חגיגה בנמל

טלנובלה בנמל אשדוד - השמצות הדדיות, איומים בתביעות דיבה, ויכוח סביב חזרתו של אלון חסן וקרבות בין ההסתדרות הכללית להסתדרות הלאומית
פריקת מכולות בנמל אשדוד
ארכיון.

נמל אשדוד נמצא לאחרונה בכותרות. בנמל, בו 9 ועדים שונים, יש מאבקים ב-3 גזרות בולטותהאחד מי ייתן שירות בנמל החדש, שזה בעצם רציפים חדשים. השני בנושא החזרתו של אלון חסן לעבודה. והשלישי בין ההסתדרות הכלכלית לבין ההסתדרות הלאומית. אחת הדמויות המעורות בנעשה בנמל אמרה: "גורם משמעותי מאוד, שכרגע נמצא מאחורי הקלעים, מוביל מהלכים דרמטיים שיכולים להוביל להרגעת הרוחות אך באותה נשימה גם לכיוון שונה לחלוטין". עיתון "המגזין" מנסה לעשות לכם קצת סדר בכל הבלגן הזה

בשני בערב הוציאה חברת הספנות MSC הודעה לקבל לקוחותיה: "ערב טובהתחילו הערב עיצומי פתע מאוד חריפים בנמל אשדוד .. האוניה msc lausane לא תטען באשדוד! גם ההגעה לחיפה כרגע לא ברורה. נמשיך ונעדכן מחר, לא לשלוח מכולות לאשדוד". המכתב הזה למעשה מתמצת מה קורה בנמל אשדוד בשבועות האחרונים.

לאחרונה הנמל נמצא בכותרות לא מעטשביתות, מאבק מול הנהלת החברה, מול שר התחבורה ישראל כץ, אלון חסן יחזור או לא וגם היה מי שהוציא מכתב כזה או אחר נגד אחת מראשי הוועדים. ננסה לעשות לכם סדר להבין מה קורה.

ב-3 גזרות יש מאבקים בנמל. האחד בין ועדי העובדים (ויש 9, לכל מגזר יש ועד בנפרד) לבין הנהלת חברת נמל אשדוד והשר ישראל כץ בנוגע לנמל החדש. השני של חלק מהוועדים אל מול הנהלת חברת הנמל בנושא אלון חסן, והשלישי בין ההסתדרות הלאומית להסתדרות הכללית על ייצוג העובדים. חלק מהנושאים נידון בבית המשפט. לכך יש להוסיף מאבקים באחד הוועדים הבכירים, ועד התפעול שהביא מיידית לבחירות תוך 3 שבועות.

הנמל החדש

המאבק הבולט ביותר הוא של כמעט רוב 9 הוועדים (גם אם לא פעם כל אחד דואג לעצמו…) מול הנהלת חברת הנמל והשר כץ. בעוד 3 שנים יתחיל לפעול מה שמכונה "הנמל החדש", שזה 2 רציפים חדשים שיכולו לקלוט אוניות גדולות יותר. בנמל יש מספר רציפים. 1-9 ולפני 7 שנים לערך הוקמו רציפים 21-23. כבר אז רצו להעביר את התפעול ברציפים 21-23  למיקור חוץ שיפעיל חברה קבלנית. אז הצליחו בוועד הציוד המכני (450 עובדים מתוך 1300), בראשות אלון חסן, להביא להסדר שבו עובדי הנמל יפעילו את הרציפים החדשים.

עתה השר ישראל כץ החליט כי הוא מקים עוד 2 רציפים ("הנמל החדש"). רציפים שיכולים להביא ספינות ענקיות עם 8000 מכולות ולא כמו היום עם 4000 מכולות. השר כץ, בצוותא עם הנהלת חברת הנמל בראשות המנכ"ל יצחק בלומנטל, פעלו ופועלים שהרציפים החדשים יועברו לחברה חיצונית. מי שזכתה במכרז ההפעלה היא MCS חברת הספנות, שהוציאה בשני בערב את ההודעה לא להעביר לנמל אשדוד מכולות. כמו שזה נראה, בעוד 3 שנים כ-40 אחוזים מתפעול הנמל יעבור לידה, או במילים אחרות לעובדי קבלן. על זה בוועדי העובדים לא מוכנים לעבור לסדר היום. הם החלו השבוע בסוג של "שביתה איטלקית", או שביתה על פי חוקי הבטיחות.

אלון חסן יחזור לעבוד בנמל לאחר הזיכוי המדהים שלו?

"העובדים חוששים לפרנסתם. אם לא ידברו איתנו על תפעול שני הנמלים, המצב רק ילך ויחמיר", טען בשיחה עם "גלובס" גורם בנמל אשדוד. "אני חושש שהעובדים יעשו דין לעצמם, ונאבד שליטה, כי נמאס להם ש-4 שנים משחקים איתם. לא רוצים להיות רשות השידור". עלפי המקור, העובדים התחילו לעבוד "עלפי כלל הבטיחות", ובכך באופן מכוון ובמודע לגרום לירידה בתפוקת הנמל. "למשל, תמרור 'עצור' זה 'עצור'. הרי אסור להגיד לעובדים לנסוע מהר יותר". במילים אחרות, חצי כמות העבודה.

גורם אחר אמר לעיתון "המגזין": "כל הזמן מחפשים להשחיר את עובדי נמל אשדוד. אנחנו עובדים מצוינים, לא ניתן לפגוע לנו בפרנסה". כמו שזה נראה זו רק יריית הפתיחה. הכל עוד לפנינו.

אלון חסןחוזר או לא חוזר?

הגזרה השנייה והמאבק השני הוא מול הנהלת חברת הנמל בנושא אלון חסן. חסן זוכה לאחרונה בבית המשפט והוא רוצה בגיבוי הוועדים (שבהמשך נמנה את שמם), בוודאי בוועד שבו פעל (הציוד המכני), לחזור לעבודה. ברור שמדובר בתחילה בחזרה לעבודה וכמו שאמר לנו עובד איתו שוחחנו: "אם אלון ירצה בעתיד להיאבק על רשות ועד הציוד המכאני, זו זכותו. הרי הוא יצא זכאי. למה שלא יחזור לעבודה? אם נצטרך נשבית את הנמל על זה. מחר זה יהיה אני. אם היה אשם, מורשע, אנחנו היינו מבינים את התנגדות אבל הוא זכאי. מדוע לא מחזירים אותו לעבודה?". ועד הציוד המכני כבר הוציא הודעה בעניין להנהלה, ובה דרישה להחזיר את אלון. הנושא ייגרר לערכאות משפטיות, אבל גם כאן צפוי מאבק.

ועד הציוד המכני הוציא לפני חודש מכתב להנהלה בעניין חסן: "כזכור חסן זוכה לאחרונה בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, מכל האישומים נגדו. בפסק הדין נכתב בין היתר: "לאחר כל הבדיקות לא הוכחה כל מרמה מצדו ולא הוכח ניגוד עניינים. ביצוע מעשה תוך התפקידאין זה עולה לכדי מרמה והפרת אמונים. פעולתו של חסן היו מחויבות כדי להגן על העובדים. אין ראיה לכך שאלון חסן ביצע פעולה באופן ישיר או עקיף לעידוד התקשרויות עם החברה שבבעלות קרוביו". אבי אבן חיים, מ"מ יו"ר ועד ציוד מכני: "אנחנו לא מבינים למה לא נותנים לו להיכנס כשהוא זכאי. זה לא מקובל עלינו שעובד שלנו שיצא זכאי מונעים את כניסתו לנמל".

עוד גורם בכיר אומר כי אלון חסן גם מאוכזב ממספר אנשים, בניהם אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות הכללית (ההסתדרות החדשה), אשר לא תמך בו לכאורה בזמן הקשה. לאחרונה יו"ר ועד מנהל, מיכל לוגסי, הוציאה הודעה על פי פרסומים בעיתונות לחברי הועד שלה בווטסאפ: "עובדים ועובדות ערב טוב, ברצוני לפתוח את ליבי ואת תחושותיי. מזה שבועיים בערך אני מרגישה לא טוב עם עצמי! ואסביר, כואב לי ברמה האישית על העוול שנגרם לאלון חסן. אני מברכת על זיכויו וקוראת להחזירו לנמל אשדוד בדיוק למקום שממנו נאלץ לעזוב, להנהיג את העובדים. תזכרו תמיד שלעולם לא מאוחר להבין שטועים, זו גדולת האדם". חסן התבטא לא מעט נגד ההסתדרות העובדים הכללית ודיבר על לעבור להסתדרות הלאומית. ברור שאם חסן יחזור, זה יהיה גם לחזור לנסות להיבחר ליו"ר ועד הציוד המכני. גם כאן כמו בכל דבר יהיה מאבק.

מאבק בין ההסתדרויות ובחירות בוועד התפעול

שתי הסתדרויות מעוניינות לייצג את העובדים בנמלההסתדרות הכללית וההסתדרות הלאומית. כל אחד מנסה למשוך לצד שלו. הכללית חזקה יותר, אבל היו בעבר ניסיונות לעבור ללאומית. חלק חזרו, חלק נשארו ועדיין המאבק הזה קיים והוא נזיל מאוד. בית המשפט התערב גם בנושא הזה.

לדוגמא, בעוד 3 שבועות ייערכו בחירות לוועד התפעול בנמל אשדוד. כך הודיע עו"ד אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה הציבורית בהסתדרות. על פי עו"ד אדרי אין מנוס לערוך את הבחירות. בין היתר כתב במכתב לחברי ועד תפעול: "בהסתמך על אירועי התקופה האחרונה בסקטור תפעול, שכללו בין היתר קיומן של 3 הצעות אי אמון בוועד העובדים בהתאם לתקנון ועדי עובדים, ולאור הצורך לוודא את תמיכת העובדים בוועד המייצג למול האתגרים החריגים העומדים בפני הועד ונציגות העובדים, אני סבור שאין מנוס מקיום בחירות מיידיות ודחופות בסקטור התפעול".

עניין הוועדים הוא עדין בנמל, הוא מאוד קריטי. רובם מאוחדים בנושא המאבק של "הנמל החדש", אבל יש דברים שכל אחד דואג למגזר שלו ובצדק. כך שזה כמו בפוליטיקה, פעם ככה ופעם ככה. לדוגמא מה שהיה עם מיכל לוגסי, שעד להודעת הווטסאפ בנושא אלון חסן, נחשבה למוקרבת מאוד לניסנקורן. היה גם מי שהוציא פלייר בלי זיהוי והתבטא נגדה ברמה האישית. על זה היא אמר. כי היא יודעת מי הפיץ את המכתב וכי היא תגיש תביעת הוצאה דיבה. איך אמר לנו אחד העובדים: "היום הם יחד, מחר נגד ותוך דקה יכולים נניח חסן וניסנקורן שוב לעשות סולחה ולהתקדם. בנושא אחד כולם מאוחדים, בנושא הנמל החדש, אבל יש דברים שכל ועד צריך לדאוג לאנשים שלו".

ואולי הבעיה היא כאן. 9 ועדים יש בנמל. ועד ציוד מכני שבו כ-450 עובדים בראשות עמית שרף ומ"מ אבי אבן חיים, שהוא הוועד המוביל. ועד התפעול שמונה כ-250 עובדים בראשות גד בוטבול. מיכל לוגסי עומדת בראש ועד המנהל, שהוא השלישי בגודלו. עוד בוועדים: ועד מהנדסים, ועד ים, ועד מנהלי עבודה, ועד מנהלי עבודה בכירים, ועד פוספטים, ועד ציוד (בתי מלאכה). בכל מקרה, כמו שזה נראה, תקופה מאוד מעניינת ומלאת פעילות צפויה בנמל אשדוד ולא בטוח שהפעילות תהיה רק ברציפים

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך