סיפורי ניסים: הצדקת רוחמה אמסלם ז"ל, מוותיקות העיר אשדוד, הלכה לעולמה

בשבת האחרונה, בשעות אחר הצהריים, הלכה לעולמה בבית החולים אסותא באשדוד, הצדקת רוחמה אמסלם ז"ל (83), אמו של ממלא מקום ראש העיר אבי אמסלם
סיפורי ניסים: הצדקת רוחמה אמסלם ז"ל, מוותיקות העיר אשדוד, הלכה לעולמה

אלפים, ובראשם פוליטיקאים בכירים, אישי ציבור ורבנים חשובים, ליוו אותה במוצאי שבת האחרונה בדרכה האחרונה מבית העלמין באשדוד להר המנוחות בירושלים

רוחמה אמסלם ז"ל נולדה וגדלה במחוז "תפילאלת" שבמרוקו, שם זכתה לראות צדיקים קדושים ולהתברך כבר מקטנותה מרבני משפחת אבוחצירא, ובראשם האדמו"ר הבבא סאלי שהיו גרים איתו בשכנות. היא הייתה מספרת ניסים ונפלאות שראתה במו עיניה אצל רבני משפחת אבוחצירא וברכות שהתקיימו, כאשר קרובי משפחת מספרים שסדר יומה הקבוע היה תפילות ובקשות ורצף של אמונה, אהבת תורה וגמילות חסדים לכל מי שרק היה צריך.

בשנת 1960 עלתה עם חלק מילדיה לישראל, כאשר הם קובעים את מקום מגוריהם ברובע א' שבאשדוד, ובכך הייתה מוותיקות העיר אשדוד שהייתה בשנותיה הראשונות. המשפחה התגוררה בבית צר עם שני חדרים בלבד, ובאותם שנים עמלה רוחמה ז"ל קשה מאוד לפרנס את המשפחה, כשהיא עובדת כטבחית מסורה בישיבות הראשונות שהוקמו באותה העת באשדוד כמו בית יעקב, ישיבת גור, גרודנא ועוד.

עם הזמן כשמעט רווח להם, עברה המשפחה לקריית פונובז' שברובע ג'. קרובי משפחתה מספרים על אהבתה לילדים, לאחר שבאותם שנים כשהכניסה את ילדיה לראשונה לתלמוד תורה, בחג החנוכה הראשון וכך בשנים שאחרי כן הייתה משכימה קום ללוש בצק והייתה מכינה סופגניות במסירות רבה לכל ילדי התלמוד תורה, מתוך הוקרה והערכה ללומדי תורה. גם שאמרו לה אולי עדיף לקנות, היות שזו כמות גדולה, אמרה: "זה הזכות שלי, שאני בעצמי יעשה אותם למען ילדי ישראל למרות העבודה והטרחה הרבה".

יו"ר המועצה הדתית הרב עובדיה דהן, ספד בהתרגשות למנוחה

שכנותיה מספרות כי הייתה אישה גדולה וצדיקה, ובמשך שנים רבות הייתה נוהגת לצום 40 יום ברציפות מראש חודש אלול עד ערב יום הכיפורים, וכשילדיה היו ניגשים אליה לדבר על ליבה שזה קשה, ובפרט שהייתה מתעסקת רוב היום בבישול במטבח לפרנסתה, למרות זאת הייתה אומרת להם בחיוך: "אם הקב"ה נותן לי את הכוחות לזה, אני ימשיך לצום". כשהגיע יום הארבעים, בנחת הייתה פותחת את הצום כשפניה היו מאירות וילדיה ונכדיה היו ניגשים לקבל את ברכתה.

רוחמה ז"ל זכתה לבנים שעוסקים בפעילות ציבורית ומזכים את הרבים, כאשר שניים מבניה הבולטים הם ממלא מקום ראש העיר מטעם ש"ס אבי אמסלם, והרב יעקב אמסלם ראש ישיבה נודע ואחד המוהלים המוכרים ביותר באשדוד. לפני מספר שנים איבדה את בתה רחל ז"ל, שנפטרה לאחר מחלה קשה כשהיא בשנות הארבעים לחייה.

בחודשים האחרונים רוחמה חלתה, ולאחר חג שביעי של פסח אושפזה בבית החולים 'אסותא' באשדוד, תוך כדי שילדיה ובני משפחתה היו סביב מיטתה בתורנות בלא הפסקה. בשבוע האחרון חלה הידרדרות נוספת במצב בריאותה וביום שבת השיבה את נשמתה הטהורה לבורא.

עם צאת השבת פשטה השמועה הקשה ברחבי העיר, וכך המונים נהרו לבית העלמין, שם נערכו ההספדים ודברי החיזוק לפני צאת הלוויתה להר המנוחות בירושלים, שם קנתה חלקת קבורה עוד בחייה.

בגלל קוצר הזמן והשעה המאוחרת נשאו דברי הספד קצרים. את מסכת ההספדים פתח יו"ר המועצה הדתית הרב עובדיה דהן, שציין את גודל האבדה של אישה צדקת אשר בהליכותיה הייתה מהדור הקודם של אותן נשים צדקניות. ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, ריגש את הנאספים כשסיפר שהתגורר בשכנות בתור עֶלֶם צעיר לימים ברובע א' ברחוב משמר הירדן, ואמר שזכה לגדול עם המשפחה היקרה, משפחת אמסלם, וזוכר תמיד את הברכות והחן המיוחד של המנוחה ז"ל שהייתה צדקת גדולה ודמות לדוגמא של אמא יהודית, ששמרה על הרוחניות ועל דור ההמשך. "היה לי את הזכות לגדול יחד עם המשפחה בשכנות, גדלנו על ברכיהן על יראת השמיים והברכות שלהן, וזה מושרש אצלנו עד היום הזה, וזו הזכות הגדולה שתעמוד המנוחה ז"ל לימין משפחתה והעיר כולה", אמר ד"ר לסרי בהתרגשות. עוד נשאו דברים: ידיד המשפחה שר הפנים אריה דרעי והרב מאיר אבוחצירא. את ההספדים חתם בנה הרב מאיר אמסלם.

לאחר בקשת המחילה ואמירת הקדיש, יצא מסע ההלוויה לכיוון הרחבה, כשהציבור ממשיך בנסיעה בדרכם להר המנוחות בירושלים. סמוך לקברה ספדו לה חתנה הרב מרדכי אלחייאני, הדיין ר' משה אמסלם ובנה הרב יעקב אמסלם. לאחר הקדיש נטמנה לאחר חצות לילה לקול זעקות שבר הנאספים.

בכך נחתמו פרקי חייה של דמות מיוחדת, המלאה באהבת תורה, חסד, מצוות ומעשים טובים המלווים אותה בכתר שם טוב לעולם שכולו טוב.

במשך כל ימי השבעה הגיעו קהל המונים, ובראשם ראשי ישיבות, אדמורי"ם, רבנים, דיינים, אישי ציבור רבים ועמך ישראל, כדי לנחם את המשפחה על האבדה הגדולה בדמות המיוחדת והאצילה של אמונה, פשטות וצניעות שהייתה ואיננה עוד. ביום חמישי בשעה 19:00 תתקיים עצרת מספד והתעוררות במעמד הראשון לציון הגר"י יוסף, האדמו"ר רבי ברוך אבוחצירא ועוד שורה גדולה של רבנים חשובים. העצרת תתקיים באוהל הענק ברחבה ליד בית המשפחה בקרית פיטסבורג.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך