולא היווה סכנה ככל הנראה המקרה לא יוכר כתאונת דרכים, במידה והרכב חנה במקום חניה אסור והיווה סיכון תחבורתי ניתן יהיה להכיר באירוע כתאונת דרכים.

• פגיעת רוכב אופניים כתוצאה ממפגע בכביש- אין מדובר בתאונת דרכים.

יובהר, כי המידע המוצג בכתבה הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ או חוות דעת משפטית, כמו כן במקרים של תאונות מומלץ להיוועץ עם עו"ד מומחה בתחום נזקי הגוף.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך