"אשדוד מוכנה לכל תרחיש, גם לירי טילים מכיוון עזה"

בעקבות המצב הביטחוני הלא ברור והמתיחות בגבול הצפוני וברצועת עזה, בעיריית אשדוד כינסו את ועדת מל"ח (מוכנות לשעת חירום), שבראשה עומד ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי ולצידו מנהל אגף חירום וביטחון אריה איטח

האם תושבי אשדוד צריכים להיות מוכנים למציאות חדשהישנה של ירי טילים לכיוון העיר? בעיריית אשדוד נערכים לאפשרות הזו, ומקיימים שיחות על בסיס קבוע עם בכירים בפיקוד העורף. בשלב הזה אין התראות קונקרטיות להידרדרות עד כדי עימות חריף מול החמאס ברצועת עזה, אולם האופציה הזו אכן קיימת והמערכות העירוניות כבר החלו לפעול בשורה של פעולות כדי להגיע למצב כזה ללא שום תקלה.

בתחילת השבוע החולף התקיימה ישיבת ועדת מל"ח וביטחון שנייה לשנת 2018, במהלכה הוצגה תמונת המצב בזירה המזרח תיכונית והמשמעויות הנגזרות עבור העורף האזרחי והיערכותו לחירום. הנושא המרכזי בישיבה עסק בהתנהגות אוכלוסייה בעת חירום, בדגש על התגובות האפשרויות לסכנה.

מנהל אגף חירום וביטחון אריה איטח, שנחשב לאחד אנשי המקצוע המובילים בארץ בתחום, פתח את הישיבה השנייה של ועדת מל"ח, בהשתתפות ראשי מכלולים, נציגי פקע"ר ומשטרה, עובדי אגף הביטחון ומתנדבים, והציג את המצב הביטחוני ואת מערכת ההכנות הנדרשות בתחום הגורם האנושי. עיקר דבריו יוחדו לנושא התנהגות האוכלוסייה בחירום, תוך עמידה על מאפייני ההתנהגות בחירום ועקרונות הטיפול בהם.

"להתנהגות אוכלוסייה בחירום יש משמעות קריטית באופן התפקוד והצלת חיים. ככל שהאדם שומר על קור רוח, מבין את המציאות סביבו והוא ערוך להתמודד עם תרחישי חירום שונים, כך סיכוייו להתמודד עם אירוע החירום טובים יותר", אמר איטח וציין את החשיבות בשמירה על רמת מוכנות מיטבית, ברמה פרטית וברמה עירונית, ואת החשיבות בהטמעת התודעה להתנהגות נכונה בחירום בקרב הציבור.

התגובות האפשרויות לאדם שנקלע לסכנה או לאירוע חירום מזוהה עם האותF , לפי ששלושת האפשרויות מתחילות באות זו:FIGHT  התמודדות אקטיבית לשינוי המצב.FLIGHT  בריחה.FREEZE  קיפאון, הימנעות מפעולה. "ככל שאדם יכיר את המציאות ואת הפתרונות האפשריים, כך יגיב טוב יותר לתרחיש ויתמודד טוב יותר עם האירוע. מודעות זו תסייע לו גם במתן עזרה לאחריםלבני המשפחה, לחברים בעבודה, לשכנים או לכאלה הזקוקים לעזרה. העיקרון המנחה הוא שכל אדם צריך להיערך, כך שלא יהיה תלוי במערכות חיצוניות, אלא יוכל להתמודד בעצמו בחירום. המערכות החיצוניות אמורות לסייע רק לאלה שלא יכולים לסייע לעצמם, או באירועים קיצוניים כדוגמת חילוץ, פינוי לטיפול, אספקת מים וכיו"ב", אמר איטח במהלך הישיבה.

ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, מוביל את ישיבת ועדת מל"ח בבניין העירייה

יו"ר ועדת מל"ח חזר שוב על החוסן הקהילתי כאבן יסוד בכוח העמידה של העורף. "הדברים נכונים כל השנה על מנת לשמור על איכות החיים של התושב, ונכונים שבעתיים בעת חירום כי אז לכל אדם יש יכולת לסייע ולעזור לאחר כך שנוכל לצלוח גם אירועים קיצוניים במינימום נזקים" אמר איטח בישיבה החשובה.

גם ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, שמעורה בכל הפרטים מול פיקוד העורף, אמר דברים ברורים במהלך הישיבה: "לצערנו, הנפיצות באזורנו גבוהה ואנו חייבים להיות מוכנים וערניים לכל תרחיש. התנהגות נכונה בחירום מצילה חיים. העיר אשדוד הוכיחה בעבר שהיא עוברת משגרה לחירום תוך זמן קצר מאוד, ואנו ערוכים לכל  תרחיש, כולל לירי טילים מכיוון רצועת עזה. גם הציבור, למרבה הצער, למוד ניסיון, וההתנהלות של תושבי העיר ברגעים הללו בהחלט ראויים לציון. אסור לנו שהאויב יכתיב לנו את סדר היום, וכל עוד אין הוראה אחרת מפיקוד העורף, אנו ממשיכים להתנהל בשגרה, ובמקביל להיות מוכנים לכל שינוי בצורה מהירה ויעילה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך