רוצים דירות זולות באשדוד?

martin

מאת: מרטין בוקסדורף

אשדוד היא אחת הערים הגדולות בישראל מבחינת שטחים ומבחינת קרקעות, כיום היא החמישית בגודלה מבחינת האוכלוסיה. העניין הוא שאשדוד היא עיר שינה קלאסית שרבים מתושביה עובדים מחוץ לעיר והיא מרוחקת מהמרכז. בתנאים האלו המחירים של הדירות אמורים להיות זולים הרבה יותר ממה שהם, אך משום מה המחירים נושקים לאלו של ראשון לציון.

איך יוצאים מהפלונטר?

אחרי שמתגברים על חוסר ההיגיון שבדבר, מבינים שצריך להתמודד עם מה שיש ולנסות למצוא פתרונות. אני אשמח לסקור בסוף הכתבה כמה פתרונות שיכולים להתאים גם כן, אך ברשותכם, אני רוצה לדבר על הפתרון האחד שאני מכיר היטב מתוקף תפקידי ויכול לעשות חיל באשדוד או בכל עיר.

כמובן שאני מדבר על תמ"א 38 שעיקרה של התוכנית היא לקחת בניינים ישנים בני ארבע קומות, לשפץ אותם, להכין אותם לרעידות אדמה ותוך כדי להוסיף שתי קומות (בדרך כלל) כדי לפצות את הקבלן ולהוסיף דירות בלי לבנות בניינים חדשים. כלומר בבניין של 16 דירות מוסיפים מיידית (בתום התהליך) שמונה דירות.

מה המצב היום?

המצב היום הוא כזה שבעיקר מדברים או שמים שלטים של "כאן יתבצע תמ"א 38" אבל בפועל לא קורה שום דבר. בבחירות האחרונות העירוניות שהייתי מעורב בהן, הייתה גאווה גדולה של כל המפלגות על כך שעד עכשיו יצאו לדרך 22 בניינים לפרויקטים של תמ"א 38. שזה גפרור קטן ביער של עצים.

למה זה קורה?

  1. ביורוקרטיה עירונית– תהיה הסיבה אשר תהיה, הרשויות ממשיכות לעקב את יציאת הפרויקטים לדרך. הסיבות כלל לא משנות כלום, השורה התחתונה היא שזה תוקע את ההתקדמות.
  2. הדיירים או הקבלנים– הסיבה השנייה שמתחלקת לשתיים, היא דיירים סחטנים שרוצים לנצל את הקבלן עד הסוף ולקבל עוד צ'ופרים לבניין או לעצמם. או חוסר כדאיות של הקבלן, כאשר המשוואה הוצאות על השיפוץ אל מול רווחים מהדירות לא מסתדרת.

הפיתרון:

היות וכולנו מבינים היום שיש אין שום דרך אחרת לפתור את מצוקת הדיור פרט לתמ"א 38, הנה שני פתרונות פשוטים שיכולים לפתור את הבעיות האלו ולתת לפרויקטים לזרום במהירות:

  1. קביעה חוקתית שמספיק 51 אחוז מדיירי הבניין כדי להוציא לפועל פרויקט של תמ"א 38. במצב כזה אנחנו נוריד את סחטנות הדיירים לאפס כמעט.
  2. ועדה בלתי תלויה מקצועית שלא ממונה על ידי הפוליטיקאים עירוניים שיפעלו לפי צו 8 נדל"ני במטרה להוציא לפועל פרויקטים של תמ"א.
  3. לאפשר בחוק לקבלנים להוסיף שלוש קומות על הגג במקרים בהם אין כדאיות לבצע את הפרויקט.

שלושת הסעיפים הללו יזרימו מיידית את פעילות התמ"א 38 ויאפשרו לאשדוד להתחיל לצמוח לגובה ולמטה במחירים, שלא נדבר על העובדה שאזורים כמו ב, א וג יוכלו להתחיל להתחדש.

מרטין בוקסדורף הוא הוגה תוכנית "תמ"א 38 בשיטת המכרז" הפועלת בכל רחבי הארץ.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך