בשנה הבאה יוכלו אנשים עם צרכים מיוחד ללמוד ללימודי תואר ראשון באשדוד

בימים אלה מנהלים במכללת אקשטיין שיחות עם גורמים באוניברסיטה הפתוחה וגורמים ציבוריים, בכדי לקדם את הקמת הכיתה הראשונה, בה ילמדו אנשים עם צרכים מיוחדים. התוכנית תותאם לצרכיהם. נורית טופז, אחת הפעילות בנושא, בעצמה אם לילדה עם אוטיזם: "זה לדאוג להיום של אחרי שלא נהיה פה לדאוג להם"
אשדוד מבט על
צילום: טל אקוקה

אם לא יערמו קשיים בירוקרטים או אחרים, הרי שבשנה הבאה נראה באשדוד את אחד השינויים הגדולים שנעשו פה. בימים אלה שוקדים על הקמת כיתה של אנשים עם צרכים מיוחדים מהעיר, בכדי שילמדו לתואר ראשון. המדובר באנשים עם צרכים שונים. יום פתוח כבר נערך, ועתה נותר רק איתור סטודנטים ותיאום מול הגורמים השונים.

הלימודים יהיו בשיתוף פעולה בין מכללת אקשטיין לבין האוניברסיטה הפתוחה. שיחות בעניין כבר החלו. אפילו נראה כי מכללת אקשטיין והאוניברסיטה הפתוחה הגיעו ביניהן להבנות. עתה נותר השלב של החיבור אל הגופים הציבוריים. המטרה היא לנסות לפתוח כיתה בשנת הלימודים הקרובה באוקטובר, אבל אם זה לא יצא אל הפועל, אז ינסו לפתוח כיתה בשנה הבאה. אבל כיתה תוקם, נשאר רק העניין הפורמאלי. גם בפרסומים של מכללת אקשטיין על המכללה, שכבר פועלת ברמת גן, מציינים כבר את הכיתה שעומדת להיפתח באשדוד. המכללה תקרא "מכללת BE".

תוכנית הלימודים תכלול תואר ראשון אוניברסיטאי של האוניברסיטה הפתוחה, שמוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה. הלימודים הם ייחודיים לתואר ראשון לסטודנטים עם קשיים על הרצף התקשורתי שכוללים אספרגר/אוטיזם/לקויות למידה מורכבות/קשיי למידה. תכניות הלימודים כוללות ליווי צמוד על-ידי צוות מיומן ומנוסה של בית אקשטיין, מערך התמיכה הלימודי והרגשי מסייע לסטודנטים לסיים את לימודיהם בהצלחה ולשלב אותם בעולם התעסוקה, כבר במהלך הלימודים.
אחת הפעילות בתחום נורית טופז, בעצמה אם לילדה בת 15 עם אוטיזם מספרת: "יש תכונית דומה שפועלת ברמת גן ומצליחה. זה יקרה גם באשדוד. זה מענה ליום שאחרי. יש שני דברים שמטרידים אותנו ההורים לילדים עם צרכים מיוחדים. מה יהיה בעתיד ומה יהיה ביום שאחרינו, כשלא נהיה לדאוג להם".

טופז ממשיכה: "אחרי י"ב יש תוכניות ארציות ויש גם אפשרות להתנדב לצבא או לשירות הלאומי, אבל צריך גם לחשוב הלאה. קידום לימודי תעודה ותואר ראשון עוד אין בעיר. זה העתיד. הבאנו את מכללת אקשטיין לעיר. שיתוף הפעולה המיוחד בין המכללה שמתמחה באנשים עם צרכים מיוחדים, לבין האוניברסיטה הפתוחה, מאפשר להתאים את הכלים שהם מביאים לילדים עם צרכים מיוחדים. באשדוד המצב עומד בסטטוס של סניף שהוקם כבר של מכללת אקשטיין, ובעצם הצעד הבא הוא שצריכים להתקדם, להקים כיתה ולפעול מול כל הזרועות בעיר, מחלקת החינוך הרווחה ושאר הגורמים המוסמכים בעיר".

טופז (40) היא אמא לאמילי, ילדה הלומדת בכיתה ט' בעיר. אמילי אובחנה עם אוטיזם בגיל שלוש. טופז: "המליצו לי ללכת לפרופסור באזור השרון, שהוא הטיל עליי את הפצצה הזו שנקראת אוטיזם בתפקוד גבוה והברכה ששלח אותי איתה לדרך היא שהוא סמוך ובטוח שאני אקח אותה רחוק".

ואמילי אכן הגיעה רחוק. בין עיסוקיה הרבים היא מופיעה עם הרכב המוזיקלי של "המרכז למשפחות" שנקרא "לגעת בלב", ורק לאחרונה הם הופיעו בטקס מצטייני העירייה במעמד ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי. אמילי פעילה גם בצופים באשדוד ורוכבת ברכיבת סוסים בחוות אמיר, בבאר טוביה, כבר בצורה מקצועית. היעד הוא שבעתיד תשתתף בתחרויות ארצית.

וזה עולם לילדה שעד גיל מסוים היו צריכים ללמד אותה הכל מאפס: לאכול, לטפס ועוד. כל מה שילד רוכש באופן עצמאי, היא הייתה צריכה ללמוד. עכשיו רוצה נורית לדאוג לבתה ולילדים ואנשים עם צרכים מיוחדים כמותה ואחרים, לעתיד. ללימודי תואר, להפיכתם לאקדמאים.

נורית: "אמילי היא מתנה שקיבלתי. כך אני רואה את הדברים. מתנה ענקית שקיבלתי ששינתה את חיי. היא פתחה לי את מרחב הראייה ב-180 מעלות. היא ערבבה את כל הקלפים של החיים ובעצם טרפה אותם וחיברה אותם בצורה מיוחדת. אם זה מבחינת הסבלנות, ההכלה וההקשבה. בזכותה הפכתי להיות מי שאני. היא בעצם אחראית, כל הזכויות שמורות לה"

נורית היא פעילה חברתית ואחראית גם על מיזם "זיכרון בסלון", באשדוד, עדות של ניצולי שואה באשדוד בבתים של אנשים ובמתנ"סים בעיר. פעילות שנעשתה באשדוד רק לפני שבועיים בסמיכות ליום השואה. היא גם בין היוזמים לסדנא המיוחדת שנקראת "יש לי חבר מיוחד".

נורית מסבירה: " מהרגע שאמילי אמרה לי בסוף כיתה ו', אמא אין לי חברים, משפט שכשאתה שומע דבר כזה, הורה לילד עם צרכים או בלי צרכים, אתה מתפרק באותו רגע לגורמים ומבין שצריך לעשות משהו. הילדים שלנו עם צרכים מיוחדים הם לרוב לבד. באותו הלילה לא נרדמתי ולמחרת קמתי עם מיזם והוא מתקיים שנה שלישית בעיר, שנקרא "יש לי חבר מיוחד". אלה סדנאות חברתיות לכישורים חברתיים לילידם עם צרכים מיוחדים, ומגיעים ילדים מכל העיר עם צרכים כאלה וב-12 מפגשים הפרוסים במשך כחצי שנה יוצרים קשרים ביניהם. הסדנא החברתית כשמה היא, ליצור מרחב לכמה ילדים וליצור קשרים חברתיים. הסדנא מורכבת מתרפיסטית למוזיקה והבית שמארח את זה הוא מרכז שביט, מרכז למידה ברובע ט"ו".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך