מתחילת השנה נשכחו 10 ילדים ברכבים באשדוד

הימים החמים שעברנו והימים החמים שלפנינו בקיץ שמגיע, מעלים שוב את סוגיית הילדים שנשכחים ברכב. בעשור האחרון אירעו כ-400 מקרים של השארת ילדים לבד ברכב או של הילכדות ונעילה ברכב, 20 מהם הסתיימו במוות
מתחילת השנה נשכחו 10 ילדים ברכבים באשדוד

הקיץ לפנינו. אחד הדברים הנוראיים ביותר שיכולים להתרחש בקיץ החם (ראו ימי השרב שהיו כאן לאחרונה), היא לשכוח ילדים ברכב. באשדוד מסתבר כי בשנה האחרונה, החל מ-2018, נשכחו או ננעלו (נקודה חשובה שנגיע אליה), 10 ילדים ברכבים. עברו רק 5 חודשים, דהיינו 2 ילדים בחודש! בשנה שעברה לצערנו היה גם מקרה של ילד שנשכח ברכב בעיר והוא נפטר.

אבי עמר, דובר אזור לכיש ב"איחוד הצלה": "לצערי יש הרבה קריאות כאלה. לשמחתי רובן מסתיימות בפציעות קלות ונגמר בדרך כלל בטיפול מקומי והרגעה, העברה למקום מוצל ומתן שתייה. יש מצבים שנגמר יותר גרוע. הגענו למצבים של החייאות ולא עלינו קביעות מוות. מאוד חשוב לשים לב לנושא הזה. מאוד".

על-פי ארגון 'בטרם לבטיחות ילדים', בעשור האחרון אירעו כ-400 מקרים של השארת ילדים לבד ברכב או של הילכדות ונעילה ברכב, בהם היו מעורבים 427 ילדים. 20 מן המקרים הללו הסתיימו במות הילד. קבוצת הגיל הבולטת היא של תינוקות ופעוטות בני 0-3: כ-77% מכלל המעורבים בהיפגעות, כאשר פעוטות עד גיל שנתיים מהווים כ-42% מכלל המעורבים.

מסתבר כי חלק לא קטן מהילדים ננעלים ברכב ולא נשכחים. אבי עמר מספר: "היו לנו כמה וכמה מקרים בהם הורים נתנו לרגע לילד את רכב המפתחות שלא יבכה, רגע לפני שהם יוצאים מהרכב. אח"כ הם יוצאים ממש לדקה והילד נועל את הדלת ואי אפשר להסביר לילד כל כך קטן כיצד לפתוח".

ילד שנשאר ברכב נמצא בסכנת מוות כבר אחרי 4-5 דקות. החום ברכב גדול יותר מאשר מחוץ לרכב, בגלל שהוא נעול ובגלל שהחלונות קולטים את החום ומעלים את הטמפרטורה ברכב.

אבי עמר מתאר מה עובר על הילד ברגעים אלה: "הגוף מתחיל להתייבש ולאבד נוזלים מהזעה, במקביל חום הגוף עולה ובשלב הבא והמסוכן יותר זה מכת חום וחנק כי המקום סגור. המסוכן ביותר היא מכת החום, זה השלב שבו מדובר כבר בסכנת חיים ממשית". החשוב ביותר לא להיות מוסחים משום דבר. לא מעט מקרים אירעו בגלל שיחה בטלפון שגרמה לשכחה ואח"כ הילד נשכח גם הוא. חייבים למצוא את הדרך לא לשכוח. לשים משהו מאחור ליד הילד שזקוקים לו או תזכורת.

אבי עמר מסביר מה קורה אם הילד חולץ לאחר כמה דקות שהיה נעול ואתם לידו: "קודם כל להעביר למקום מוצל, להרחיק משמש והחום. אם הוא בהכרה לתת לשתות בהדרגתיות מים. אם העור חם למגע והוא נראה סמוק, אדום, אפשר לעטוף במגבת מים מהברז, לא קרח כי לא רוצים להוריד את החום בקיצוניות, אלא בהדרגה. במקביל להזעיק את אנשי ההצלה, אותנו החובשים המוסמכים של איחוד הצלה והם ימשיכו בטיפול. אם הילד בלי הכרה כמובן לחייג למוקד החרום והמוקדנים ידריכו את ההורים מה לבצע, כי יש כל מיני מצבים והמוקדן יפעיל את ההורה עד הגעת צוותי הרפואה, לא להתמהמה כי הזמן שווה חיים".

גם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פרסמה אמצעים לגרום לא לשכוח ילדים ברכב וכן המלצות בטיחות להורים. שכיחות המקרים של שכחת ילדים ברכב וההבנה כי זה יכול לקרות לכל אחד ואחת מאיתנו, הביאו לפיתוח מגוון אמצעים למניעת התופעה:

יישומוניים בטלפון הנייד – מבוססים על נתונים אותם מזין הנהג בתחילת השימוש בשילוב GPS, ומפעילים התראה קולית או התראה באמצעות מסרון לנהג. יישומון נוסף מקשר בין הצוות החינוכי להורי הילדים ומעדכן אותם על ילדים שטרם הגיעו לגן.

מערכות מבוססות חיישנים – מבוססות על טכנולוגיה המזהה נפח/ טמפרטורה/ לחץ/ קול/ בעלות מצלמה. חלקן בעלות התראה קולית לנהג/ת. חלק מהאמצעים כוללים מערכות אקטיביות ברכב במקרה שילד/ה נשכח/ה בתוכו, כגון: הפעלת האזעקה, פתיחת חלונות, שידור אות מצוקה או הפעלת אורות אזהרה, שליחת מסרון או הפעלת מצלמות (רלוונטי לרכבי הסעות ואוטובוסים. היתרון במערכות מסוג זה הוא שהן פועלות באופן אוטומטי ללא תלות בהפעלה או נטרול של גורם אנושי.

אמצעים נוספים: מחזיקי מפתחות המתחברים לצרור מפתחות הרכב, מצריכים חיבור אקטיבי של הנהג לפני תחילת הנסיעה ומזכירים לשחרר את הילדים החגורים מאחור בתום הנסיעה.

כרית בטיחות – מונחת במושב הילד ומופעלת ע"י משקלו. במקרה שהנהג מתרחק מהכרית, מופעל צליל תזכורת במכשיר המחובר לצרור המפתחות של הנהג, ובהמשך אף מפעילה אזעקה ברכב עצמו ומתריעה בפני עוברי אורח שנמצאים סמוך לרכב.

לפני שבוחרים את האמצעי המתאים ביותר עבורכם, בדקו את מידת התאמתו לצרכים שלכם, כגון: גיל הילד ומשקלו, סוג הרכב וכיסא הבטיחות של הילד, ההרגלים שלכם בהסעת הילד/ים ויעילות ההתראה שלו לאורך זמן.

המלצות בטיחות להורים בכל יציאה מהרכב:

ודאו בטרם נעילה שהרכב ריק מנוסעים
כשאתם באוטו עם הילדים אל תדברו בטלפון הנייד, זה מסיח את הדעת.
שימו את התיק, הארנק או הטלפון הנייד במושב האחורי ליד הילד.
הפעילו תזכורת בטלפון הנייד סביב מועד ההגעה המשוער ליעד.
עשו לכם מנהג להתקשר לבן/בת הזוג לאחר שהורדתם את הילדים.
עשו לכם מנהג לוודא שההורה שלקח את הילד הוריד אותו ביעדו בשלום.
הקפידו לנעול את הרכב כדי שילדים לא ייכנסו אליו בהיעדרכם.
לעולם אל תשאירו ילד צעיר ברכב סגור, גם לא לדקה. אתם מתכוונים לדקה, אך אינכם יכולים להבטיח שלא תתעכבו יותר מכך.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך