איזה "אחוקים" אתם…

גם לכם קרה שהרכב לא הניע והייתם חסרי אונים? שגילתם פנצ'ר בגלגל והייתם עם הילדים ולא היה מי שיעזור? או חלילה הילד נעל את עצמו ברכב כשהשלט בידו? תכירו את סיפורם של עשרות האשדודים שיקפצו לתקן לכם פנצ'ר, להטעין לכם מצבר, להחליף נורה ואפילו לסייע לקשישים ומשפחות מועטות יכולת והכל בהתנדבות מלאה, בדקנו בעצמנו לאחר שכתב המערכת נתקע ומתברר שכן, זה אמיתי...

יום שני, שעת ערב מאוחרת, החושך כבר ירד וכותב שורות אלה מסיים עוד יום עבודה, יורד במעלית, מסיים מספר סידורים, נכנס לרכב ומנסה להניע אך ללא הצלחה. פעם ראשונה, שנייה ושלישית, ממתין. לוחץ שוב על הקודן למקרה שטעיתי, אבל הרכב מסרב להגיב לסיבוב המפתח. בחוסר ברירה ונעימות אני מנסה להשיג חברים וקרובים שיבואו לסייע לי, שכן אני לא מומחה גדול ברכבים ואין לי שמץ של מושג מה הבעיה ברכב. החבר הראשון שענה לא יכל לצערו לסייע, אך המליץ לי בחום לחייג ל"אחוקים"… אחוקים? מי אלה? שאלתי, "מסייעים בדרכים, בלי כסף, בהתנדבות" אמר, ואני שהופתעתי וקיוותי לסיוע, חייגתי, פתחתי קריאה לסיוע וזה אכן קרה.

תוך דקות אחדות שני צדיקים, תושבי רובע ג', הגיעו לבושים באפוד זוהר ועליו הלוגו של עמותת "אחוקים", לאחר מכן הצטרף השלישי. תוך מספר דקות הבינו השניים שכנראה מדובר במצבר חלש. כבלים מיוחדים שמחולקים למתנדבים נשלפו במהרה, התנעה אחת והרעש של המנוע נשמע במלא הדרו. "יש, הבעיה נפתרה" אמרתי והודיתי למלאכים בדרכים, אבל החלטתי שכאן זה לא נגמר, ביקשתי מהם שיחכו דקה כי אני צריך לשאול אותם משהו, שיחה קצרה עם העורך שלנו שי מלול, וקיבלתי אישור ועידוד לתהות על קנקנם של אנשי החסד העלומים, שכמעט רובכם לא שמעתם עליהם, אבל ללא ספק כולכם הייתם שמחים לקבל מהם סיוע במקרה ונתקעתם.

פתחתי את מכשיר ההקלטה ובשיחה קצרה עם השלושה התברר שאת מנהל סניף לכיש אני מכיר, יאיר עמר שמו, איש חסד מוכר שמתנדב במספר גופי חסד באשדוד, ומנהל ביד רמה את הסניף המקומי יחד עם עזריה לוי סגנו. אליו הצטרפו עוזי מאושר, נהג אוטובוס פרטי וראובן אזולאי, שניהם מתנדבים ללא כל תמורה במפעל החסד הענק שנקרא "אחוקים".

יאיר עמר, ספר לי על 'אחוקים' כמה זמן הדבר הזה קיים?
"לפני שנתיים הקים היו"ר נפתלי קליין את הארגון ואיתו גם המנכ"ל אבי גוטמן. העמותה יושבת בגבעת שמואל אבל המתנדבים חורשים את הארץ מדן ועד אילת, בכל הארץ ישנם כ-2000 חברה שעושים את זה ללא תמורה בכלל. אזור לכיש זה מאשדוד, דרך אשקלון, קריית גת והסביבה, ובאשדוד בלבד ישנם 80 מתנדבים, וישנו מוקד שפעיל 24 שעות ומרכז את כל הפניות ומעביר למתנדבים.

"תחילה זה היה בנוי על מתנדבים חילוניים מכל הארץ, וכשזה הגיע לאשדוד נכנסו לתמונה גם חרדים, שבעצם הקימו את הסניף כאן באזור וצירפו עשרות מתנדבים", הוסיף עוזי מאושר.

יאיר, מה המהות של הארגון, לצורך מה הוא הוקם?
"העמותה קמה כדי לתת מענה וסיוע לאנשים שנתקעו בדרכים בכל מה שהם צריכים, מכבלים להתנעה ופנצ'ר באמצע הדרך, רכבים שננעלו עם מפתחות בפנים, אנשים שנתקעו ללא דלק, חילוץ וכמובן כל דבר שאפשרי מצדנו לסייע בדרכים, ויש משהו נוסף שאימצנו לאחרונה שזה סיוע למשפחות קשיי יום ולקשישים עם כל הדברים שמצריכים מאמץ פיזי ולא מקצועי, כמו החלפת מנורה, תיקון דלת וכד', אנחנו סוג של אב בית עבור המשפחות הללו והקשישים שזקוקים לסיוע ואין להם למי לפנות".

באיזה מקרים אתם נתקלים שהאשדודים זקוקים לסיוע בהם?
"תראה, יש הרבה קריאות ומקרים, חלקם מוזרים, חלקם הזויים אבל הרוב שגרתיים. כולנו יכולים להיתקע בדרכים, אבל אספר לך דוגמה על מקרה שקרה לי רק לאחרונה. קיבלנו קריאה להגיע לכביש ארבע בין אשדוד ליבנה, נתקעה כלה שבעוד שעה קלה צריכה לעמוד מתחת לחופה, ולצערה היא נתקעה בכביש המהיר עם פנצ'ר בגלגל. הגעתי לשם לאחר שהגיעה קריאה ועזרתי להם בכדי להגיע בזמן לחופה".

עוזי מאושר הוסיף: "לפני מספר ימים התקשר אלי אדם שנתקע עם הרכב בשעת לילה מאוחרת באזור של הווילות ברובע ו', למי שמכיר זהו אזור צפוף ואני נוהג על אוטובוס, אבל כדי לקיים את השליחות שלנו אנחנו חייבים לעזור, נכנסתי עם האוטובוס ועברתי בזהירות ברחוב הצפוף כדי לסייע בכבלים למצבר עבור אדם שהיה זקוק".

מה קורה בכל הנוגע לשכחת ילדים ברכב? אתם נתקלים בזה?
"לצערנו הרב זה דבר שקורה הרבה לאחרונה, ולאו דווקא בכוונה. אני חייב להדגיש לציבור שאנחנו בימים מאוד חמים ומסוכנים, הורים בבקשה תשימו לב. לאחרונה הייתי במקרה של שני ילדים שננעלו ברובע הסיטי, וברוך השם הצלחנו לחלץ אותם תוך מספר שניות, וזה לא ששכחו אותם, פשוט האמא הניחה את הילד בסלקל עם השלט ועד שהיא נכנסה לאוטו הוא הספיק לנעול את האוטו עם השלט כשהאוטו מכובה, ב"ה באורח נס הכל היה בסדר והילדים לא נזקקו לטיפול רפואי".

יאיר עמר הוסיף: "לפני שבועיים חנכנו את הסניף באשדוד שירכז את הפעילות במרחב לכיש. ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי הגיע לכבד אותנו בנוכחותו, יחד עם ממלא מקומו אבי אמסלם. ד"ר לסרי הודיע שדלתות העירייה פתוחות בשבילנו, ואכן יומיים אחרי זה קיבלנו טלפון מהאחראית על ההתנדבות בעיר והם ביקשו שנפגש בכדי לסייע לנו. חילקנו בערב גיבוש ופתיחת הסניף ערכות וציוד למתנדבים, כגון אפודים זוהרים, כפפות, ג'קים ועגלות לסיוע בפנצ'ר, וכמובן גם בוסטרים בכדי לסייע בהתנעת מצברים לתושבים".

יש אנשים שמעוניינים לתרום לכם אחרי שעזרתם להם?
"כמובן שהכל בחינם ובהתנדבות מלאה, ולנו אסור לקחת שקל ממי שעזרנו לו. מי שמעוניין לתרום יש את האתר של אחוקים, רק דרך שם הוא יכול לעשות את זה, ויש אנשים שעושים את זה על מנת לאפשר את המשך פעילותו של הארגון. חשוב לי בהזדמנות זו לומר לציבור שהמספר שלנו זה 058-7000110 ואנחנו זמינים 24 שעות, עבור סיוע לכל מי שנתקע ולא משנה עם איזה רכב הוא ואיפה הוא, אנחנו תמיד נשתדל לעזור".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך